У понеділок, 19 січня, по Києву оголосили набір майбутніх поліцейських, і від учора запрошують на навчання несудимих, фізично здорових та морально стійких чоловіків і жінок віком 21-35 років, які мають водійські права і вільно володіють українською. Але перша вимога до кандидатів ось яка: “прагнення до якісних змін”.
Про те, що на цей рік запланували старт реформи міліції, що починається зі злиття ДАІ з патрульно-постовою службою міліції, RIA писала торік. Як експериментальна, така структура вже працює в Хмельницькому. Там працівники Державтоінспекції стежать за порядком на вулицях разом з постовими міліції. Ці універсальні патрулі і вирішують конфлікти на місці ДТП, і ловлять вуличних злочинців.
А процес, що почався в столиці, - це вже не експеримент. Набраних на відкритому конкурсні кандидатів у поліцейські навчатимуть за новою програмою в школі міліції. Зовсім іншою, що була дотепер. І завершити курс зможуть далеко не всі курсанти.
Жорсткий відбір у процесі навчання обіцяє перший заступник міністра МВС Єкатерина Згуладзе, яка свого часу в Грузії в один день розігнала ДАІ, як символ корупції, набрала в поліцію нових людей, а потім поступово реформувала й інші міліцейські підрозділи.
І якщо там до реформи рівень довіри до правоохоронців був нульовий, то зараз грузини більше вірять хіба що церкві. На відмінно оцінюють роботу своїх поліцейських більше 85% громадян Грузії.
У нас, для порівняння, сьогоднішній рівень довіри до міліції, за даними Центру політико-правових реформ, менше 5%.
У Вінниці – всі можливості
Відібрати перших кандидатів у поліцейські мають до 6 лютого. Ті, що пройдуть усі етапи підготовки, вийдуть патрулювати. І в столиці поліцейські з новими жетонами і у новій формі з’являться на вулицях 31 травня.
А коли вінничани побачать нових працівників? Після набору курсантів у столиці, оголосять відкритий конкурс в Одесі. Далі - візьмуться за обласні центри. Врешті повністю ДАІ, як окрему структуру, ліквідують. Все це запланували зробити за цей рік.
- За зразок реформи сприймаємо ту, що була в Грузії, - каже начальник обласної міліції Ігор Моренець. - Якщо в нас теж збудують прозорі офіси, підвищать зарплати і змінять ставлення до набору, то це тільки плюс. Ніхто проти цього не виступає. Але ж треба фінанси для формування якісного кадрового резерву. Людей треба навчити і забезпечити необхідними засобами. Це комп’ютеризація патрульних машин і автоматизований облік, щоб працівник міг користуватися базою даних на маршруті. Ми тільки за. Є навчальна база в нас - у Вінниці діє навчальний центр. Тому, думаю, в нашій області буде якнайшвидше впроваджене реформування, тому що всі можливості для цього є.
Переполовинять
Оновлення патрульної служби – це тільки перша частина реформи МВС України. Набагато складніше змінити слідство, карний розшук та решту міліцейських підрозділів. Пакет законодавчих ініціатив мають надати з дня на день. І нагадаємо, що МВС керуватиме також надзвичайниками, митниками і прикордонниками. Всі ці структури чекає суттєве скорочення шляхом ліквідації функцій, які дублюються.
За словами Ігоря Моренця, орієнтовний план скорочення в підрозділах міліції – від 30 до 50 відсотків. Але рекомендацій про це управління ще не отримало. Спершу замінять людей, із якими ми стикаємося щодня, – патрульних.
Поліцейських вчитимуть три місяці за новою програмою. Хто викладачі, будемо цікавитися, коли оголосять конкурс у Вінниці. Зараз відомо, що крім професійних знань, новачкам мають дати установку, що вони надають людям послуги, бо поліція стає сервісною службою, а не караючою рукою держави.
«Конкурсний відбір і тестування, три місяці жорсткого тренінгу і навчання, знову тести. Коли, думаю, відсотків 50 пройде всі випробування, отримаємо навесні нову патрульну поліцейську службу в Києві. Службу, яка буде вам служити – і ви будете її поважати. Далі все це розвернеться в великих і малих містах країни», - написав у Фейсбуку міністр внутрішній справ і розмістив оголошення про набір кандидатів і анонсував ліквідацію ДАІ, почавши зі слів «З Богом!».
ДАІшників вже скорочують
Вінницькі ж ДАІшники сьогодні кажуть, що їх попередили не про звільнення, а про скорочення штату і незначне.
- До нас прийшли розпорядчі документи, аби ми надали пропозиції щодо скорочення особового складу на 10 відсотків, і їх вже підготували, - говорить начальник Державтоінспекції області Павло Солоненко. - В основному буде скорочуватись апарат управління - керівний склад. А працівників ДАІ, які несуть службу на лінії, це майже не торкнеться.
Він сказав, що зараз на пілотному проекті в Хмельницькому пишеться реформаторська законодавча база.
- Наприклад, оглядати та зупиняти авто сьогодні вправі лише працівник ДАІ, який має жезл, значок... А працівники ППС в більшості не мають навіть посвідчень водія, не вивчали правил та не керують автомобілем, - говорить Павло Солоненко. - Тож зараз інтенсивно вдосконалюємо законодавчу базу та навички працівників, оскільки на дорогах міста та області будуть працювати поліцейські, яких наділять функціями працівника ДАІ, патрульної служби і дільничних. Поліцейський буде мати право і зупинити авто, і зайти в домоволодіння громадянина, і затримати особу.
