Якщо весь 2014 рік українці “затягували паски”, то в 2015 доведеться ще більше ділитися наявним кишень. У цьому році має набрати чинності ряд законів, призвані “підчистити” як офіційні, так і не офіційні доходи. З одного боку такі кроки мають вивести з тіні значну частину економіки, з іншого - ризикують ослабити окремі її сфери. Зокрема, точно легше не стане банкам, адже девальвація вкупі з оподаткуванням дивідендів за депозитами, яке, схоже, зростає з 15 до 20%, навряд чи збільшить кількість вкладів у банках... Але про все по порядку.
Податковий компроміс
Аби отримати право на нього, платнику податків необхідно подати уточнюючий розрахунок, у якому визначити суму завищення податкового кредиту з ПДВ або суму завищення витрат з податку на прибуток.
Платнику податків необхідно буде сплатити 5% від суми податку. Тобто 95% суми відповідного податку будуть вважатися погашеними.
Це передбачено законопроектом 1071-д.
Менше ЄСВ
У рамках реформи єдиного соціального внеску пропонується створити Фонд соціального страхування, об'єднавши Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань і Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Передбачаються фінансові санкції для юросіб та ФОП у вигляді штрафу в розмірі від 1 до 30 мінімальних заробітних плат за допуск працівника до роботи без оформлення трудових відносин, оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, виплати зарплати без нарахування та сплати ЄСВ та податків, порушення термінів виплати зарплати більш ніж за 1 місяць, виплати не в повному обсязі, недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці та порушення інших вимог трудового законодавства.
Крім того, збільшиться розмір штрафів за порушення порядку нарахування ЄСВ, порушення при поданні звітності з ЄСВ, подання недостовірних відомостей, несплату або несвоєчасну сплату єдиного соціального внеску.
Також передбачена можливість зниження ставки ЄСВ з 41% до 16,4%. Для цього підприємства мають виконати ряд умов щодо детінізації (законопроект N1573, закон № 77-VIII від 28.12.2014 р.)
Податок на прибуток
Об'єкт оподаткування буде розраховуватися на підставі даних бухобліку шляхом коригування фінансового результату до оподаткування, визначеного у фінзвітності, на різниці, які збільшують або зменшують фінансовий результат до оподаткування, щодо амортизації необоротних активів, резервів (забезпечень) і фінансових операцій.
Скасування 32 обмежень щодо обліку витрат, що, на думку авторів, поліпшить інвестиційний клімат в країні.
Податок на доходи фізичних осіб
Для заможних громадян передбачається ввести разове ("нульове") декларування доходів, майна і фінансового стану, у тому числі отриманих з порушенням законодавства України з питань оподаткування, валютного регулювання (формування "вхідного" залишку для подальшого контролю витрат).
Надалі порівнянню підлягатимуть доходи і джерела таких доходів (доходи, задекларовані особою самостійно; доходи подружжя, осіб, які мають спільний побут; заощадження; зменшення суми неповернених (виданих) позик (кредитів) або інших боргових зобов'язань за цивільно-правовими договорами та ін. ):
Добровільне декларування - обов'язковість не передбачена.
Для громадян, які не подадуть декларацію, задекларованими будуть вважатися вартість активів у розмірі 200 тис. грн і вартість інших активів, які зареєстровані в установленому законодавством порядку станом на 1 січня 2015 року.
При декларуванні готівкових грошових коштів у сумі понад 200 тис. грн такі кошти мають бути внесені на рахунки в банки до дня подання декларації та зберігатися на них не менше року з дня внесення на банківський рахунок.
У разі порушення термінів перебування таких коштів на банківських рахунках, фізособа має протягом місяця з дня їх зняття сплатити до бюджету 3% від знятої суми.
У разі декларування готівки понад 200 тис. грн без внесення на банківські рахунки, фізособа протягом місяця з дня завершення строку здійснення разового декларування (31 жовтня 2015 року) має сплатити до бюджету 3% від задекларованої суми.
Також запропоновано ввести прогресивну шкалу оподаткування для високих заробітних плат (у розрахунку на місяць): 15% - для доходів до 10 мінімальних заробітних плат (МЗП); 20% - для доходів понад 10 МЗП (з суми перевищення).
Крім того, уряд вважає за доцільне:
• підвищити ставку ПДФО для пасивних доходів (процентів, інвестиційного прибутку, роялті) з 15% до 20%;
• зберегти на 2015 рік чинне обмеження стандартної податкової соціальної пільги у розмірі 50% прожиткового мінімуму для працездатної особи;
• вирівняти ставки оподаткування для заробітної плати шахтарів;
• вирівняти навантаження щодо доходів у вигляді спадщини вартістю понад 1 млн грн для осіб першого ступеня споріднення (з суми перевищення);
• знизити діючий поріг оподаткування пенсій з десяти тисяч гривень на місяць до трьох розмірів МЗП, і обкладати суму перевищення за ставкою 15%.
Акцизний податок
Пропонується включити до переліку підакцизних товарів електричну енергію, в результаті чого, як зазначають автори проекту, скасовується збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію, крім електроенергії, виробленої кваліфікованими когенераційними установками.
Також хочуть ввести акцизний податок з реалізації через роздрібну торгову мережу алкогольних напоїв, тютюнових виробів і палива. Ставка податку буде встановлюватися місцевими органами влади у розмірі від 2% до 5% від обсягу реалізації. Також пропонується ввести акцизний склад для нафтопродуктів, альтернативного палива і скрапленого газу.
Місцеві податки
У рамках податкової реформи запропоновано надати право місцевим органам влади встановлювати:
• ставки податку на нерухомість (житлової та нежитлової) у розмірі до 2% мінімальної зарплати за 1 кв. м площі;
• пільги з податку на житлову нерухомість фізичним особам, виходячи з їх майнового стану та рівня доходів, у тому числі через встановлення неоподатковуваної площі таких об'єктів, і релігійним організаціям;
• податок на розкішні автомобілі (об'єм двигуна більше 2,5 тис. куб. см - для дизельного двигуна, 3 тис. куб. см - для бензинового двигуна, і вік яких не перевищує 5 років) за ставкою 25000 грн в рік.
Спрощена система
Передбачена оптимізація кількості груп платників єдиного податку до чотирьох із збереженням діючого максимального розміру доходу, який дозволяє перебувати на спрощеній системі оподаткування.
Також обіцяють об'єднати спеціальні режими оподаткування за єдиним податком шляхом введення окремої (четвертої) групи платників єдиного податку - сільськогосподарських товаровиробників, внаслідок чого скасовується фіксований сільськогосподарський податок..
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер