«Без старих трамваїв Цюрих вже не той». Вінничанин розказав, на чому швейцарці їздять зараз

«Без старих трамваїв Цюрих вже не той». Вінничанин розказав, на чому швейцарці  їздять зараз
Валерій Старжинський захоплюється міським транспортом. Каже, що в Цюрих їхав спеціально, щоб побачити майбутній вінницький трамвай
  • Вінницький студент Валерій Старжинський захоплюється міським транспортом.
  • Під час мандрівки Європою заїхав спеціально до Цюриха, щоб подивитися на трамваї, які наше місто може отримати з 2022 року.
  • А ще дізнався, що швейцарці сумують за переданими раніше синіми вагончиками, без яких Цюрих втратив «родзинку».

У 2017 році стало відомо, що швейцарці будуть міняти свої нинішні трамваї Tram-2000 на новий рухомий склад. А старі вагони готові знов віддати Вінниці, починаючи з 2022 року. Валерій Старжинський поїздив у вагонах в Цюриху і склав про них враження:

— Це гарна техніка, в доброму стані, — каже чоловік. — У цілому, поїздка на них дуже комфортна. Це заслуга і вагонів, і колій, які там в ідеальному стані. Тож трамваї можуть розганятися до 60 кілометрів на годину і більше.

Відео дня

Цей матеріал був опублікований уперше в 2019 році


«2000-ники» почали збирати у Швейцарії з 1976 року. Робили їх спочатку двосекційними. Але з 80-90-х вагони робили у новій модифікації: додавали третю секцію та низькопідлогову вставку, щоб у транспорт можна було заїхати на візку.

— Конструктивно вагони схожі на чеські КТ-4, які їздили Вінницею до появи «швейцарців», але мають три візки. Система керування нагадує ту, що в «Міражів»: повертаєш кермо вправо – вагон пришвидшується, повертаєш вліво – спрацьовують гальма, — каже юнак.

Усередині салон зібраний з помаранчевого пластику. У порівнянні з «Міражами», значно менше алюмінієвих елементів. А от пасажиромісткість залишилися на тому ж рівні: двосекційний вагон розрахований на 50 сидячих і 54 стоячих місця, а трисекційний — на 68 сидячих та 75 стоячих.

— Для пасажирів тут є м’які сидіння. Вікна значно більші, ніж у вінницьких вагонів. А ще всередині є інформаційна система, на якій вказана назва зупинки та час прибуття до неї; дублювальна табличка з номером і назвою маршруту, — каже Валерій.

Е-квитка немає

Щоб забезпечити 430-тисячне місто транспортом у Цюриху діють тролейбуси, автобуси, трамваї, приміські електрички та фунікулер. Маршруток немає. Усім міським транспортом керує муніципальна компанія VBZ.

Але найбільш популярним транспортом є трамвай. Колійна мережа досягає близько 180 кілометрів та діють 15 маршрутів. Для прикладу, вінницька трамвайна мережа на шість маршрутів довжиною всього 56,4 кілометра.

— У них є кілька зупинок під землею, куди трамвай заїжджає туннелями. По-нашому це називається метротрам. І звук заїзду вагона в підземний тунель такий же, як і у київського метро, — каже Валерій Старжинський.

Кондукторів у громадському транспорті немає. Але всі у транспорті їздять з квитками, помітив 19-річний вінничанин.

— Електронного квитка, як такий, що планують зробити у Вінниці, у Цюриху немає. На найбільших зупинках стоять автомати з продажу квитків. Розплатитися можна або готівкою, або банківською карткою і вибрати певний квиток: на одну годину, одноденний, місячний та річний квитки, — каже Старжинський. — Місто та передмістя поділені на «зони»: чим далі їдеш, тим більша ціна проїзду. Якщо придбав квиток не в ту зону, то не маєш права їхати в це місце. Транспорт значно дорожчий, ніж в Україні. Я купував квиток на 24 години, що коштувало мені, в перерахунку на нашу валюту, орієнтовно 300 гривень.

На наше прохання Валерій перевів у наші гроші цінники за квитки. Так, разовий проїзд на одну годину коштує 100 гривень, громадський проїзний на місяць — 2200 гривень, проїзний для студентів — 1600 гривень, одна нічна поїздка коштує 140 гривень. 

При цьому, це лише невелика частина від загальної кількості квитків та цін на них.

Люблять «Міражі»

Крім поїздок на міському транспорті, Валерій Старжинський спілкувався з мешканцями Цюриха. Від них дізнався, що люди сумують за синіми вагонами, які у 2007-му віддали Вінниці.

