Розпочалася нова хвиля «блокувань» податкових накладних.
Перша хвиля масових зупинок реєстрації мала місце ще у квітні 2017 року, що було пов’язаним із внесенням законодавцем чергових змін до ст.201 Податкового кодексу та визначенням КМУ порядку зупинки реєстрації податкових накладних.
У листопаді 2018 року коли ДФС оновило критерії ризиковості - розгорілось друга масштабна компанія відмов у реєстрації ПН/РК. Податківцю було достатньо вирішити, що у платника податків завеликий врожай, недостатньо техніки або працівників.
Незважаючи на те, що Шостий апеляційний адміністративний суд справа № 826/12108/18 від 10.12.2019 визнав протиправними та скасував окремі пункти Порядку № 117, що мало покласти кінець безпідставним віднесенням платників та операцій до ризикованих. Кабінет Міністрів України постановою №1165 затвердив нові порядки зупинення реєстрації ПН/РК у ЄРПН, які занурили суб’єктів господарювання у третю хвилю протиправного «блокування».
Попри те, що ДФС ліквідовується та створено ДПС ситуація починає набирати нових обертів.
Наразі ми спостерігаємо відновлення протиправних «блокувань» реєстрації ПН, чи це пов’язано із відсутністю у держави коштів на відшкодування ПДВ чи бізнес-ідеями деяких чиновників - невідомо. Проте реєстрація зупиняється в автоматичному режимі коли платник лише отримує квитанції про зупинення із фразою «відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України. ПН/РК відповідає вимогам п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку"». Ніякої конкретики на стадії зупинення ми не дізнаємось.
У чому ж саме полягає ризиковість платника чи операції стає відомо після дачі пояснень із усіма підтверджуючими документами комісії регіонального органу ДПС. Тоді у Комісії ми дізнаємось, що нам потрібно надати копії якихось документів, що розсіють сумніви податкової у ризиковості, проте остання не знає що це можуть бути за документи, а ті що надали - недостатньо.
Вирішується питання у два способи: звернення із скаргою до вищестоящого податкового органу, що у 90 % не увінчується успіхом, або звернення до суду.
У суді відповідачами виступають, як регіональний орган ДПС так і ДПС України, адже протиправне рішення прийняте регіональним органом, а виконати дії з реєстрації ПН може лише ДПС України. Під час судового розгляду податківцям важко пояснити у чому ж полягає ризикованість операції, а відповідно до вимог ч. 2 ст. 77 КАС України обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення лежить саме на податковій. Тому у левовій частці такі рішення податкової визнаються протиправними та суд зобов’язує зареєструвати податкові накладні.
Процес розблокування є доволі довгим, в результаті чого контрагент платника податку втрачає право на податковий кредит на період оскарження. Бувалі контрагенти себе підстраховують та здійснюють прив’язку оплати за товар виключно після реєстрації податкових накладних.
Наслідками того, що платник не оскаржить відмову у реєстрації ПН є не лише питання відшкодування ПДВ його контрагенту, але і віднесення платника до ризикових платників та автоматичне блокування ПН по усіх операцій із ним, підозра податкової у фіктивності.
Найкращим виходом із проблемної ситуації буде звернення за консультацією до адвоката – фахівця у сфері податкового права, який допоможе у підготовці всіх необхідних документів та у виведенні платника податків із категорії ризикових.
Кравчук Михайло
Адвокат АК «Якименко та партнери»
№ 17 від 24 квітня 2024
Читати номер