Вилізти на вагон чи зачепитися, щоб прокататися ззаду. Руферами і зачеперами називають екстремалів, які не бояться ризикувати життям заради селфі в незвичному для поміркованої людини місці.
У Вінниці є такі відчайдухи, які постять у соціальних мережах знімки з залізничних мостів. Більше - з міських висоток. Ті хлопці, які пішли на контакт з журналістом, сказали: на залізничних трюках вони не спеціалізуються.
- Це занадто небезпечно, - пояснив підліток, який мав на своїй сторінці селфі на дахах міста, балконах висоток, пожежних драбинах.
Він - школяр середніх класів. Якраз школярі, як розказали на залізничному вокзалі станції Вінниця, постійно мелькають на небезпечній для ігор території залізничного депо. З цікавості лізуть гратися на вагони.Фото з Вконтакті. Хлопець сфотографувався на залізничному мосту
У школі вчать, що струм з розетки може вбити. Але залізничні мережі проводять значно більше 220 Вольт. Силу струму рахують тисячами. У окремих місцях, навіть хапатися рукою за провід не потрібно, щоб отримати смертельний розряд.
За словами інженера з безпеки праці вокзалу станції Вінниця Олени Могильної, на залізниці працює обладнання з напругою електричного струму до 27,5 тисячі Вольт.
- Електричний струм вражає раптово. Тут загроза дає про себе знати тільки після того, як людина потрапила під його дію, - говорить Олена Могильна. - Залежно від величини струму, часу його дії, а також від ряду інших причин, електричний струм, проходячи через тіло людини, може викликати опіки, втрату свідомості, судоми, зупинку дихання і смерть.
Від даху вагону до дротів контактної мережі – лишень півтора метри. Навіть з дитячого зросту можна ненароком зачепити високовольтний провід. У такому випадку тебе відкине. І якщо не уб’є, то покалічить. Ухопишся рукою – згориш як сірник.
Останнє селфі
Рік тому, 27 листопада, працівники станції Вінниця помітили спалах на вагонах, які стояли на коліях вантажної системи. Кинулись туди і застали страшну картину: на даху вагону горить людина, з одного боку між коліями лежить хлопець, з іншого боку вагону – дівчина. Напругу вимкнули, провели заземлення контактної мережі, щоб рятувати людину на вагоні...
Згорів старшокласник шостої школи Владислав. Його друзі Андрій та Анастасія, що були з ним на вагоні, але їх відкинуло від дротів, отримали опіки, переломи.
- Потерпілі отримали травми при спробі зробити селфі на даху вагону, - каже Олена Могильна.
Вона також згадала червневий випадок цього року, коли не зміг закінчити рейс електропоїзд «Дарниця–Львів» через трюк «зачеперів»:
– Вони здійснили спробу потрапити на дах поїзда, закріпивши мотузку за допомогою професійного карабіну за кузов вагону, при цьому пошкодивши електричний кабель, який відповідає за режим тяги електропоїзда… 575 пасажирів пересаджували до резервного електропоїзда.
Ці екстремали лишилися цілі-здорові. Але за даними Південно-західної залізниці, цього року внаслідок наближення до пристроїв електропостачання були травмовані 35 людей, з них 15 - смертельно. Серед уражених струмом на залізниці - десять дітей до 16 років. Троє - загинули.
Смертельно – не те слово
- Причини цих і багатьох інших нещасних випадків з дітьми – це бешкетування, незнання правил поводження поблизу ліній електропередачі і трансформаторних підстанцій, - каже Олена Могильна. - Смертельно небезпечно накидати на проводи повітряних ліній електропостачання дроти та інші предмети, розбивати ізолятори, вилазити на опори ліній електропередач, торкатися з пішохідних мостів до лінії контактної мережі залізниці та повітряної лінії електропостачання, підніматися на дахи пасажирських та вантажних вагонів, відкривати електрощити або двері трансформаторних підстанцій.
А енергетики говорять, що смертельною для людини може бути навіть струм з батарейки, не те що із високовольтних ліній електропередач залізниці. І внаслідок протікання великої сили струму через тіло, за словами доцента з політеху Олександра Бурикіна, людина згорає, як запобіжник.
- Дія електричного струму на організм людини супроводжується термічним ефектом – від нагрівання, опіків до обвуглювання тканин. Струм протікає між проводом і якимось елементом, який споживає електричну енергію. Якщо ми говоримо про залізницю – то це електровоз. Коли людина торкається проводів (у неї дуже маленький опір, а потужність в проводах велика), то просто згорає, як запобіжник. Людину може утримувати кілька секунд (скорочуються м’язи і ти можеш відпустити провід). Відкидає від мережі, коли не вхопився рукою, а торкнувся, наприклад, плечем.
«Не так уже і цікаво – лазити по вагонах»
Вконтакті є спільнота «Криши Винницы», де постать свої знімки, зроблені на височині, руфери. Знаходимо фото на залізничному мосту, переходимо на сторінку автора і ось – фото молодих людей зверху на вагонах, на вагонних щепленнях…
Один з героїв цих знімків – 18-річний учень училища Андрій Карнаух. Юнак називає руферство своїм хобі. Питаю, чи не страшно було по вагонах лазити?
- Не особливо. Потяг же стояв, - відповідає він.
Андрій у процесі розмови пояснив, що не спеціалізується на залізничний трюках:
– Залізниця – це просто по дорозі. Вона мене ні грама не цікавить. А фото – просто залізли на вагон, що стояв на завантаженні, подуркувати.
«Не так уже і цікаво – лазити по вагонах», - каже вінницький руфер. Фото зі сторінки Андрія (18) в соціальній мережі
Пишу йому про тисячі вольт в залізничній електромережі. Відповідає, що знає про небезпеку.
- Тому і не лазимо там. Зачеперів у нас немає, бо не таке вже це цікаве захоплення. Дуже довго чекати поїзди, плюс великий ризик, що помітять… Моє захоплення - це висота, - ділиться хлопець. - Я не суїцидник, завжди акуратний, не ходжу по краях. Мені просто подобається посидіти на даху під час заходу. Це змушує задуматися і просто гарний вид на місто, освітлене останніми променями сонця перед ніччю. Послухати музику, помалювати, попити гарячого чаю, якщо холодно. Ось що мені подобається. І чим вище, тим краще…
Андрій сказав, що його батьки знають про руферство. Мовляв, поставилися цілком спокійно, бо довіряють йому, акуратному. На звершення прошу хлопця:
- Якщо зустрінете зачеперів, то порадьте їм кидати своє заняття.
Вінницькі руфери на вагонах. Андрій говорить, що не ризикував з товаришем, бо поруч не було ліній електропередач. Фото з Вконтакті
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер