Нововведення пошириться не тільки на міські маршрути — пільги на проїзд видадуть грішми також пасажирам приміських і міжміських маршрутів. Себто, і в автобусах, і в електричках проїзд буде для всіх платним. Таке рішення прийняв Кабінет Міністрів України на засіданні 14 березня.
Кабмін затвердив принцип розрахунків на місяць: середня вартість проїзду множиться на 30 поїздок. Така кількість поїздок, як казав віце-прем’єр-міністр Павло Розенко, є мінімальною нормою, нижче якої місцевий орган влади не має права розраховувати виплату пільговику.
Яким вінничанам-пільговикам давати гроші на проїзд, скільки та яким чином — на всі ці питання мають знайти відповіді міські чиновники. І, як йдеться у постанові, вони можуть це зробити протягом двох місяців. Щоправда, в уряді не змушують муніципалітети приймати монетизацію пільг: не змінювати нічого також можна.
Журналіст опитав кількох вінничан, аби дізнатися їхню думку про монетизацію пільгового проїзду і про те, як пенсіонери хотіли б змінити цю систему.
— Проти цієї монетизації. Ми — пенсіонери, нам треба на різні ринки їздити, щоб знайти дешеві продукти. Краще залишити пільговий проїзд, як є, — розказала пенсіонерка Ольга Дідик (72).
— Безоплатного транспорту не повинно існувати взагалі. Такої практики немає у Європі. Можливо, можна зробити знижку на оплату проїзду: продавати квиток у трамваї не за три гривні, а за дві, — каже програміст Олег (30).
— Мені цих 30 поїздок буде мало. Я ще працюю, і мені потрібно доїхати туди-назад. Тобто, не менше 60 поїздок. Хоча якщо зроблять платний проїзд для пільговиків — платити буду. Понад десять років прожив у Європі й там всі люди платять за проїзд у транспорті. Щоправда, там і пенсії вищі, і держава піклується краще, — розказав пенсіонер Василь (62).
— Прочитала, що нам дадуть якісь картки і по них будемо їздити. На них щомісяця перераховуватимуть кошти. Скільки безкоштовних поїздок буде в місяць — ще не вирішили. Але 30 поїздок мені не вистачить: доведеться їхати в одну сторону, а назад — пішки, — сказала пенсіонерка Людмила (85).
Усього у Вінниці близько 87 тисяч пільговиків. А от скільки їздить міським транспортом щодня, точної кількості не знають навіть у «Вінницькій транспортній компанії». До того ж, компенсацію за всіх пільговиків ще й виплачують не повністю, сказав очільник підприємства Михайло Луценко.
— Виплата компенсації за пільговиків від держави, то є болюче питання для усіх підприємств, що виконують пасажирські перевезення. За пільговиків постійно не доплачували: приблизно 40% від реального обсягу перевезення. Якби було 100% — то у нас були б гроші і на ремонт мережі, і на оновлення транспорту тощо. А за яким порядком буде компенсація — питання не до нас, а до органів соціальної політики, — казав Луценко.
Болюче питання компенсації проїзду й для перевізника на маршрутних таксі. Голова вінницької асоціації перевізників ГО «Маршрут» Олександр Гота розказав, що маршрутники взагалі не отримують відшкодування від держави. Хоча й перевозять без оплати ветеранів АТО та інших пільговиків.
— Чи будемо возити пільговиків, яких самих категорій — на ці та інші питання відповідей не маю. Звісно, ми також зацікавлені, аби отримувати 100% оплати проїзду зі всіх. Бо скільки я працюю у цій сфері, то жодним чином не було компенсації за перевезення пільговиків — усе за власний кошт та з ініціативи від перевізників, — сказав Гота.
У Кабміні стверджують, що виплати на проїзд будуть нараховувати міський та обласний Департаменти соціальної політики. Гроші пересилатимуть готівкою через поштові відділення, або на рахунок пільговика у банку. Піднялася вартість квитка? Органи соцполітики зобов’язані перерахувати монетизовану пільгу, враховуючи нову ціну проїзду.
Чи будуть давати пільговикам «живі» гроші або залишать як є? Міські чиновники не беруться похапцем відповідати на це питання. Так само, як і прогнозувати, як воно буде працювати у Вінниці.
— Тільки сьогодні (26 березня - авт.) підписали постанову Кабміну. Протягом двох місяців маємо розробити та затвердити порядок, як і кому будуть нараховуватися гроші на проїзд. Незабаром почнемо збиратися, щоб обговорити, яким чином впроваджувати порядок компенсації у Вінниці. Спочатку, обговоримо з міським головою Сергієм Моргуновим, а надалі — скличемо прес-конференцію, щоб розказати про подальші дії, — сказала директор департаменту соцполітики Лариса Попова.
Станом на 27 березня, на сайті Вінницької міськради не було проекту рішення про відшкодування пільг на проїзд. Себто, це питання не планують розглядати на найближчій сесії міськради, що відбудеться 30 березня.
Перевізники Вінниччини також очікують від місцевої влади монетизацію пільг.
— Водій теж людина. Якщо ми не зможемо йому запропонувати гарну зарплату, то людина просто поїде за кордон. Так втрачаємо працівників і не буде кому возити пасажирів. Уже зараз відчуваємо нестачу кадрів, — сказав представник асоціації обласних перевізників Сергій Кривешко. — Без компенсації за пільгові перевезення ми не можемо забезпечити безпеку, комфорт проїзду та регулярний ремонт транспорту. Упевнений, що вдасться прийняти схему компенсації на місцях до кінця весни - початку літа.
До того ж, завдяки цим грошам, перевізники не будуть піднімати ціну квитків та отримають фінанси на оновлення транспорту. І деякі громади вже зробили їм крок на зустріч.
— Ми домовилися з Вороновицею, Гавришівкою, Побережним. Уклали з ними договори. Вони дають людям єдині проїзні квитки. Водії здають нам ці квитки разом з касою, підписуємо акт виконаних робіт і в кінці місяця нам перераховують кошти за перевезення пільгових категорій громадян. Вони самі визначили чотири пільгові категорії, за якими проводять відшкодування — учасники бойових дій, багатодітні, «чорнобильці» і «афганці». Вороновиця, наприклад, в лютому взяла 120 проїзних квитків, — сказав представник обласної асоціації перевізників Віктор Стецький.
Фото у матеріалі Володимира Філатова
Читайте також:
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
у меня бабушка с пенсией 1300(40 лет рабочего стажа!) ездит в АТБ и на базар на маршрутке 1-2 раза в неделю, платит и не ноет
а вот эти кататели которым 30 поездок в 85 лет не хватит...куда ж ты п,д,о каждый день катаешься???аттракцион для пенсионеров, а не общественный транспорт