Відтепер увесь бензин — зі спиртом: чи погано це та яка ситуація на АЗС Вінниці?

- З 1 травня всі АЗС в Україні повинні додавати до бензину спирт або так званий біоетанол — не менше ніж 5%.
- Є кілька основних причин для цього. Насамперед — екологія та зобов’язання України в рамках євроінтеграції.
- Чи вплинуть ці зміни на технічний стан автомобілів українців, і чи з’явився спиртовий бензин уже на АЗС Вінниці? Розбирались.
З 1 травня усі АЗС в Україні мають додавати до бензину спирт або так званий біоетанол, не менше, ніж 5%. Про це написала Економічна правда.
Для чого це робиться?
Одна з причин ухвалення такого рішення — питання екології. Біоетанол є чистішим за традиційне нафтове пальне: під час його згоряння утворюється менше шкідливих викидів. Це сприяє зменшенню парникового ефекту та покращенню якості повітря в містах.
Друга причина — зобов’язання України у процесі євроінтеграції. Як країна-кандидат на вступ до ЄС, Україна повинна впроваджувати європейські норми. Тому влітку 2024 року парламент ухвалив відповідний закон.
У більшості країн Європи біоетанол давно змішують з бензином. Більшість держав ЄС вже перейшли з бензинів Е5 на Е10 (цифра означає відсоток спирту в пальному). Серед них — Австрія, Бельгія, Болгарія, Чехія, Данія, Естонія, Фінляндія, Франція, Ірландія, Угорщина, Латвія, Литва, Швеція, Нідерланди, а з 2023 року — Польща, Румунія та Словаччина.
Лише кілька країн Європи поки що не використовують бензини Е5 та Е10 — зокрема Мальта, Люксембург і наразі Україна.
Третя причина — зменшення енергозалежності. Додаючи спирт до бензину, Україна скорочує імпорт нафтопродуктів.
Четверта причина — підтримка агросектору. Біоетанол виробляють із зернових та цукрових культур, які вирощують в Україні. Проте реалізація останніх двох пунктів можлива лише після завершення активної фази війни.
Як це працюватиме?
Окремого маркування не передбачено. Єдина позначка — Е5 — буде вказана в чеках.
Не змішуватимуть лише бензин із октановим числом 98 і вище, а також пальне, яке закуповується для потреб Держрезерву та Міністерства оборони.
Як писало видання УНІАН, біоетанол — це звичайний етанол, який отримують шляхом переробки рослинної сировини для використання як біопаливо. Основними виробниками біоетанолу у світі є Бразилія та США. У Бразилії його виробляють переважно з цукрової тростини, у США — з кукурудзи.
Найкращим варіантом для підтримки вітчизняного агросектору та зменшення залежності від імпорту було б виробництво й змішування біоетанолу безпосередньо в Україні. Утім, до завершення бойових дій такий сценарій виглядає малоймовірним.
До того ж, за словами директора консалтингової групи «А-95» Сергія Куюна, ключові мережі вже обрали варіант закупівлі готового продукту на європейських НПЗ.
«Бачимо вже масований імпорт мережами OKKO, WOG, AMIC, UPG бензинів Е5 із Польщі, Литви, Німеччини та Румунії», — написав він.
Чи є ризик для авто?
Одне з ключових питань, яке хвилює водіїв, — як таке пальне впливатиме на технічний стан автомобіля.
Оскільки, як згадувалося вище, основні мережі закуповують уже розбавлений бензин з Європи, то, за словами Сергія Куюна, ризику отримати неякісне пальне немає.
«Але це ще не все. Спирт є гігроскопічним — він вбирає воду, що з часом може призвести до розшарування пального на спирт, воду та низькооктановий бензин. Щоб цього уникнути, необхідно очистити резервуари на нафтобазах і АЗС, бензовози, а також постійно здійснювати моніторинг за допомогою спеціальних маркерів води», — пояснює експерт.
