Інформація про «Паровозний тур» з’явилася напередодні у соціальних мережах. Організували його з ініціативи керівника локомотивного депо у райцентрі Гайворон сусідньої Кіровоградської області Омеляна Свідрука. До речі, пан Омелян виконав роль машиніста. Маршрут: Гайворон — Бершадь. У Бершаді йому передали підписи пасажирів на чотирьох акршах. Вони просять відновити рух потяга на вузькоколійці Гайворон - Рудниця.
У Гайворонському депо зберігається єдиний в Україні локомотив, який у ролі двигуна використовує парову машину. Уточнюю: єдиний такий локомотив на ходу. Раритетний локомотив виготовлений у 1950 році у Німеччині. Принаймні, так стверджують у локомотивному депо, де він зберігається.
Демонстрацією унікального залізничного раритету мають намір привернути увагу до збереження вузькоколійки.
Відстань між Гайвороном і Бершаддю менше 40 кілометрів. За інформацією соцмереж, з Гайворона паротяг з одним вагоном мав вирушити о дев’ятій ранку. Прибуття у Бершадь планувалося через годину.
Насправді потяг прибув після 12-ї.
На вокзалі зібралося чимало охочих побачити незвичний локомотив. Прийшли і дорослі, і діти. Можна було побачити людину на інвалідному візку.
Більшість терпляче чекала, щоб побачити раритетний локомотив.Частина людей залишила вокзал. Надто вже надовго запізнився "чорний" поїзд.
Нарешті присутні побачили в небі клубок диму. Потім пролунав паровозний «крик».
— Можливо, це його останній крик, бо як розберуть вузькоколійку, то паровоз назавжди залишиться в депо, — каже бершадчанин Федір Шевчук.
Охочих сфотографуватися було немало. Дехто піднімався в кабіну локомотива. Присутні з усіх боків розглядали пофарбований у чорний колір локомотив. Як пояснив машиніст, такий колір обрали неспроста, на ньому не видно кіптяви, що димить з труби.
— Цей локо мотив використовують хіба що для зйомок фільмів, — розповів Федір Шевчук. — В одному з них, до речі, я також знімався. Все було дуже несподівано.
За словами пана Федора, йдеться про художній багатосерійний фільм «Дев’ять життів Нестора Махна». Частину сюжету знімали, зокрема, у Бершаді. Охочих подивитися на зйомки не бракувало. Був серед них і пан Шевчук.
— Я стояв, як кажуть, розкривши рота, дивлячись за роботою команди кіношників на залізничному вокзалі біля потяга, — розповідає він. — Коли раптом біля мене зупинилася незнайома дівчина. «О! Це наш доктор» — промовила вона. Кажу, я не доктор, ви помилилися. «Якраз ви дуже схожий на доктора. Ходімо зі мною».
Майбутнього учасника зйомок привели в одну з кімнат на вокзалі, яку передали кіношникам на час зйомок фільму. Там його оглянули автори фільму. Кандидатуру на роль лікаря схвалили одразу.
— Все відбувалося так швидко, що й оком не моргнув, як мене вже нарядили в якесь лахміття, натягнули великі окуляри, які носили в давнину. Зверху одягли білий халат. І повели у вагон. У руках я ніс лікарський чемоданчик.
Роль нового актора була надзвичайно проста. Він ходив з одного купе в інше і запитував, чи нема серед присутніх поранених.
По завершенні зйомок, чоловік запитав, для чого було надягати на нього старе вбрання, якщо його прикривав білий халат. «Це щоб ви відчули дух минулого часу!» — такою була відповідь кіношників.
Як стверджує Федір Шевчук, вузькоколійка Гайворон-Рудниця (Піщанський район-Авт.) найдовша не тільки у нашій державі. Раніше по ній курсував потяг з тепловозом. В народі його називали «кукушка». Це завдяки сигналу, який він подавав. Чимось нагадує голос зозулі. Тепер рух припинено. У такий спосіб, тобто з допомогою паровозного туру, вирішили привернути увагу до необхідності збереження такої колії.
— Наша вузькоколійка найдовша в Європі, — написав на своїй сторінці у Фейсбуці Олег Васильєв. — На жаль, «Укрзалізниця» прагне позбутися так званих непрофільних активів у вигляді вузькоколійок. Під загрозою закриття опинилася залізнична колія, шириною 750 мм Гайворон-Рудниця.
Як стверджує пан Васильєв, до карантину курсували приміські потяги, тепер нема жодного.
Автор запису звертається до тих, хто проживає у населених пунктах, де прокладена вузькоколійка з пропозицією підтримати акцію «Паровозний тур».
— Ваша активна участь може змінити ситуацію, не залишайтеся байдужими, підтримайте залізничників, які організували акцію, підтримайте «кукушку», інакше це може бути останній рейс.
Пан Васильєв також наголошує, що одночасно в охочих є унікальна можливість побачити паротяг, до речі, можливо в останній раз…
Фото надала Тетяна Бондар
Читайте також:
Равлики у червоному вині. Авторський рецепт п’ятикласниці з Бара
«Леніну можна, а Кобзареві ні?». Як встановлювали пам’ятник Тарасу Шевченку у селі Війтівка
Кандидатів на медичний Оскар визначать у п’яти номінаціях. Кращих оберуть з 35 претендентів
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 49 від 4 грудня 2024
Читати номер
Наталья Лебединская
Юрай Курай
Нелля Хитрук
Наталія Яцковець