Небезпечні відходи з полігону в Джурині Шаргородського району спочатку вивезли в Одесу, а потім відправили в Польщу. Якщо подивитися на карту, щоб добратися з Одеси до найближчого польського порту Гданськ, треба пройти через Чорне море, протоку Босфор, Мармурове, Егейське, Середземне море, протоку Гібралтар, Атлантичний океан, Кельтське море, Ла-Манш, Північне море, вузьку покручену протоку між Норвегією, Швецією та Данією, і нарешті потрапити в Балтійське море, де на південному узбережжі розташований польський порт Гданськ.
Чому «утилізатори» обрали такий довгий шлях? Логічно вмотивованого пояснення не можуть дати ні в обласних екологічних структурах, ні навіть у фірмі, яка вивозила відходи - «Сі Буд Систем», що працювала на замовлення ізраїльської фірми «С.І. Груп Консорт Лтд».
Кругосвітня подорож для… пестицидів
Колишній головний еколог області, керівник Вінницької обласної асоціації «Зелений світ Поділля» Олена Яворська каже:
- Скоріш за все, вантаж скинули в море і на цьому, як кажуть, умили руки. Подивіться на карту. Це ж кругосвітня подорож!
- Якщо фірма ізраїльська, можливо, відходи доставляють на переробку в Ізраїль? – запитую в Олени Яворської.
- В Ізраїлі немає підприємств для утилізації таких відходів, - каже пані Яворська. - Зате в Ізраїлі є людина, яка створила фірму і якій вдається вигравати у нас тендери на виконання робіт з утилізації отрути.
Про те, що ізраїльська фірма працювала у різних областях держави, можна дізнатися із сайту міністерства та повідомлень на інших екологічних сайтах, зокрема, Партії зелених. Але в жодній з них ні саме міністерство, ні, тим паче, замовник чи виконавець робіт, не вказують, на якому із зарубіжних підприємств утилізують відходи.
Якщо підозри Олени Яворської підтвердяться, то не виключено, що ми отримаємо нашу отруту назад,”на блюдечку“ - у вигляді морепродуктів.
Наприкінці минулого року RIA розповідала про те, що відходи з Джурина вивезли в Одесу. А далі? В обласному управлінні захисту навколишнього природного середовища, так само, як і в обласній екологічній інспекції, повідомили, що не мають інформації, на якому із зарубіжних підприємств утилізуватимуть відходи. Тільки називають країну – Польща.
На офіційний запит RIA в Мінприроди нам відповіли, що отруту з Джуринського полігону відправили в Польщу. Однак не дали відповіді на питання, на якому конкретно підприємстві їх утилізуватимуть. Заступник міністра Дмитро Мормуль повідомив, що у 2012 році з отрутомогильника у селі Джурин Шаргородського району вивезено 1575,968 т непридатних до використання пестицидів на суму 35432,4 тисячі гривень. Зазначена кількість отрути вивезена в Польщу, йдеться у відповіді заступника міністра.
В обласній екологічній інспекції, фахівці якої контролювали відвантаження небезпечного вантажу з Джурина, уточнили, що частину отрути вивезли в порт в Одесу, решту – автомобілями у Польщу. Як пояснив один із робітників, який завантажував сухогруз в Одесі, морем повезли відходи не тільки з Вінниччини. За його словами, загалом шість тисяч тонн отрути завантажили на корабель. На жаль, дізнатися, скільки довезли до Польщі і на якому заводі утилізували пестициди, не вдалося. Така інформація, як з’ясувалося, є таємницею за сімома замками. У фірмі ТОВ “Сі Буд Систем” під час телефонної розмови категорично застерегли, що це розмова не офіційна і жодної інформації надати не можуть. На запитання журналіста, чим викликана необхідність транспортувати смертельно небезпечний вантаж морським шляхом, представник виконавця робіт повідомив, що інколи морським шляхом робити це вигідніше, ніж автомобільним. При цьому натякнув, що відходи доставили в країни Євросоюзу. Які саме, не сказав.
З Джурина до Одеси
Не мають інформації про те, куди відправляють такий вантаж, і в Державній екологічній інспекції у Вінницькій області.