Крім того, як зазначає Сергій Куюн і підтверджують учасники ринку у матеріалі ЕП, найбільший ризик для автомобілів — це так звані економ-мережі та інші периферійні гравці, оскільки в Україні відсутній належний контроль і перевірка якості пального.
«Дива з ціноутворенням пов’язані, зокрема, з відсутністю систем контролю якості, відповідного обладнання та кваліфікованого персоналу. Деякі з таких операторів обрали тактику виробництва спиртового бензину безпосередньо на нафтобазах. Що з цього вийде — невідомо. Так само невідомо, як у них із технологічною культурою: чи очищують резервуари, чи сподіваються на «авось пронесе», — наголошує експерт.
Представники Держекоінспекції та Держенергоефективності підтвердили, що в перші місяці штрафів за порушення вимоги щодо вмісту біоетанолу не буде. Для цього потрібна затверджена форма протоколу про відповідне правопорушення, якої наразі немає.
Однак директор консалтингової групи «А-95» також зазначає, що у великих мережах цей момент врахували, і робота з підготовки тривала щонайменше останній місяць. Було створено штаби оперативного реагування на різні ситуації.
«Тобто жодне питання не залишиться без уваги», — підкреслює він.
Які є рекомендації?
Сергій Куюн надав кілька порад водіям:
- Утриматися у травні та червні від купівлі «дешевого» бензину — згодом він може виявитися зовсім не вигідним.
- Не заправлятися на так званих «бочках» — там точно ніхто не дотримується стандартів.
- Зберігати чеки й звертатися з претензіями у разі відхилень у якості пального.
Чи буде підвищення цін?
Експерти прогнозували незначне підвищення цін на пальне. Водночас директор консалтингової компанії зазначив, що зростання вартості не очікується.
Дані моніторингу низки мереж, проведеного «Енергореформою», станом на 1 травня підтверджують: ціни на бензин А-95 та А-95 преміум залишилися на рівні, зафіксованому 29 квітня.
Яка ситуація у Вінниці?
Журналістка «20 хвилин» вирішила провести експеримент — заправити свою автівку на трьох різних АЗС міста. У всіх випадках використовувала бензин А-95.
ОККО
Першою заправкою, на яку заїхала авторка матеріалу, було ОККО. Там — найдорожче пальне. На запитання, чи весь бензин у них містить біоетанол, працівник відповів ствердно. А на питання про зміну цін зазначив, що вони зовсім не змінилися.
Після оплати в чеку побачили підтвердження, що наш А-95 має маркування Е5.
Укрнафта
Наступною була Укрнафта. Тут уже на самих колонках було зазначено, що бензин Е5, а працівник підтвердив, що на сьогодні весь бензин у них містить спирт. За словами цього ж працівника, ціна навіть знизилася.
У чеку також було зазначено: Е5.
БРСМ-Нафта
Останньою стала БРСМ-Нафта. Тут ситуація виявилася досить неоднозначною. Коли ми запитали працівника заправки, чи весь бензин уже містить біоетанол, він відповів заперечно. За його словами, у них окремо є А-95Е преміум, але розмір вмісту спирту в ньому він назвати не зміг.
Тоді журналістка звернулася з цим питанням на касу. Там одна з працівниць повторила, що А-95 у них наразі «чистий», без спирту, але окремо продається А-95Е преміум, який нібито містить 30% біоетанолу.
Попри це, ми заправились. Але по отриманню чека побачили наступну картину: Plus A-95-Євро-E10. Це означає, в бензині є 10% біоетанолу. При цьому нас запевняли, що він «чистий».
Не заправляючись, ми також дізналися, що на заправках Avantage 7 та Wog теж бензин з 5% сприту. Ціни з нововведенням У Вінниці не змінились.
Читайте також:
Суд визнав директора «Іллінціводоканалу» корупціонером: за що на нього відкрили нове провадження?
Чи вирішать проблеми Гавришівки та які села громади фінансують найменше: відповідь міськради
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.