По Цюриху їздить один «Міраж», який, насправді, є музейним експонатом

— Багато років пройшло, а вони про них пам'ятають і кажуть, що місто втратило «родзинку»: кутасті вагони мали дуже гарний вигляд в старовинних швейцарських вуличках, — каже вінничанин. — Швейцарцям розповідав про Вінницю, показував фото транспорту, наших VinWay, VinLine. І на деяких знімках був буквально «шматочок» від швейцарського трамвая, який боковим дзеркалом чи частиною кузова потрапив у кадр, а люди це помічають. Кажуть: «О, це ж наш «Міраж» і посміхаються.

Flexity, який роблять для Цюриха на заміну Tram-2000

Дадуть 35 вагонів

З 2022 року до Вінниці з Цюриха збираються перевезти нову партію вживаних трамваїв. Швейцарці погодилися передати 35 вагонів типу Tram-2000.

— Tram 2000 має два мільйони кілометрів пробігу. Але вони все ще повністю функціонують, — сказав виданню Tages-Anzeiger начальник відділу промислових операцій муніципалітету Цюриха Майкл Баумер.

Цим вагонам по 40-50 років, але всі вони регулярно проходили капітальний ремонт і утримуються в хорошому стані. Угода між урядом Швейцарії та Вінницею передбачає, що разом з вагонами будуть запчастини, матеріали та обладнання. І ще вінницьких транспортників навчать як працювати і ремонтувати нові «вживані» швейцарські трамваї.

У 2007 році перші швейцарські трамваї привезли до Вінниці залізницею / Фото: depo.vn.ua

Загальний бюджет проекту «Цюрихський трамвай» складає 3,55 мільйона швейцарських франків (102 млн грн за нинішнім курсом НБУ - авт.). З цієї суми внесок швейцарської організації SECO — 3,2 млн, компанії VBZ — 50 тисяч, а Вінницької міської ради — 300 тисяч швейцарських франків.

Вінницька мерія витратить свій внесок на адаптацію цюрихських трамваїв до українських стандартів, введення їх в експлуатацію та підготовку депо для обслуговування цих вагонів.

Фото та відео у матеріалі надані Валерієм Старжинським

 

Читайте також:

Від «німців» до «швейцарців». Як вінницький трамвай прожив свої 105 років

Змінив прізвище на Він-Вей: як кондуктор став «трамваєм»

«Трамваї з двома мільйонами кілометрів пробігу». Що за вагони Швейцарія передає Вінниці

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (28)
  • Читач48

    На найбільших зупинках стоять автомати з продажу квитків. Розплатитися можна або готівкою, або банківською карткою і вибрати певний квиток: на одну годину, одноденний, місячний та річний квитки,
    но не картки -разводилово
  • Жарук Олександр

    Слава богу, що такі хоть . А то пішком би ходили.
  • А на фига надо было уничтожать во Львове производство своих трамваев

    reply

    Олег Каськов  Олег я 5 лет ездил, когда училсят и, знаю, какие они были при союзе и какие сейчас, а у нас в Кишиневе не ходят трамвай.

    Олег Каськов reply

    Валерий Погоний мав "щастя" їздити трамваєм львівського виробництва. Скрип,грюкіт,наче в Вінницькому КТ-4 їдеш,якщо не більше...

    reply

    вот поеду на следующий год и узнаю, только 4 года назад там производства трамваев уже не было

    Andrii Silnytskyi reply

    Валерий Погоний а у чему тут Винница, тем более поинтересуйтесь за цену на новый трамвай из Львова
  • Sergey Vinnitsky

    якісь обрубки а нет трамваї. відчуття наче 60-х років вони. Навіщо хлам звозити . якщо можуть свої власні "вінвеї" робити , які в 1000 раз гарніші

    Andrii Silnytskyi reply Sergey Vinnitsky

    Олександр Павлович вінвей, це старі татри) 80-х  років) Але в цілому порівняйте якість трамваю 68-70 року випуску і татру 80 року після ремонту. Питання усі відпадуть. Якщо була б технологічна можливість у старих швейцарцях зробити середню секцію з низькою підлогою взагалі ціни не було б)

    Yurii Osiiskii reply Sergey Vinnitsky

    Ярик Пашкевич Двери как и вся оболочка из Беларуси.

    Ярик Пашкевич reply Sergey Vinnitsky

    Sergey Vinnitsky ага.. сделали... тарахтят как брички... двери то отдельный вопрос к создателю..

    Александр Павлович reply Sergey Vinnitsky

    Sergey Vinnitsky вінвей це тіж старі швейцарці тільки з новою пластиковою кабіною...

keyboard_arrow_up