З 2014 року тривала реформа у сфері захисту споживачів, яка (нарешті) добігає свого логічного завершення. Якщо коротко, то Держпродспоживслужба (саме так називається нова структура, що береже людей від протерміновки та підступних підприємців) об’єднала в собі п’ять служб, що перевіряють ціни, товари, комунальні послуги, збирають скарги від споживачів, тощо.
Взаємодія між відділами покращилася, але є й свої «мінуси»: інспектори починають діяти лише через місяць, поки їм дадуть дозвіл з головного управління. У той же час, вінничани самостійно проводили перевірки в супермаркетах, що неодноразово ставало причиною скандалів.
Читайте більше про історію школяра-ревізора, який своїми перевірками жахав супермаркети
blockquote>Відео дняНа відміну від держслужбовців, активісти з обласної Української асоціації споживачів можуть реагувати одразу. Ця громадська організація існує понад 20 років та має свої структурні підрозділи в районах. Захищає споживачів безкоштовно та існує на добровільні внески. Проте, в активістів немає повноважень, як в держслужби по захисту споживачів — не можуть виписувати штрафи підприємцям.
— Проводимо роз’яснювальну роботу. Привселюдно. Стаємо серед ринку чи супермаркету та розповідаємо, що ось цей підприємець поступив нечесно. І кажемо людям, які вони права мають, — розповів заступник голови ради Української асоціації споживачів Микола Болтак.
У держслужби захисту споживачів є власний ютуб-канал. Чиновники дають поради як перевіряти товари, придбати техніку та підтягнуть юридичну освіту вінничан
За його словами, відсутність реальних важелів впливу їх не зупиняє. Так, за минулий рік вони розглянули та задовольнили 508 скарг. Дві третини з них — це скарги по продуктам.
— Ми активно співпрацюємо із правоохоронцями, представляємо споживачів в судах. А в судовому процесі торговця-винуватця можна притягнути до кримінальної відповідальності, за статтею про «обман покупців та замовників». На початку це може бути штраф до 50 неоподаткованих мінімумів (850 грн) або громадські роботи до 200 годин. За повторні порушення можна потрапити в тюрму на строк до 3 років.
А як із захистом споживачів в Польщі
За даними інформаційної кампанії «Сильніші разом», у Польщі управління з питань конкуренції та захисту прав споживачів (UOKIK) має великі повноваження: його голова може наказати підприємству припинити ту чи іншу комерційну практику та накласти штраф. У разі виявлення товарів, що становлять небезпеку для здоров’я споживачів (не лише їжа, а й електрообладнання, іграшки тощо), вони вилучаються з ринку, а на продавця накладається штраф розміром до 100 тисяч злотих (понад 660 тисяч гривень — авт.).
Протягом 2015 року управління прийняло 1095 рішень, із яких 145 стосувалися порушення колективних прав споживачів, 42 – антиконкурентних практик, а 14 містили санкції за ці два типи порушень. Загальна сума штрафів перевищила 47 мільйонів злотих (понад 312 мільйонів гривень — авт.)
Окрім UOKiK, у Польщі діє кілька об`єднань споживачів — громадських організацій. Федерація споживачів, використовуючи працю волонтерів, надає безкоштовні експертні консультації та юридичну допомогу. Окрім того, вона проводить просвітницькі кампанії та співпрацює зі ЗМІ. ГО Асоціація польських споживачів надає безкоштовні юридичні консультації, проводить інформаційні кампанії, здійснює дослідження ринків, співпрацює з місцевими споживацькими омбудсменами. Асоціація розвитку фінансової освіти за бюджетний кошт безкоштовно консультує громадян на тему заборгованості та інших проблем, пов’язаних із фінансовими послугами.
Що повинен знати споживач
Поради від Держпродспоживслужби та Асоціації споживачів у Вінницькій області:
Товар можна повернути через 14 днів за умови, що продукція не використовувалася та має товарний вигляд (продуктів це не стосується — авт.).
У продавця треба вимагати чек. Це є свідченням акту купівлі в суперечках
Якщо немає розрахункового документу — краще не купувати
Перед придбанням продукції — уважно розглядати товар. Продавець має власноруч показати функціональність, цілісність та працездатність товару (техніки, наприклад) перед продажем.
Перед купівлею споживач має дізнатися про гарантійний термін
Споживач має право вимагати в продавця перевірити вагу, ціну, комплектність та інші характеристики товару до його придбання.
Куди звертатися?
Держпродспоживслужба у Вінницькій області
вул. Максимовича, 19
тел. 65-88-00
Українська асоціація споживачів у Вінницькій області:
вул. Галицького, 27а (колишня 40-річчя Перемоги)
тел. 56-28-23
Читайте також:
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 11 від 13 березня 2024
Читати номер
Daily