Новину про передачу низки залізничних вокзалів у концесію (передача об'єктів інфраструктури у тимчасове користування приватним інвесторам) повідомив голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов.
У Міністерстві провели останню робочу групу по законопроекту. Незабаром передадуть законопроект для остаточного утвердження в Комітет.
Узгоджено перелік залізничних вокзалів, що аналізуватимуться експертами Світового банка згідно можливості реалізації концесійних проектів. Про це повідомила заступниця міністра з питань Євроінтеграції Олександра Клітіна.
За її словами, у перелік увійшли сім українських залізничних вокзалів. А саме: це:
За словами голови правління «Укрзалізниці» , це дасть можливість модернізувати їх інфраструктуру та перетворити ці об’єкти із збиткових на прибуткові.
— Ми дуже довго обговорювали питання щодо концесії вокзальних площ з міністром інфраструктури, урядом України та вже напрацювали механізм такого залучення інвесторів, — сказав він під час візиту на станцію Харків-Пасажирський.
За словами Євгена Кравцова, концесія вокзалів дозволить Укрзалізниці зняти дуже важкий тягар, пов’язаний з утриманням таких великих соціальних об’єктів.
— На сьогодні вокзали у більшості міст країни — збиткові, і нам необхідно повністю переосмислити систему управління цими об’єктами нерухомості. На жаль, навіть при точковій передачі в оренду об’єктів, наприклад на київському, інших вокзалах, окупність цих об’єктів неможлива. Тому нам необхідно повністю переосмислити систему управління цими об’єктами нерухомості, — констатував він.
Голова правління має впевненість, що найефективнішим механізмом буде державно-приватне партнерство.
На думку Євгена Кравцова, наразі необхідна масштабна програма за прикладом більшості країн Європи, коли в інвесторів є довготермінові перспективи, можливість інвестувати в розширення площ, підвищення комерційної привабливості об’єктів.
— Це дасть змогу повернення інвестицій для інвесторів, знімить збитки з Укрзалізниці та дасть змогу отримати частину прибутку в рамках концесійного договору, — зазначає він.
За очікуваннями посадовця, концесійні платежі матимуть серйозну складову в доходній частині пасажирських перевезень.
— Зважаючи на кількість площ, обсяги перевезень, це можуть бути сотні мільйонів гривень Укрзалізниці на рік», — резюмував очільник Укрзалізниці.
Варто додати, у Вінниці біля залізничного вокзалу планують побудувати новий сучасний автовокзал. Формат організації транспортного комфорту перейняли у Європі.
Концесія — це форма управління, коли держава передає об'єкти інфраструктури у тимчасове користування приватним інвесторам. Це стало можливо завдяки закону «Про концесії», що у жовтні підписав президент Володимир Зеленський.
Документ відкриває нові можливості для співпраці держави та бізнесу. Очікується, що концесія забезпечить залучення інвестицій у соціальну, транспортну, енергетичну сфери, житлово-комунальну інфраструктуру, охорону здоров’я; сприятиме модернізації та створенню нової інфраструктури, ефективному управлінню об’єктами державної та комунальної власності, наданню якісних суспільних послуг та збільшенню фіскального простору держави.
Закон має на меті удосконалення правового регулювання концесійної діяльності, що забезпечить можливість ефективного залучення вітчизняних та іноземних інвестицій в економіку України, та сприяння розбудові інфраструктури.
Документ вносить зміни до 25 законодавчих актів України з метою врегулювання відносин у сфері залучення приватного бізнесу в інфраструктуру на умовах державно-приватного партнерства.
Крім того, закон дає можливість вирішення спорів у міжнародному комерційному або інвестиційному арбітражах, а також впроваджує прозору процедуру контролю та моніторингу виконання концесійних договорів тощо.
Чи варто передавати стратегічні об'єкти інфраструктури в приватні руки?
Нагадаємо, оприлюднили модель аеропорту «Вінниця» після реконструкції.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 18 від 30 квітня 2025
Читати номер