Як все працює простими словами? Машина примусово затримується внаслідок певних подій. Наприклад, у випадку ДТП її затримує слідчий. Або ж її затримують поліцейські за порушення правил дорожнього руху. Власники, поки йде розслідування, а таке може тривати роками, не можуть забрати свої авто.
Поліція ж, яка, згідно із законодавством, сама має відповідати за будь-які автомобільні затримання, взяла собі зберігача у вигляді «Інформ-Ресурсів». І придумала за це оплату, як розповідають активісти. Так роками платне тримання машин давало можливість для існування цієї схеми.
Але у 2019-му вони пішли далі — вирішили утилізувати всі авто, які мали власників, але стояли на штрафмайданчиках. Тоді активісти обурилися цьому та подавали десятки заяв про злочин в прокуратури, поліцію та СБУ. Проте порушень два роки тому не виявили, а Миколаївський суд надав дозвіл на утилізації авто.
Детальніше про цю схему МВС говоримо з керівником ГО «Комітет безпеки руху» Володимиром Черкасом. Оскільки саме напередодні утилізації Черкас сам працював в «Інформ-Ресурсах». А, коли машини почали ліквідувати, активіст судився і врешті домігся свого.
Питання арештмайданчиків ГО «Комітет безпеки руху» на чолі з Володимиром Черкасом критикували давно, з моменту заснування громадської організації.
— Проте я лише переконався, що «Інформ-Ресурси», як держпідприємство МВС, незаконно займалося штрафмайданчиками. Можна почати з того, що постанова Кабміну говорить про те, що забезпечення функціонування майданчиків тимчасового зберігання транспортних засобів покладено виключно на Національну поліцію. Тобто поліція забирає авто, і вона його має зберегти та віддати назад власникам, — продовжує активіст.
Як пояснює Черкас: «Поліція придумала, що будуть «Інформ-Ресурси», які виконуватимуть функції площадки».
— До нас з власників машин, які стояли «по криміналу» брали гроші. А в постанові Кабміну прописано, що це має бути безплатно. Коли ми почали ламати цю схему, то з Києва, із Міністерства, було багато незадоволення.
З початку 2019-го державне підприємство МВС України «Інформ-Ресурси», відомі всім як штрафмайданчики, почали ліквідацію авто. Таке рішення прийняв міністр Арсен Аваков, як каже голова «Комітету безпеки руху»
— Для ліквідації міністр змінив попереднє керівництво і призначив свою довірену особу. Ним виявився двічі люстрований, колишній заступник начальника УВС Херсонської області Олександр Єфименко, — каже Черкас. — Як діє Єфименко? Йде робить «лівий» акт переміщення всіх авто в Миколаїв, бо, я думаю, там вони домовилися з Миколаївським суддею.
Далі, як розповідає активіст, державне підприємство МВС в особі Миколаївського представництва «Інформ-Ресурси» звертається із заявою про встановлення юридичного факту. Як каже Черкас: «Що, начебто, всі машини, що є на штрафмайданчику нічиї та підлягають утилізації. Вони приводять списки цих машин. По Україні їх понад п'ять тисяч, у Вінниці більше ніж 200».
Далі цитуємо це рішення Миколаївського районного суду за 9 серпня 2019-го.
«Оскільки транспортні засоби тривалий час знаходяться на відкритих штрафмайданчиках і стоянках, залежні від природних явищ та 90% цих транспортних засобів після значних ДТП в пошкодженому стані на відкритій ділянці прийшли в непридатний зруйнований стан через корозійних та природних чинників. Тобто, дані транспортні засоби на сьогодні відновленню не підлягають, тому становлять купу брухту з металу, пластику, тканини, бруду, що підлягає утилізації з метою не забруднення навколишнього середовища», — йдеться у рішенні.
Проте, за словами Черкаса, там знаходилися речові докази, у тому числі свіжі, яким було близько пів року.
— Що робимо ми? Ще у 2019 році пишемо до Вінницької місцевої прокуратури заяву про злочин. Ми описуємо, що машини почали вивозити по неправовому рішенню Миколаївського суду. Що машинами заволодівають та по суті викрадають, — продовжує Черкас. — Згодом до мене почали приходити погрози від тих, хто вивозив. Але не в цьому суть. Чому цього рішення не могло бути? Насамперед навіть через те, що із заявою про встановлення юридичних фактів у суд може звернутися виключно фізична особа, а звернулася юридична — «Інформ-Ресурси».
Як далі продовжує Черкас, машини не можуть бути безгосподарні. Тому активісти поспілкувалися з частиною власників, а вже ті звернулися в суд. І от 20 листопада 2020-го року Миколаївський апеляційний суд виніс ряд рішень на користь власників авто. Апеляційний суд скасував попереднє рішення суду та визнав його неправомірним.
Цитуємо апеляційну постанову: «Задовольняючи заяву ДП МВС України «Інформ-Ресурси», суд першої інстанції дійшов висновку, що транспортні засоби є безхазяйними та дозволив «Інформ-Ресурсам» утилізацію цього рухомого майна.