- Нам доручили контролювати завантаження і відправку транспорту з відходами, цим ми і займалися, - каже начальник інспекції Юрій Дубовий. – На кожен автомобіль, відправлений з області, маємо акт. У ньому зазначено кількість вантажу. Наш інспектор постійно був присутній під час виконання робіт із затарювання відходів, а також при їх зважуванні і завантаженні в автомобілі. Я особисто також неодноразово контролював хід їх виконання. Перший автомобіль з Джурина до Одеси відправили 14 вересня 2012 року. А далі – то вже не наша справа.
Рідкі відходи з Джурина доставили у Польщу автомобільним транспортом, уточнили екологи. До Одеси доправили тверду отруту.
Влітку минулого року перед початком вивезення отрути з Джурина RIA намагалася встановити маршрут, яким підуть автомобілі. Адже те, що вони мали перевозити, становило небезпеку не тільки для навколишнього середовища, а й для людей. У випадку аварії такий вантаж міг спричинити екологічну катастрофу. Не вдалося тоді отримати відповідь також на питання, в яку пору доби будуть перевозити отруту - вдень чи вночі? (RIA 15.08.2012 «З Вінниччини до Одеси пройде маршрут «смерті»).
До Одеси йшли автомобілі вантажопідйомністю 20-22 тонни. Переважно в дорогу відправлялося по два автомобілі. Їхали у світлу пору дня. Крім водіїв, у кабіні не було супроводжуючих. Прямували тим самим маршрутом, яким їде від нас на південь весь інший транспорт. Спершу - до Гайсина, тоді до Умані і далі на Одеську трасу. На кінець другої декади листопада 2012 основну масу відходів було вивезено. Остання машина покинула межі області 22 грудня минулого року. Як з’ясувалося, фірма вивезла ще відходи із села Клекотина цього ж Шаргородського району. Робили це вже тоді, коли випав сніг. Але повністю Джурин ще не очистили від отрути.
Цифри не співпадають
Міністерство екології і природних ресурсів у відповіді редакції повідомило, як уже згадувалося, що з Джуринського полігону вивезено 1575,968 т небезпечних відходів. Обласні екологи називають іншу цифру - 1047,649 т отрути. Вони ж стверджують, що загалом з області торік відтранспортовано 1576,038 т. У всіх різні цифри. Втім, не співпадають не тільки ці дані. В акті радянських часів, який зберігся в архіві, записано, що до Джурина завезли на зберігання 1023 т відходів. Якщо співставити названу цифру з тією, що дає міністерство – 1578,968 т, то виходить, що Джурин уже розпрощався з небезпечним об’єктом?
- Насправді це не так, - каже Юрій Дубовий. – Коли відкрили бункери, то переконалися, що отрути більше, ніж зазначено в акті. Діжки з рідкими відходами прогнили, все перемішалося із землею, і за рахунок цього збільшилася вага. Неспроста частину відходів довелося відкачувати насосами. Тому роботи будуть продовжені. Залишилося більше тисячі тонн.
- Якщо фірма виграє тендер, то ми продовжимо роботу, - повідомили в офісі виконавця робіт у Києві. Там припускають, що тендер може відбутися у травні.
Найбільше чекають того часу, коли з полігону вивезуть решту отрути, жителі Джурина і Сапіжанки. Останнє село всього за три кілометри від полігону. До Джурина відстань трохи більша.
- У Сапіжанці протягом останніх років помирає багато людей, - розповідає сільський голова Петро Фомишен. – Не знаю, чим це пояснити, але люди кажуть, що підземне сховище отрути теж підриває здоров’я.
Посольство мовчить...
Щоб дізнатися, які саме польські підприємства утилізують наші хімікати і яке підприємство переробляло відходи з Джурина, журналіст RIA звернувся до Надзвичайного і Повноважного Посла Польщі в Україні Генрика Літвіна, коли той перебував у Вінниці.
- Польща має технологічні можливості для утилізації відходів, - каже Генрик Літвін. - Для цього використовують сучасні технології. Це не є просте знищення матеріалу. Виробничий процес спрямований на перетворення його з одного виду в інший, в тому числі в отримання енергії. Щоб отримати більш детальну інформацію про те, на яких саме підприємствах утилізують відходи з України, зверніться до прес-аташе посольства, бо наразі я не маю конкретики, оскільки не готувався до відповіді на таке питання.
