«Без старих трамваїв Цюрих вже не той». Вінничанин розказав, на чому швейцарці їздять зараз

- Вінницький студент Валерій Старжинський захоплюється міським транспортом.
- Під час мандрівки Європою заїхав спеціально до Цюриха, щоб подивитися на трамваї, які наше місто може отримати з 2022 року.
- А ще дізнався, що швейцарці сумують за переданими раніше синіми вагончиками, без яких Цюрих втратив «родзинку».
У 2017 році стало відомо, що швейцарці будуть міняти свої нинішні трамваї Tram-2000 на новий рухомий склад. А старі вагони готові знов віддати Вінниці, починаючи з 2022 року. Валерій Старжинський поїздив у вагонах в Цюриху і склав про них враження:
— Це гарна техніка, в доброму стані, — каже чоловік. — У цілому, поїздка на них дуже комфортна. Це заслуга і вагонів, і колій, які там в ідеальному стані. Тож трамваї можуть розганятися до 60 кілометрів на годину і більше.
Цей матеріал був опублікований уперше в 2019 році
«2000-ники» почали збирати у Швейцарії з 1976 року. Робили їх спочатку двосекційними. Але з 80-90-х вагони робили у новій модифікації: додавали третю секцію та низькопідлогову вставку, щоб у транспорт можна було заїхати на візку.
— Конструктивно вагони схожі на чеські КТ-4, які їздили Вінницею до появи «швейцарців», але мають три візки. Система керування нагадує ту, що в «Міражів»: повертаєш кермо вправо – вагон пришвидшується, повертаєш вліво – спрацьовують гальма, — каже юнак.
Усередині салон зібраний з помаранчевого пластику. У порівнянні з «Міражами», значно менше алюмінієвих елементів. А от пасажиромісткість залишилися на тому ж рівні: двосекційний вагон розрахований на 50 сидячих і 54 стоячих місця, а трисекційний — на 68 сидячих та 75 стоячих.
— Для пасажирів тут є м’які сидіння. Вікна значно більші, ніж у вінницьких вагонів. А ще всередині є інформаційна система, на якій вказана назва зупинки та час прибуття до неї; дублювальна табличка з номером і назвою маршруту, — каже Валерій.
Е-квитка немає
Щоб забезпечити 430-тисячне місто транспортом у Цюриху діють тролейбуси, автобуси, трамваї, приміські електрички та фунікулер. Маршруток немає. Усім міським транспортом керує муніципальна компанія VBZ.
Але найбільш популярним транспортом є трамвай. Колійна мережа досягає близько 180 кілометрів та діють 15 маршрутів. Для прикладу, вінницька трамвайна мережа на шість маршрутів довжиною всього 56,4 кілометра.
— У них є кілька зупинок під землею, куди трамвай заїжджає туннелями. По-нашому це називається метротрам. І звук заїзду вагона в підземний тунель такий же, як і у київського метро, — каже Валерій Старжинський.
Кондукторів у громадському транспорті немає. Але всі у транспорті їздять з квитками, помітив 19-річний вінничанин.
— Електронного квитка, як такий, що планують зробити у Вінниці, у Цюриху немає. На найбільших зупинках стоять автомати з продажу квитків. Розплатитися можна або готівкою, або банківською карткою і вибрати певний квиток: на одну годину, одноденний, місячний та річний квитки, — каже Старжинський. — Місто та передмістя поділені на «зони»: чим далі їдеш, тим більша ціна проїзду. Якщо придбав квиток не в ту зону, то не маєш права їхати в це місце. Транспорт значно дорожчий, ніж в Україні. Я купував квиток на 24 години, що коштувало мені, в перерахунку на нашу валюту, орієнтовно 300 гривень.
На наше прохання Валерій перевів у наші гроші цінники за квитки. Так, разовий проїзд на одну годину коштує 100 гривень, громадський проїзний на місяць — 2200 гривень, проїзний для студентів — 1600 гривень, одна нічна поїздка коштує 140 гривень.
При цьому, це лише невелика частина від загальної кількості квитків та цін на них.
Люблять «Міражі»
Крім поїздок на міському транспорті, Валерій Старжинський спілкувався з мешканцями Цюриха. Від них дізнався, що люди сумують за синіми вагонами, які у 2007-му віддали Вінниці.

— Багато років пройшло, а вони про них пам'ятають і кажуть, що місто втратило «родзинку»: кутасті вагони мали дуже гарний вигляд в старовинних швейцарських вуличках, — каже вінничанин. — Швейцарцям розповідав про Вінницю, показував фото транспорту, наших VinWay, VinLine. І на деяких знімках був буквально «шматочок» від швейцарського трамвая, який боковим дзеркалом чи частиною кузова потрапив у кадр, а люди це помічають. Кажуть: «О, це ж наш «Міраж» і посміхаються.

Дадуть 35 вагонів
З 2022 року до Вінниці з Цюриха збираються перевезти нову партію вживаних трамваїв. Швейцарці погодилися передати 35 вагонів типу Tram-2000.
— Tram 2000 має два мільйони кілометрів пробігу. Але вони все ще повністю функціонують, — сказав виданню Tages-Anzeiger начальник відділу промислових операцій муніципалітету Цюриха Майкл Баумер.
Цим вагонам по 40-50 років, але всі вони регулярно проходили капітальний ремонт і утримуються в хорошому стані. Угода між урядом Швейцарії та Вінницею передбачає, що разом з вагонами будуть запчастини, матеріали та обладнання. І ще вінницьких транспортників навчать як працювати і ремонтувати нові «вживані» швейцарські трамваї.

Загальний бюджет проекту «Цюрихський трамвай» складає 3,55 мільйона швейцарських франків (102 млн грн за нинішнім курсом НБУ - авт.). З цієї суми внесок швейцарської організації SECO — 3,2 млн, компанії VBZ — 50 тисяч, а Вінницької міської ради — 300 тисяч швейцарських франків.
Вінницька мерія витратить свій внесок на адаптацію цюрихських трамваїв до українських стандартів, введення їх в експлуатацію та підготовку депо для обслуговування цих вагонів.
Фото та відео у матеріалі надані Валерієм Старжинським
Читайте також:
Від «німців» до «швейцарців». Як вінницький трамвай прожив свої 105 років
Змінив прізвище на Він-Вей: як кондуктор став «трамваєм»
«Трамваї з двома мільйонами кілометрів пробігу». Що за вагони Швейцарія передає Вінниці
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
Читач48
но не картки -разводилово
Жарук Олександр
reply
Олег Каськов reply
reply
Andrii Silnytskyi reply
Sergey Vinnitsky
Andrii Silnytskyi reply Sergey Vinnitsky
Yurii Osiiskii reply Sergey Vinnitsky
Ярик Пашкевич reply Sergey Vinnitsky
Александр Павлович reply Sergey Vinnitsky