Проїзд з перепусткою, години без пенсіонерів та тільки на сидячих місцях — вінничани добре відчули обмеження карантину в громадському транспорті. Українські міста намагаються впоратися з новими правилами за рахунок збільшення кількості муніципального транспорту і, зокрема, в Харкові домовилися про закупівлю півсотні тролейбусів PTS-12.
Перший виїхав на маршрут в серпні, до кінця року їх буде 11. Машини збирають на базі білоруського кузова МАЗ, вони можуть їздити без підключення до контактної мережі на відстань до 30 кілометрів. У салоні працює кондиціонер для водія та пасажирів, є USB-зарядки тощо.
Але найцікавіше те, що за своїм дизайном тролейбус нагадує наш VinLine. Хоча зборкою харківських тролейбусів займається компанія з Броварів «Політехносервіс».
При цьому карантин триватиме і у 2021 році, а транспортна компанія почне возити пасажирів ще й з приміських сіл, які стали частиною Вінницької міської ОТГ. Як планують розширяти транспортний парк?
До кінця року на вулиці міста випустять ще один VinLine, який матиме автономний хід. Як розказав керівник «Вінницької транспортної компанії» Михайло Луценко, переобладнають тролейбус №045, якому додадуть акумуляторний блок з запасом ходу на 20 кілометрів.
— Цей тролейбус поставимо на маршрут 12А «Гніванське шосе - Немирівське шосе», — говорив очільник транспортників.
На цьому маршруті діє VinLine 046. Довжина маршруту — 14 кілометрів, з яких 3,3 кілометри тролейбус проїжджає «без ріг», на запасі власних батарей. Підняття та опускання струмоприймачів дистанційне — керується з кабіни водієм. Зарядка акумуляторних батарей відбувається під час підключення до контактної мережі.
Нещодавно з цим тролейбусом стався інцидент: замкнуло акумуляторний блок та з салону валив густий дим. За інформацією ДСНС, постраждалих немає. У ТТУ розказали, що салон та інші конструктивні елементи не пошкоджені, але потрібно замінити батареї. Нині, як говорив Луценко, замовили поставку нового акумуляторного блоку для заміни в «046»-му.
Що відомо про ці машини: тролейбуси VinLine стали збирати у 2019 році. За два роки транспортна компанія зібрала шість VinLine.
Їхня офіційна назва PTS-12. Вінницькі транспортники збирають їх на базі тролейбусного депо, закуповують по запчастинах — кузов та ходова від білоруського МАЗ, двигун від компанії з Броварів «Політехносервис», інформаційна система — вінницька розробка.
Так, за словами керівника транспортної компанії Михайла Луценка, виходить дешевше, ніж купувати новий тролейбус: вартість одного VinLine близько 6 мільйонів 800 тисяч гривень, тоді як новий з заводу коштує понад 7,5 мільйонів.
Зауважимо, що зелений «близнюк» нашого VinLine міська влада Харкова закупила за ціною 9,6 мільйона гривень за одиницю.
— Тролейбус, який ми збираємо своїми силами, дозволяє утримувати робочі місця і нормальний рівень оплати праці для спеціалістів. Бо зарплата тих людей, які працюють над збіркою тролейбусів, більша, — говорить Луценко.
На 2021 рік заклали у план виготовлення 10 вінницьких тролейбусів. Усі вони, за словами Михайла Луценка, будуть з автономним ходом.
Вінницька влада дозволила транспортній компанії взяти у лізинг десять автобусів Otokar Kent С CNG. Їх планували купити раніше, в цьому році, але плани відтермінували, щоб профінансувати медицину міста.
У рішенні прописані умови договору, які ми порівняли з попереднім дозволом:
Що відомо про ці машини: «Otokar Kent CNG» — це автобуси турецького виробництва з низькою підлогою, довжиною 12 метрів. Вони оснащені двигуном MAN-E0836 LOH04, які працюють на стисненому природному газі (CNG). Потужність двигуна становить 206 кВт при 2200 оборотах на хвилину. Одночасно може перевозити до 100 пасажирів, екологічний стандарт «Євро 6». А чому турецькі автобуси, а не вітчизняні?
— Немає вітчизняних автобусів, довжиною 12 метрів та на газу. Аналогом турецьких автобусів може бути білоруський МАЗ, але в Otokar кузов оцинкований та краще витримує агресивну дію піско-соляних сумішей, якими посипають наші дороги взимку, — пояснював раніше керівник «Вінницької транспортної компанії» Михайло Луценко.
Українським конкурентом «Отокару» в класі 12-метрових міських автобусів з низьким рівнем підлоги є тільки модель «Богдан» А701.15 CNG, що може працювати на стислому метані. Львівський автобусний завод свого часу розробив автобус ЛАЗ А183 CNG, який в 2017 році навіть виставляли на виставці «City Trans Ukraine 2017».
Повністю низькопідлоговий автобус «Астра» А122, який зробили у концерні «Еталон», існує тільки у вигляді дизельного прототипу. Львівський концерн «Електрон» також нині випускає тільки дизельний автобус «Електрон» А185, пишуть на сайті traffic.od.ua, що спеціалізується на тематиці пасажирського транспорту.
У 2022 році до Вінниці знову привезуть вживані трамваїв з Цюріха. Державний секретаріат Швейцарії з економічних питань (SECO) безкоштовно передасть Вінниці першу партію з 35 вагонів «Tram2000», які належать Цюріхській муніципальній транспортній компанії (VBZ). Трамваї проходили регулярний плановий капремонт відповідно до швейцарських стандартів і перебувають в хорошому робочому стані.
Угодою передбачено надання запчастин, матеріалів, обладнання, консультаційних послуг. Загальний бюджет проекту складає 3,55 млн швейцарських франків (113 млн грн): з них 3,2 мільйона франків внесок SECO, 50 тисяч — компанії VBZ. Ще 300 тисяч швейцарських франків візьмуть з вінницького бюджету на адаптацію трамваїв до українських стандартів, введення їх в експлуатацію та підготовку депо для обслуговування цих вагонів.
Загалом, швейцарці готові віддати Вінниці 70 вагонів.
Що відомо про ці машини: модель Tram-2000 збудована в 1976 році, має низькопідлогову вставку, у салоні від 50 сидячих місць. Мають плавний хід, м’які сидіння та більші вікна, ніж у «Міражах». Вінничанин Валерій Старжинський, який побував в Цюріху торік, поділився з нами враженнями від поїздки на цих трамваях.
Перші швейцарські трамваї привезли до Вінниці у 2007 році. Нам дісталися 116 трамваїв типу «Міраж» та «Карпфен», які практично повністю замінили чеські «Татри» в трамвайному парку міста. Про історію вінницького трамвая можна прочитати в матеріалі: Від «німців» до «швейцарців». Як вінницький трамвай прожив свої 107 років
Читайте також:
Тролейбусам «тісно» через делініатори на Гагаріна? Пояснення транспортників
Чому повідомлення про списання коштів за проїзд вінничани отримують з запізненням?
Кондуктори у Вінниці зникли на 107 році служби. Чи потрібно їх повертати?
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
Виталий Копач
Валентина Кононенко Кравчук
Марина Кириченко reply Валентина Кононенко Кравчук
Марина Кириченко reply Валентина Кононенко Кравчук
Андрей Волноваха reply Валентина Кононенко Кравчук
Ivan Kowalenko reply Валентина Кононенко Кравчук
Aleksandr Dvirniy
Віктор Свиридович reply Aleksandr Dvirniy