На АЗС області ситуація аналогічна загальноукраїнській: бензин марки А-95 уповільнив ріст, а от дизельне пальне вже перегнало за рівнем цін найпопулярнішу марку бензину.
- Якщо кілька років тому типовою була ситуація, коли дизельне пальне коштувало на рівні бензину марки А-80, то зі зміною пріоритетів виробників пального, українських нафтопереробних заводів, змінилася й цінова ситуація. Спочатку солярка подорожчала до рівня бензину А-92, а вже навесні перетнула й цю планку. Спочатку вона зрівнялась у ціні з бензином А-95, а потім і перегнала його, - пояснив ситуацію менеджер однієї з мереж АЗС в області Олександр Капшинський.
Проте він, як і більшість фахівців та експертів упевнений, що попит на дизельне пальне, а відтак і ціна на нього зменшиться із завершенням збору урожаю та польових робіт.
Експерти пов’язують незвичайне для України явище, коли солярка продається дорожче, ніж бензин марки А-95, зі зміною стратегії нафтових магнатів, які вирішили призупинити цінове субсидування дизеля. Зазвичай НПЗ, виробляючи солярку, закладали рентабельність до трьох відсотків від собівартості, інколи рівень рентабельності дорівнював нулю чи був ще меншим. Прибутки НПЗ отримували за рахунок завищених відпускних цін, зокрема на бензин високооктанових марок. Тепер виробники пального штучно не субсидують дизельне пальне. Ціни на нього відпустили «у вільне плавання». І сезонний попит на цей вид пального дався взнаки: дизель подорожчав.
Проте складною залишається ситуація на ринку бензину. Впродовж тижня з 10 по 17 червня ціни на нафтопродукти в середньому в Україні продовжували підвищуватися. У той же час ціни на низькооктановий бензин не змінилися. Так, за даними консалтингової компанії UPECO, ціни на низькооктановий бензин марки А-76/80, як і тиждень тому фіксувалися на рівні 5,74 грн/л.
Незначно, з 6,35 грн/л до 6,36 грн/л підвищилися ціни по Україні на високооктановий бензин марки А-95. На АЗС області вони знаходяться приблизно на такому ж рівні.
А от ситуація з дизельним пальним залишається такою: впродовж минулого тижні ціни продовжували зростати. У середньому літр солярки коштує 6,75-6,80 грн. І на АЗС пальне подорожчало від шести до 14 копійок за літр.
Щодо цін у найближчому майбутньому, то тут думки експертів розходяться. За даними компанії UPECO, протягом другої декади червня А-95 може подорожчати в середньому в країні на 20 коп./л - до 6,55 грн, а солярка - на 14 коп./л, до 6,8 грн. У той же час в аналітичній групі "Псіхея" впевнені, що зараз немає ніяких об'єктивних причин для значного підвищення цін. За даними цієї групи, бензин А-95 до початку липня може піднятися ще максимум на 2% - до 6,45 грн/л, тоді як дизель у цьому місяці вже вичерпав свій потенціал росту.
Не змінить ситуації на ринку і введення в дію НПЗ у Козятині, який планує переробляти до 50 тис. тонн нафти на рік. Таким чином, нафтопродукція буде використовуватися переважно для місцевих потреб, зокрема, забезпечення паливно-мастильними матеріалами сільськогосподарської техніки. Значна частина пального експортуватиметься. Завод у Козятині малотоннажний і тому відчуває дефіцит саме в незначних партіях нафти.
Ми запитали у вінничан
Чи вплинуло на ваші сімейні витрати подорожчання пального?
Анатолій, водій:
- Не прямо, звичайно, вплинуло. Я працюю водієм на фірмі. Пальне подорожчало, а відтак зросли і транспортні витрати. З початку року перевезення вантажів стало дорожче на 15 відсотків мінімум. Значить, подорожчали всі товари. Погано тільки, що зарплата не виросла.
Іван, автолюбитель:
- Звичайно. І до того ж дуже відчутно. Я зараз на заправку й обслуговування автомобіля витрачаю вдвічі більше грошей, ніж минулої осені. Але іншого виходу нема. Без машини, мов без рук.
Ірина Миколаївна, бухгалтер:
- Подорожчання бензину вплинуло на всіх. Адже транспортні витрати займають чималий обсяг у структурі ціни на будь-який товар чи продукт. Усе доставляється автотранспортом. Та й послуги залізниці з початку року подорожчали. Економісти кажуть, це світова тенденція.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 17 від 23 квітня 2025
Читати номер