Кузов - це зовнішній вигляд машини, на який і звертають увагу водії при покупці. У його основні якості в першу чергу повинні входити безпека і міцність, а потім вже стиль і дизайн. Половина загальної маси і вартості автомобіля припадає саме на кузов. Але на жаль, на ринку зараз багато таких автомобілів, кузов яких не міцний і швидко піддається корозії.
- Я купив собі п'ять років тому новий автомобіль. Так як грошей у мене було небагато, мені довелося вибирати - купувати потримане авто або дешеве нове, - каже вінничанин Андрій Бойко. - Друзі мені радили різне, одні говорили, що краще брати авто, яке було в користуванні, а інші наполягали на тому, щоб купував з салону - адже там можна отримати ще гарантію. У підсумку я купив дешеве авто - на чому і прогорів. Авто за п'ять років дуже пошкодила корозія, а пластмасові деталі просто не витримали наших доріг. А після того як побачив краш-тести з цією маркою автомобілів, то вирішив негайно його продати - життя дорожче. Тепер подумую накопичити грошей і купити собі авто німецького виробництва.
З чого роблять кузов?
Сталь - перевірена часом
Цей матеріал використовується при виготовленні кузовів вже давно, завдяки своїй міцності. При попаданні в аварію кузов зі сталі менше пошкоджується, що і рятує життя багатьом людям. Автовиробники не відмовляються повністю від сталі, і постійно шукають нові ідеї, що робить цей кузов найпопулярнішим на автомобільному ринку. Але є у сталі і мінуси - це велика маса, в порівнянні з іншими кузовними металами, яка і збільшує витрату палива. А ще одним ворогом стального кузову є корозія. Та компанії застосовують спеціальне оцинкування, що і продовжує їм життя.
Сучасний алюміній
Нарівні зі сталевими кузовами стоїть алюміній. Цей метал вже отримав популярність серед автовиробників, тому що він легкий і практично не піддається корозії. За допомогою алюмінієвих сплавів виготовляють як і кузова, так і деякі деталі підвіски і двигуна. Мінус алюмінію - це трудомісткий процес зварювання деталей і велика провідність вібрації і шуму. Щоб зменшити вібрацію і шум, виробники використовують протишумову ізоляцію, що в кінцевому рахунку впливає на ціну автомобіля. Компанія «Ауді» використовує у виробництві нових автомобілів алюміній, що позначається на ціні. Але повністю перейти на алюмінієві кузова можуть не всі виробники, і доводитися комбінувати алюміній зі сталлю, щоб зробити авто дешевшим. Концерн «БМВ» виготовляє деякі серії автомобілів за такою технологією. Приміром, у п'ятій серії передня частина кузова виготовлена ??повністю з алюмінієвого сплаву і зварена зі сталевим каркасом.
Пластик з жерстю
Зовсім недавно пластик вважався однією з перспектив автомобілебудування, тому що він легше сталі та алюмінію, та й форму з пластику в прямому сенсі слова можна надати будь-яку. У пластика є найголовніший плюс - це відсутність корозії. Але яким би пластик не був хорошим, він має дуже багато мінусів. При аварійних ситуаціях, а точніше при зіткненні зі стіною при швидкості 60 кілометрів на годину, в машині з дешевого пластику практично ні у кого немає шансів вижити. У сильні морози пластик стає крихким, а в спеку - м'яким. Тому можна часто побачити, як при зіткненні автомобілів на невеликій швидкості пластикові деталі просто розсипаються. З цих причин із пластику виготовляють тільки бампера і крила, замінюючи кузов машини на тонкий метал - жерсть. Але в більш дорогих автомобілях використовується вуглецевий пластик, який користується популярністю, і з нього виготовляють практично весь кузов, який має гарну міцність. Приміром, з вуглецевого пластику зроблені такі автомобілі: «Шевроле Корвет», «Ауді R8» і «Ламборджині Венено». Ціни на такі авто починаються від 150 тисяч доларів.
Коментар експерта:
Анатолій Омельчук,
Директор «Пегас-авто»
- Ні для кого не секрет, що автомобілі зі сталі - найпопулярніші у світі. Але тут треба звертати увагу на те, де саме буде використовуватися таке авто. Якщо в місцях підвищеної вологості, то кузов буде швидко іржавіти і краще вибрати алюмінієвий. Потрібно звернути увагу на безпеку в аварійній ситуації. При ударі у одного автомобіля пошкодження будуть незначними, а в іншого вже критичними. Хороші і довговічні кузова у німецьких виробників, таких як «Мерседес» та «БМВ». Подивіться на 20-річні автомобілі цих марок - вони як їздили, так і будуть їздити ще стільки ж, але тільки при нормальному догляді. Важливу роль відіграє і товщина металу. У багатьох китайських автомобілів, марки яких відомі всім водіям, використовується тонкий метал, що впливає на безпеку. Якщо на такій машині потрапити в аварію, то вона сильно пошкодиться, після чого доведеться “погратися” з ремонтом. Краще подивитися на результати краш-тестів.
№ 18 від 30 квітня 2025
Читати номер