Проте колегія суддів не може погодитись з таким рішенням суду першої інстанції, оскільки воно ухвалене з порушенням норм процесуального права та з врахуванням положення частини 5 ст. 367 ЦПК України дана справа переглядається в повному обсязі», — читаємо у постанові.
Далі у постанові апеляційного суду читаємо, що лише те майно, яке не має власника або власник якого невідомий може вважатися безхазяйним. Власники тих авто, які звернулися до суду не відмовлялися від своїх прав власника та заперечують проти того, що їх машини безхазяйні (зі змісту частини 1 ст. 335 ЦК України).
«Оскільки, суд першої інстанції не з'ясував всіх фактичних обставин, що мають значення для справи, не взяв до уваги, що встановлення даного факту не передбачено діючим законодавством, порушуються права власників транспортних засобів, які не залучалися до участі в справі, дійшов помилкового висновку про задоволення заяви ДП МВС України «Інформ-Ресурси», — йдеться далі.
Як читаємо, доводи (викладені у відзиві на апеляційну скаргу) не спростовують факту порушення судом норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
— Поки було рішення суду всі говорили: «Які претензії? Іменем України рішення прийнято і ми машини утилізували». Зараз, коли є рішення апеляції, що це було не правомірно, то це вже підтвердження факту злочину. Де тепер «Інформ-Ресурси» візьмуть п'ять тисяч утилізованих машин? — підсумовує Черкас. — Сенс для людей навіть не в тому, що в когось пропала машина. А в тому, що людина приходить в Кабмін, подає заяву і каже: «Держава утилізувала моє авто і будьте ласкаві мені повернути гроші».
— І зараз бюджет України має виплатити мільярди гривень людям за 5-6 тисяч одиниць транспорту. Це ще не враховуючи те, що пропало напряму зі стоянок. Там шалені гроші виходять, навіть, якщо сумувати вартість різних авто в середньому. Українці просто заплатять за масштабні схеми МВС, — каже активіст.
Додамо, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, «Інформ-Ресурси» не мають жодного виду діяльності, який би стосувався зберігання чи охорони затриманого автотранспорту.
— Люди вже звертаються за своїми законними відшкодуваннями. Є вже кілька звернень фірм з різних регіонів. Зараз вони у стадії стягнення коштів, — каже Володимир Черкас.
Наразі активіст вказує, що слідство з цих фактів не проводять і наприкінці квітня 2021-го він подав заяву про кримінальне порушення у Державне бюро розслідувань, і заява вже зареєстрована.
Оскільки підприємство «Інформ-Ресурси» вже не працює кілька років, то отримати офіційний коментар про їхню діяльність ми не можемо. Ми звернулися у Державне бюро розслідувань, аби дізнатися на якому етапі справа, чи є провадження?
Цитуємо, що відповіли у ДБР.
«Слідчими ДБР Хмельницького здійснюється досудове розслідування кримінального провадження за відомості про яке внесені Єдиний державний реєстр досудових розслідувань від за частини 2 статті 367 КК України. Це службова недбалість, тобто невиконання або неналежне виконання службовою особою своїх службових обов'язків через несумлінне ставлення до них.
За попередньою інформацією, період 2019 по 2020 роки працівники ТОВ «Інформ-Ресурс» та підрозділів Національної поліції України, неналежно виконали свої службові обов’язки, що призвело до втрати транспортних засобів, які зберігались на території спеціального майданчику тимчасового утримання, чим спричинено тяжкі наслідки», — коментує в відповіді на запит заступник директора Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого в Хмельницькому Олександр Томусяк.
Також у відповіді додають, що інші обставини під час досудового розслідування кримінального провадження підлягають доказуванню, однак, на даній стадії провадження, не можуть бути розголошені з метою недопущення шкоди досудовому розслідуванню.
— Про ці схеми не говорив тільки лінивий! Мені здається, що списували на металолом, а фактично вони всі вкрадені та до сьогодні використовуються, як двійники в «оборотнів-міціонерів» та їх найближчих родичів, друзів. А «списувалися» вони через Миколаївський суд та деяких індивідів в мантіях, де більшість мають своїх реальних власників. Тобто, мали власників. Акти списання «пачками друкувалися» різними метал-приймальнями за невелику винагороду. Ось і все! Питання до МВС та ще деяких чинних чиновників поліції, щодо цих схем, озвучує Володимир Черкас, та готує відповідні заяви до перевірчих органів. Ми бажаємо швидкого об'єктивного розслідування, обшуків та вручення підозр всім, хто того заслужив! Ми слідкуємо за розслідуванням.
Фото авто на штрафмайданчиках надані Володимиром Черкасом
Читайте також:
В документах міськради старий цвинтар в Тяжилові не значиться. Людські останки не перепоховають?
Долю офісів на Бевза можуть повторити й інші вінницькі будівлі. Що ми ще дізнались?
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер