У досить короткі терміни, як і говорив раніше керівник ДБР, завершили розслідування катастрофи АН-26, де загинули двоє курсантів з Вінниччини. Вже днями матеріали справи передають на розгляд суду. Зараз відкривають матеріали учасникам майбутнього судового процесу. Начальник відділу слідчого управління ДБР Вадим Приймачок нещодавно на брифінгу розповів про остаточні результати розслідування кримінального провадження.
— Менше восьми місяців знадобилося слідчій групі ДБР для того, щоб розібратися з обставинами трагедії, яка забрала життя 26 військовослужбовців Збройних Сил України, — сказав він та розповів, що за період слідства провели значний обсяг слідчих та процесуальних дій.
Серед них близько 150 експертиз. 27 судово-медичних, 71 генетико-молекулярних, 25 порівняльних молекулярно-генетичних, 5 фоноскопічних, 2 експертизи відеозвукозапису, 2 комп’ютерно-технічні, 5 почеркознавчих. Також — проводили вибухотехнічну, комісійну військову, додаткову комісійну військову, судову психологічну, хімічну експертизу нафтопродуктів та паливно-мастильних матеріалів, економічну, інженерно-транспортну експертизи.
Також слідчі ДБР допитали понад 70 свідків та 29 потерпілих. Забезпечили проведення понад 20 тимчасових доступів до важливих документів та речей і їх одночасну виїмку. Ще спеціалісти Головної інспекції Міністерства оборони України під час досудового розслідування провели технічне розслідування катастрофи, висновки якого підтверджені експертним шляхом.
Далі процитуємо найважливішу інформацію з результатів розслідування, озвучену на брифінгу та опубліковану на сайті ДБР.
Під час досудового розслідування слідчі ДБР встановили такі основні причини авіакатастрофи:
Вадим Приймачок сказав, що основною причиною трагедії став незаконний дозвіл на зльоти літака конвеєрним способом:
— У зв'язку з тим, що відбувався зліт конвеєром, вказана поломка не змогла бути виявлена екіпажем своєчасно, а була виявлена на етапі зльоту, при швидкості, яка вже не дозволяла здійснити посадку, оскільки в даному випадку могли бути непередбачувані наслідки.
— Як вбачається з матеріалів розслідування, дії підозрюваних по організації та проведенню навчальних польотів із курсантами фактично були спрямовані на економію часу польотів та палива, якого явно не вистачало для задоволення навчальних потреб. Однак, ніяким чином не можна співміряти зекономлені хвилини та літри палива із втраченими життями 26 людей, — сказав начальник відділу слідчого управління ДБР.
Вадим Приймачок назвав посади людей, що, за даними досудового розслідування, вчинили кримінальні правопорушення, які перебувають у причинно-наслідковому зв’язку з авіакатастрофою. Це шість посадовців, яких притягують до відповідальності:
— Відносно усіх застосовано запобіжні заходи, один утримується під вартою. Обґрунтованість повідомлених підозр перевірялася слідчими суддями під час обрання та продовження вказаним особам запобіжних заходів. Визначена попередньо кваліфікація їх діянь (бездіяльності) на думку слідства є правильною, — підкреслив начальник відділу слідчого управління ДБР.
— Слідчі ДБР надали належну правову оцінку діям (бездіяльності) як нижчого, так і вищого керівного складу Повітряних Сил ЗС України. Встановлені особи, чиї дії чи бездіяльність фактично призвели до загибелі військовослужбовців ЗС України. На цей час зібрані докази свідчать про причетність вищевказаних шести підозрюваних до вчинення інкримінованих їм кримінальних правопорушень і кожен із них притягнутий до відповідальності в межах своєї вини, — підкреслив Вадим Приймачок.
На цей час у даному провадженні розпочали процедуру відкриття матеріалів сторонам кримінального процесу.
— Вирок у вказаному кримінальному провадженні буде не тільки карою обвинуваченим за скоєні ними діяння, але й буде сприяти тому, щоб подібні випадки (за умови належного виконання своїх службових обов’язків військовими посадовими особами та дотриманням ними правил безпеки польотів) не повторилися в майбутньому, щоб майбутні курсанти та військовослужбовці-льотчики були впевнені у безпечності польотів на літаках, — сказав начальник відділу слідчого управління ДБР.
Трансляцію брифінгу можете переглянути прямо тут:
Редакція 20minut.ua розповідала про результати, які здобуло слідство за шість місяців після трагедії. Тоді провели, нагадаємо, 135 експертиз і оголосили підозру командувачу Повітряних Сил й не тільки. А наприкінці розслідування додали до справи ще підозрюваних.
За раніше наданою ДБР інформацією, трагедія поблизу військового аеропорту Чугуєва Харківської області сталася внаслідок порушення правил польотів та підготовки до них. Також серед причин падіння літака слідство назвало «невжиття вищим керівництвом Повітряних Сил заходів для підтримання належного рівня військової дисципліни, запобігання правопорушенням серед особового складу, збереження життя і здоров'я особового складу та запобігання авіаційним подіям нанесена безповоротна шкода боєздатності та боєготовності Збройних сил України та інші тяжкі наслідки в умовах особливого періоду».
На 530-му кілометрі траси Київ-Харків ввечері 25 вересня минулого року, нагадаємо, поруч із дорогою впав та загорівся військовий літак. Ан-26 розбився при заході на посадку, за два кілометри від аеропорту під Чугуєвом. На борту були члени екіпажу, курсанти і офіцери Харківського університету Повітряних Сил ЗСУ ім. Кожедуба — всього 27 людей, але лише одна вижила.
Двоє з 26-ти загиблих курсантів — юнаки з Вінницької області. Про наших земляків Максима Хом'ячука та Романа Корчовського журналісти 20minut.ua писали в цих статтях:
Найстаршому з військових, які перебували на борту, було 42 роки, наймолодшим — по 19. Згадаймо поіменно усіх солдатів, сержантів, офіцерів, що загинули у авіакатастрофі:
Читайте також:
Розслідування катастрофи військового літака Ан-26 не завершили, а додали трьох підозрюваних
У квітні завершать розслідування катастрофи АН-26, де загинули двоє курсантів з Вінниччини
135 експертиз і підозра командувачу Повітряних Сил. Про слідство у справі катастрофи Ан-26
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер