Міністерство освіти України 4 серпня затвердило 13 навчальних програм для розвантаження навчання школярам 1-4 класів. Попередня навчальна програма виявилася складнуватою для учнів молодших класів. Оновлені програми рахуються із віковими особливостями дітей.
Журналісти газети RIA розбиралися, які нововведення чекають на маленьких вінничан, і чи не виявиться нова програма занадто вже «розвантаженою».
Часу на повторення було обмаль
Донька Тетяни Клименко, Катя, цьогоріч йде до 4 класу. Дівчинка здібна, за старою програмою вчитися встигала. Але у Тетяни усе одно є зауваження до минулої системи навчання.
— Я за розвантаження програми загалом. Якщо брати, наприклад, природознавство, там, дійсно, багато зайвої інформації. Коли розбираємо із дитиною ці матеріали, навіть я дізнаюся для себе щось нове. Хоча у школі я вчилася гарно. Вивчення деяких предметів занадто поглиблене. Це зайве, на мій погляд. Я кажу про елементи фізики та навіть астрономії. Вони вчили, що таке вісь Землі, як відбувається обертання Землі навколо Сонця. Ми починали вчити такий матеріал вже у старших класах, — говорить жінка
Тетяна каже, що хотілось би «розвантаження» не стільки по предметах, скільки по методиці навчання. Проблема не у здібностях дітей, декотрим просто треба довше «розжовувати» матеріал. А із старою програмою часу на закріплення вивченої теми у дітей не було.
— Діти у початковій школі повинні гарно читати, швидкісне читання тут необов’язкове, тут потрібне якісне читання. Вони повинні вміти рахувати, вирішувати задачі. До нововведень у них кожен урок була нова тема. Дитина пропускала заняття, і, фактично, цілу тему, — каже Тетяна.Учителі схвалюють нововведення
З недавнього часу у гімназії №1 немає початкових класів. Усе через освітню реформу. Але завуч Валентина Воронецька в курсі нововведень і охоче погодилась їх прокоментувати.
— У цілому, ці зміни, які проходять, є позитивними. Дійсно, попередня програма була перевантаженою. Те, що у молодших класах дозволяється писати простим олівцем, це теж прекрасно. Я пам’ятаю, як ми виривали сторінки із зошитів, переписували до тих пір, поки не було ідеально. Додатковий стрес для дитини і відчуття, що помилка дорівнює смертному вироку. Зараз цього немає, і, пишучи олівцем, дитина може витерти помилку кілька разів.
Відтепер передбачений час на повторення, а не так, що кожен новий урок — нова тема.
Але, каже педагог, важливо не передати куті меду.
— Міністерство розраховує на середнього учня, але ж є учні обдаровані, що швидше засвоюють програму, і є дітки, навпаки, слабші в підготовці. Оця диференціація навчального процесу, вона теж повинна бути передбачена, — сказала Валентина Воронецька.
Олена Бондаренко, вчителька молодших класів школи № 3, до змін у навчальному процесі ставиться поки із обережністю. Каже, якщо порівнювати попередню шкільну програму із тою, що буде, надала б перевагу «золотій середині».
— Вони хочуть забрати кількісний показник темпу читання, зробити акцент на розвиток якісного читання дітей. Зараз спрогнозувати, правильно це чи ні, доволі важко. Розумієте, треба просто побачити, як це усе буде на практиці, -—каже Олена.
Вона зазначає, що не всі однаково можуть сприйняти тему на ту кількість годин, яка виділена.
— Мої учні мусили встигати за програмою, але, наприклад, на якусь складнішу тему хотілося більше часу. Згідно з новими нововведеннями вчитель сам зможе визначати, скільки часу необхідно на ту чи іншу тему, - розповідає вона.
Яна Віцінська живе в Італії вже сьомий рік. Її донечка Маргарита цьогоріч йде вже у другий клас. Жінка розповіла про особливості італійської навчальної програми для молодших класів.
— Італійський першокласник не відчуває стресу, програма робить акцент на розвитку дитини як особистості. Там немає цього комплексу відмінника, що дитина має будь що вивчити матеріал і отримати «відмінно». Ця система краща у тому плані, що вчителі більше орієнтуються на якість навчання, аніж на формальні показники успішності.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
На базарі торгувати можна і без вищої освіти.