Нещодавно відбулися події, які роблять нас ще ближчими до Європи. Ми отримали омріяний безвіз – і наблизились до європейської культури без адміністративних бар’єрів, та ратифікували Угоду про асоціацію України з Європейським Союзом – і прибрали останні перешкоди для вступу в повну силу зони вільної торгівлі між нашою та європейськими країнами.
У повному обсязі асоціація і зона вільної торгівлі з України з Євросоюзом набудуть чинності 1 вересня 2017 року, і бонуси, які ми отримаємо, суттєво переважать ті зусилля й складнощі, з якими будувалося це історичне партнерство. Причому, у виграші будуть і прості українці, і економічно активний прошарок населення – вітчизняний бізнес.
Для країни і людей
Економія. По-перше, будуть скасовані мита і квоти у взаємній торгівлі, а це прямий шлях до зниження споживчих цін на товари і послуги. Для українців відчутно подешевшає імпортна харчова продукція з ЄС, побутова та оргтехніка, інновації прийдуть до нас швидше і за меншою ціною. Заощадить і бізнес: українські експортери – до 500 млн. євро щороку, європейські – до 400 млн. євро.
Інвестиції. Поглиблена і всеосяжна зона вільної торгівлі з ЄС дасть нашій країні значно більше, аніж просто преференційний режим торгівлі. Зараз мало хто вірить у це, але Угода про асоціацію України з ЄС стане також «драйвером» залучення інвестицій у вітчизняне виробництво та інфраструктуру. Адже інвестори з країн Євросоюзу матимуть в різних секторах економіки таке ж законодавче поле для роботи в Україні, як і в ЄС. З одного боку, це збільшить притік іноземних інвестицій до України, з іншого – дозволить багатьом українським компаніям зрости зі статусу місцевих до рівня міжнародних.
Модернізація. Україна прийме правила роботи внутрішнього ринку Європейського Союзу, а отже – і нові, більш високотехнологічні стандарти якості, технічні регламенти, санітарні й фітосанітарні правила, можливості державних закупівель й держзамовлення, переваги цивілізованої конкуренції, захисту брендів та інтелектуальної власності тощо. Ми станемо країною більш високої якості життя.
Для бізнесу
Які «точки зростання» матиме наш бізнес уже завтра? Можливість надавати послуги європейським споживачам. Доступ до держзакупівель у заможних країнах ЄС. Єдині з Європою стандарти виробництва, спрощений обіг капіталу і полегшену торгівлю без мит.
Вже підраховано: українські виробники отримають безперешкодний доступ до найбільшого у світі ринку, який налічує понад 500 мільйонів покупців з річним доходом 20-25 тис. євро на душу населення.
Уже сьогодні ми бачимо, як зростає наповнення «експортного кошика» України: слідом за вітчизняними товарами, які раніше здобули симпатії покупців і стабільні позиції на ринках країн ЄС, туди починають заходити товари, які раніше взагалі не експортувалися до Євросоюзу.
Особливо важливо зараз для нас те, що на ринок Євросоюзу починають виходити компанії, які традиційно експортували до Російської Федерації. Насамперед – компанії-виробники з аграрного сектору і харчопрому України. За підсумками попереднього, 2016 року їх частка у зростанні експорту України перевищила 85% і з надлишком компенсувала збитки від втрати російського ринку. У поточному півріччі ми спостерігаємо продовження цього оптимістичного тренду.
І загалом слід відзначити, що протягом цих трьох років, коли країни ЄС по-черзі ратифікували Угоду про асоціацію України з Європейським Союзом для цілого ряду галузей нашої економіки ЄС вже став основним торговельним партнером. Так, у легкій промисловості сьогодні понад 80% виробленої продукції успішно експортується до ЄС. По переробній деревині та паперовій масі наш експорт до ЄС теж перевищив 50%. Так само понад 50% експортуємо продукції чутливого для нас машинобудування.
Тож всі можливості з нарощення співпраці з Європою, насправді, «у наших руках». Що швидше зможемо привести у взаємну відповідність сертифікати, ліцензії, допуски то більше отримаємо приросту і прибутку.
А також слід тримати у полі зору, що європейські ліцензії та сертифікатами відповідності для бізнесу полегшать українським компаніям ще й доступ товарів на ринки третіх країн. В Європі, як відомо, уже діють угоди про вільну торгівлю з 33 країнами – торговельними партнерами. Такі ж угоди ще із 23 партнерами (США, Канада, Японія) перебувають на стадії укладання. Тому наша асоціація із ЄС – це ще й «соціальний ліфт» на перспективні світові ринки.
Звісно, що доступ до ринку ЄС автоматичної присутності на ринках інших країн не гарантує, але якщо твоє виробництво і якість товарів дорівнює європейському, це неодмінно спростить тобі шлях отримання сертифікату відповідності у будь-якій іншій країні. Вже зараз, наприклад, європейська сертифікація ряду наших харчових продуктів дала їм ефект «ланцюгового доступу» до ринку Ізраїлю та країн Близького Сходу.
Тому для мене очевидно й однозначно: повномасштабна зона вільної торгівлі та асоціація з ЄС є не лише практичним продовженням нашої євроінтеграції, а й відкриває принципово нову сторінку в історії українського бізнесу – дає всім нам нові «точки» перспективного зростання.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 17 квітня 2024
Читати номер