„Довіру підніме тільки практична діяльність нових працівників”Михайло Бардин, голова Подільського центру прав людини:
- Рівень довіри до міліції підніме тільки вже практична діяльність нових працівників. Я переконався вже по багатьох сферах, судовій і адміністративній, що без кадрових кардинальних змін система не змінюється зовсім. Тому вітаю таку реформу, в які принаймні хоча б одна структура буде оновлена повністю. Так, реформа міліції може нічого не дати, якщо водночас з нею не проводиться реформування інших правоохоронних структур, прокуратури, судової системи тощо. Разом з тим, в одній окремій галузі, в тій же патрульній службі, яка є самостійна, не зв’язана із розшуковою діяльністю та зі слідчими діями, що вже зав’язані на прокуратуру і на суди, тут можуть відбутися зміни. За результатами вже своєї діяльності, ця структура заслужить або не заслужить довіру громадськості.
„Реформування міліції – це замилення очей народу”Олександр Сарафанюк, адвокат:
- У мене юридичного стажу вже сімнадцять років. Я приблизно знаю, що необхідно зробити в правоохоронній системі, щоб відновити довіру людей. Для того, щоб робити належні реформи, спочатку потрібне бажання, чітка правдива інформація про стан правоохоронних органів і відповідна кваліфікація самих реформаторів. Судячи з того, що відбувається зараз у державі, в мене склалося враження, що представники органів влади взагалі не хочуть реформ, їх все влаштовує, в них кризи немає. Скорочення штату правоохоронців - це не реформи, а потурання до корупції, яка в свою чергу призведе до загальнодержавного колапсу. Але надію дає те, що без реформ грошей країні не дадуть, то ж наших посадовців будуть тримати на такому собі мотузочку: взамін на реформи - гроші. Поки на сході України війна, люди не будуть виходити на мітинги. На реальні реформи у влади часу до весни, а потім терпець людей лопне.
Грузинський досвід
Набравши нових поліцейських (не юристів, а кмітливу молодь) і навчивши її працювати не як карателі, а як помічники громадян, в Грузії змогли переламати стереотипи. Тепер там поліції довіряють.
Поліцейські працюють в приміщеннях з прозорими стінами зі звичайного, а не куленепробивного скла. В них немає окремих кімнат, де можна зачинитися і байдикувати або з кимось спілкуватися сам на сам. Тільки це інфраструктурне нововведення, за даними МВС Грузії, на 30 відсотків підвищило ефективність роботи співробітників. І що головне – там викорінили корупцію.
- Ми набрали не потрібних, а правильних людей. Людей з чистою совістю, з чистими кишенями, і чистих в голові, - розказувала Єкатерина Згуладзе (на фото вище) журналістам про свої реформи в Грузії до того, як стала громадянкою України й першим заступником Авакова. – Між нами, менеджментом, і поліцейськими був договір. Ми вам даємо освіту, достойну зарплату і хороші умови роботи. Плюс моральний бонус – професійну гордість. Поліцейські більше не пси, а люди, якими захоплюються. І вони нізащо вже не захочуть втрачати це і ставати інструментом для чогось поганого. Крім того, менеджмент застосовує внутрішні контрольні механізми, щоб утримати те, що ми реформами досягли.
В середині міністерства працює генеральна інспекція (аналог нашої внутрішньої безпеки), яка виявляє кримінал в поліції. Одиночні факти корупції знаходить, але як системи – її більше немає. А починали з того, що розпустили 16 тисяч працівників ДАІ, замість яких набрали людей з вулиці.
- Ми не робили з них Рембо, а дали дуже просту інструкцію, - говорить Ека Згуладзе. - Вони були поганими поліцейськими, якщо чесно, але були хорошими людьми. Посміхалися. Не брали грошей. Допомагали людям у всьому, скрізь і щодня. Людям це сподобалося – і вони дали нам політичний кредит. Дали час робити набагато складніші реформи.
Зараз середня зарплата грузинського поліцейського - 1000 доларів США плюс безкоштовне медичне страхування сім’ї. Конкурс в академію МВС – десятки людей на місце, а закінчує навчання тільки 50-70 відсотків курсантів.
Шукають жінок.
Які ще зміни планують в системі МВС?
Кардинально міняють систему тестування при прийому на роботу і на навчання та запрошують в поліцейські жінок.
Нових патрульних хочуть „озброїти” планшетними комп’ютерами з доступом до єдиної бази даних, щоб вони могли отримати всі дані про порушника, навіть не зупиняючи його авто.
Пошиють нову формі і кожному поліцейському видадуть іменний значок, за номером якого можна ідентифікувати співробітника.
На роботу хочуть взяти незалежних програмістів і хакерів, які на відміну від міліцейських комп'ютерників володіють новітніми технологіями.
Запровадять суворий контроль за роботою ломбардів, щоб злодії втратили місця збуту краденого й тому – перестали красти.
Так само – позбавивши мережі збуту – планують зупинити викрадення авто.
Запровадять систему заохочення, наприклад, за вищу освіту чи знання іноземних мов.
Скоротять посади у всіх підрозділах міліції і об’єднавши рятувальників, митників і прикордонників під юрисдикцією МВС, зменшать видатки з державного бюджету.
Будуть конфісковувати нелегальне майно і так здобувати фінанси на реформування.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 19 від 7 травня 2025
Читати номер