Скориставшись порадою посла, журналіст RIA зателефонував у посольство. Розповів про розмову з послом. Нам порадили надіслати письмовий запит на ім'я Яцека Антоса. 15 квітня такий лист надійшов до посольства. Але ми й досі чекаємо відповіді про те, на яких саме підприємствах Польщі утилізують відходи...
RIA повторно звернулася до Мінприроди з проханням роз’яснити ситуацію, зокрема, повідомити, чим викликаний вибір морського шляху для вивезення отрути і наскільки екологічно безпечнішим є таке перевезення у порівнянні з автомобільним. Ми продовжимо тему пошуку відходів з Джурина у наступних номерах газети. Коли вивезуть решту відходів з Джурина? На це запитання тамтешніх жителів також чекаємо відповіді з головного екологічного відомства держави.
Відстань від Джурина до Гданська сушею - 1105 км, морем - приблизно 9 тисяч км
Таку логістику можна назвати одним словом – безглуздя
- Дивлюся на карту, розмовляючи з вами, і не знаходжу пояснення, чим керувалися логісти, обираючи такий шлях транспортування вантажу, - каже керівник київської логістичної компанії з міжнародних перевезень Наталія Беззубова. - Морем дешевше може бути тоді, коли однакова відстань. Тут дорога водним шляхом у сотні разів довша, ніж по суходолу. Про час доставки годі говорити. Врахуйте додаткові витрати на завантаження в порту Одеси і розвантаження у пункті прибуття, а далі продовження доставки суходолом. Крім того, на шляху прямування є кілька проток, за проходження ними також треба платити.
Можливо, власники пестицидів скористалися морським транспортом тому, що такі вантажі заборонено перевозити по автомобільних дорогах? Але ж ви стверджуєте, що частину відходів таки перевозили автотранспортом. У мене, як фахівця з логістики міжнародних перевезень, немає пояснень ситуації. Таку логістику можна назвати одним словом – безглуздя.
Яку отруту вивезли з Джуринського полігону
За інформацією управління екологічної інспекції у Вінницькій області, на полігоні в Джурині зберігалися такі основні види хімічних речовин:
Дуст (ДДТ). Заборонений до використання інсектицид. У 50-70-х роках з його допомогою боролися зі шкідниками сільськогосподарських рослин. Заборонений у багатьох країнах, бо має властивість накопичуватися в організмі людини, потрапляючи в нього через рослини, які обробляли ДДТ. Має гострий токсичний вплив на організм людини навіть у невеликих дозах, у великих може спричинити смерть.
Ртуть. Отруєння парами ртуті призводить до загального ослаблення організму людини, викликає головний біль, нудоту і блювоту, супроводжується сильними болями у животі, проносом. Нерідко лікарі констатують кашель, запалення легенів. Температура тіла піднімається до 38-40 градусів. При важких отруєннях людина може померти вже через кілька днів.
Гексохлоран. Інсектицид, який застосовують для боротьби зі шкідниками. При потраплянні в організм людини викликає відхилення у розвитку ембріона і призводить до каліцтва з фізичним спотворенням людини.
Конкурентів у ізраїльтян не залишилося
Ізраїльська компанія уже другий рік поспіль, за даними сайту «Наші гроші», виграє тендери. У 2011 році компанія отримала підряди на утилізацію шкідливих речовин на суму 616 млн гривень. Мова йде про знешкодження пестицидів у ряді регіонів України. У 2012 році компанія також демонструє чудові результати – станом на середину вересня вона отримала підряди майже на 400 млн, а коло її роботи розширилося до 17 областей. Тобто в цілому компанія отримала вже більше 1 млрд гривень.
Що суттєво, конкурентів у цієї компанії майже немає. «На сьогодні в Україні дозвіл на трансграничне перевезення небезпечних відходів має лише ТОВ «Сі Буд Систем», котре є субпідрядною організацією ТОВ «С.І. Груп Консорт ЛТД».
Така офіційна версія Комітету конкурсних торгів вустами заступника міністра Мінприроди Дмитра Мормуля.
Претендентів на участь у такій роботі вистачає. Отримати дозвіл, виявляється, дуже непросто. Серед утилізаторів була вінницька фірма «Вінспецпостач». Але після того як правоохоронці виявили низку порушень у її роботі, «Вінспецпостач» позбавили права займатися утилізацією відходів.. На ринку залишилися тільки ізраїльтяни.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 41 від 8 жовтня 2025
Читати номер