Для них не існує норм і правил, звичних для нас. Вони не цікавляться та не розуміють, що роблять інші діти. І хоч у дітей з аутизмом свій, закритий для сторонніх світ, їм дуже потрібна допомога і підтримка ззовні. Так говорить дитяча психологиня Наталія Лукашенко. А що розказали батьки «дитини дощу» про життя своє та сина?
15-річний Ігор має аутизм. Батьки почали помічати, що з малюком щось не так, рано, тому хлопчика змалечку возили по різним лікарям. Однак невтішний діагноз дізналися лише, коли сину було п’ять років. При чому не в Україні, а далеко за її межами — в США.
Після того, як почули, що в сина розлад аутистичного спектру, в родині відбулося багато змін. Леонід та Леся змінили професії: раніше чоловік був банкіром, а дружина юристом. Врешті вони отримали другу вищу освіту — психолога та логопеда.
Протягом десяти років вдалося зробити чимало. Зокрема, родина створила благодійну організацію «Родина Кольпінга».
— Ми розуміли, що не вистачає фахівців та знань в цьому напрямку. Тому почали збирати батьків та шукати якусь інформацію, щоб створити якусь базу тренінгів та семінарів. Щоб стати класним фахівцем, і я, і Леся отримали додаткову вищу освіту, але цього недостатньо, потрібно ще навчатися сучасним дисциплінам. На превеликий жаль, вони недешеві, — зізнається Леонід.
Зараз ситуація набагато краща у порівнянні з тим, що було десять років тому, каже чоловік. Пояснює тим, що завдяки інтернету люди мають доступ до інформації. Хоча й тут є свої недоліки: дуже часто вона або недостовірна, або просто певні методики неефективні чи навіть можуть нашкодити.
Леонід Зінковський зазначає, що питання інклюзії теж залишається на поверхні:
— Ми перші, хто написали пілотний проєкт для включення наших дітей з інтелектуальними порушеннями до навчання. Тоді це не було підкріплено законодавством, фактично була лише одна постанова. В школу №10 взяли п’ятьох діток з аутизмом, серед них опинився і мій син. Таким чином ми довели, що навіть якщо діти невербальні, вони все одно можуть бути учасниками повноцінного навчального процесу.
Мама Ігоря Леся Самойленко розповідає, що завжди була впевнена в тому, що дитина має бути поруч з однолітками, а не ізольовано від соціуму.
Зараз Ігорю 15 років. Одна з його сильних сторін — це спорт. Його мама розповідає, що хлопчик дуже добре катається на двоколісному велосипеді та плаває.
— У воді він відчуває себе як рибка, може переплисти озеро! Ігор також бере участь в змаганнях для дітей з порушеннями розумового розвитку та дітей з аутизмом. Ми працюємо над тим, щоб він розвивався в різних напрямках, — сказала Леся.
Леонід додає, що дуже часто спеціалісти вказують на те, що дитина не заговорить, якщо цього не сталося до десяти років. З цим чоловік не згоден, каже, що мовлення його сина розвивається, хоча він невербальний. Хлопець, наприклад, може сказати, що хоче пити чи піти погуляти.
— Це не так. Ігор у нас хоч і невербальний, але використовує вербальну комунікацію. Ми його стараємося вчити жестовій мові, але в нього є певні складнощі зі складними рухами. Хоча він їздить без проблем на велосипеді й навіть не скажеш, що це особлива дитина, але коли йде пішки, то може махати ручками, — каже Леонід. — Ми намагаємося адаптувати жестову мову та картинки, імітація в нього вже покращилася. Але знову таки, якщо найближчі люди будуть його розуміти, то в магазині чи деінде його ніхто не зрозуміє.
Відкритим для батьків дітей з аутизмом лишається питання подальшої освіти, працевлаштування та взагалі реалізації. Бо якщо в школі інклюзія хоч трохи налагоджена, то в вищих навчальних закладах чи середніх технічних — під питанням.
Леся Самойленко розповідає, що в Україні такі послуг де-юро є, але де-факто ні.
— В нормативному полі вона ніби є, потрібно вносити багато змін. Ми зараз на тому етапі, коли формується робоча група при Міністерстві соціальної політики з метою практичних змін. Ми на Вінниччині почали впроваджувати послугу підтриманого проживання саме на базі наших державних стандартів. Але тут дуже важливо, щоб це закріпилося на рівні закону і постійно перевірялося. Бо що ж буде, якщо нас не стане? Хто тоді це все контролюватиме і рухатиме?
Леонід зізнається, що разом з дружиною докладають усі зусилля, що Ігор ріс щасливою людиною. В хлопця є друзі та подружка, любляча родина, захоплення та різнопланове дозвілля.
— Однак питання «що ж буде далі?» залишається відкритим. Ми переймаємося профорієнтацією та підтриманим проживанням, тому обов’язково будемо розвивати цей напрямок й надалі.
Дитяча психологиня Наталія Лукашенко пояснює, що розлад аутистичного спектру — це стан, який виникає через порушення головного мозку. Аутизм характеризується вродженим та всебічним дефіцитом соціальної взаємодії та спілкування.
Діагностувати ризик розвитку аутизму можна вже в півторарічному віці дитини за допомогою спеціального скринінгового тесту.
За словами психологині, люди з аутизмом можуть бути надзвичайно обдарованими, проте їм потрібно набагато більше часу, щоб навчитися робити щось дуже просте: самостійно одягатися чи їсти, наприклад.
Рівні розумової діяльності у людей з РАС варіюють у надзвичайно широких межах — від важкого порушення функцій до чудових невербальних когнітивних навичок.
— Такі діти проявляють здібності — іноді просто геніальні — до малювання, музики, конструювання, математики тощо. При цьому інші сфери життя не будуть цікавити дитину. До речі, аутизм у чотири рази частіше вражає хлопчиків, ніж дівчаток, — каже Наталія Лукашенко.
Психологиня зазначає, що фактори навколишнього середовища та генетики зокрема впливають на вірогідність появи у дитини РАС.
— До шістьох років мозок дитини активно засвоює інформацію. І якщо намагатися розвивати «дитину дощу» до цього віку зусиллями психологів, арт-терапевтів, логопедів, то з часом таку дитину можна адаптувати до соціального життя. Однак це постійна робота не лише фахівців, а й батьків, які вимушені підтримувати стан дитини, — наголошує Наталія Лукашенко.
Наталія Лукашенко розповідає, що порушення мови та відсутність емоційного контакту з людьми — це те, на що варто звернути увагу в першу чергу.
Тобто, якщо дитина до року не «агукає» та не виявляє активної радості при появі мами чи когось з близьких — це вже «тривожний дзвіночок».
— Діти з РАС можуть видавати одні й ті ж звуки, в два роки у них вкрай бідний словниковий запас (близько 15 слів), а до трьох років вони майже не здатні комбінувати слова. Такі діти часто повторюють почуті десь слова і фрази, вигадують власні слова і не користуються мовою для спілкування, — пояснює Наталія Лукашенко. — Відсутність емоційного контакту з людьми і в першу чергу, з батьками. Малюки не дивляться людям в очі, не тягнуться до батьків на руки, не посміхаються, часто чинять опір спробам взяти їх приголубити. Вони не відрізняють батьків від інших людей, не помічають, що до них хтось звертається.
В більш дорослому віці діти з аутизмом можуть відчувати сильний дискомфорт серед інших людей, а з часом — тривогу.
— Вони не завжди грають з однолітками, не розуміють емоцій інших людей і тому віддають перевагу усамітненню, яке захищає їх від сильних переживань з приводу складнощів спілкування, — каже психологиня. — До того ж можуть бути і напади агресії. Будь-яка невдача може викликати у дитини спалах гніву, спровокувати істерику чи фізичну атаку. Агресія у дітей-аутистів може бути спрямована на інших і на самих себе, останнє зафіксовано у 30% хворих.
Наталія Лукашенко підкреслює, що слабкий інтерес до іграшок у дитини та «особлива» поведінка теж мають значення.
— Наприклад, дитина не катає машинку, а годинами крутить її колесо. Хоча може бути й прив’язаність лише до однієї іграшки або її частини, до одних і тих же дрібних предметів, — зауважує фахівчиня. — Діти-аутисти схильні здійснювати одні й ті ж дії протягом довгого часу: повторювати одне і те ж слово, бігати по колу, розгойдуватися з боку в бік, дивитися на обертові об'єкти, вертіти щось тощо.
Читайте також:
«Його обов’язково відновлять», — сказав 20minut.ua художник, який створив напис на набережній
Чорнила, фен і творча інтуїція: як художниця з Хмільника створює унікальні картини?
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер