Ліцей фінансуватимуть з обласного бюджету. Новий заклад має ліквідувати прогалину у вивченні точних наук. У районах області нема жодного класу з поглибленим вивченням математики. Зате є обдаровані учні. На жаль, вони не мають можливостей розкрити свої здібності. Учнів вінницьких шкіл також прийматимуть. Ліцеїстами можуть стати учні 8, 9, 10 класів. Чим ще, крім математики, фізики й інформатики, житиме заклад? Зрештою, де проживатимуть іногородні? Де знаходиться заклад? Нарешті, що таке «Фах» і чому його радить вступникам директор?
-Подільський ліцей, так скорочено називаємо свій заклад, знаходиться на базі національного технічного університету, - розповідає директор Віталій Козаченко. – Це дуже позитивний момент. Будемо орендувати четвертий поверх факультету електроенергетики та електромеханіки. На поверсі є 13 навчальних аудиторій. У них обладнаємо кабінети фізики, хімії, математики, англійської мови, захисту Вітчизни та два кабінети інформатики. Зробимо їх зразкового рівня, надалі продовжимо розширювати технічну базу.
-На початковому етапі плануємо створити вісім навчальних класів, - продовжує співрозмовник. – У них поглиблено вивчатимуть три дисципліни – математику, фізику, інформатику. У більшій мірі математику та інформатику. В цьому році буде менше фізики. Але через рік-два поглибимо її вивчення, так само, як і додамо в програму поглиблене вивчення економіки і хімії. Заклад розраховано на навчання 500 учнів. На таку кількість маємо ліцензію Міносвіти і науки. За нашими прогнозами, у перший рік ліцеїстами стануть приблизно 120-150 юнаків і дівчат. У наступному році їх число може подвоїтися. Надалі збільшиться до тієї кількості, що визначена ліцензією.
Ліцей передбачає інтернатний тип навчання. Для учнів проживання і харчування буде безкоштовним. Проживатимуть в гуртожитку, для цього нам передають в оренду один поверх. Поки що одна окрема секція для учнів восьмого класу виділена на першому поверсі, поруч з вахтером.
-Зарахування на навчання відбуватиметься після проходження тестування, - каже Віталій Козаченко. – Одразу уточню: рейтингової оцінки не буде. Застосовуємо інший принцип: «склав – не склав». Тести з української мови, математики, а також на вибір –з фізики або інформатики. Стосовно двох останніх предметів ще тривають дискусії. Перевірку знань учні проходитимуть в один день. Наприклад, тест з української мови розрахований на 15 хвилин. З математики – на 45 хвилин. Якщо не виявиться достатнього рівня з математики, не доцільно таким вчитися. Відбуватиметься тестування у серпні.
Створили максимальні зручності для вступників. Дату і час складання тестів визначатимуть вони самі, чи їхні батьки. Коли їм зручно, тоді й приїжджатимуть до ліцею.
-Якщо обмежити дитину у будь-яких речах, вона одразу виходить із зони комфорту, - наголошує Віталій Козаченко. - Я беру участь у ЗНО з 2007 року. Знаю, як хвилюються 17-річні юнаки і дівчата. А тут діти ще молодші. Маємо підтримати їх– приємним словом, посмішкою. У кожної дитини є її найкращий друг – мобільний телефон. Його не відбиратимемо, як це робиться під час ЗНО. Якщо учень захоче, може скористатися. Не станемо заперечувати. Хочеш віднести себе до інтелектуально обдарованих людей, скористайся власними знаннями. Ні – користуйся підказками з телефону. Навіть якщо він просто лежатиме поруч на парті, значить, дитина спокійна, бо друг разом з нею. Та ще й вчитель сказав: якщо потрібно, можете скористатися. Але спробуйте це зробити без допомоги такого друга. Своєрідна перевірка на порядність.
- Ядро педагогічного колективу уже сформовано, - зазначає директор ліцею. - До нього увійшли знані в місті педагоги. Ліцейний компонент – 8.9,10, 11 класи проводитимуть вчителі-методисти, кращі вчителі шкіл міста. Це буде їхнє основне місце роботи. Повірте, є багато бажаючих працювати у новому навчальному закладі. Не всім можемо гарантувати роботу насамперед через невелику кількість учнів. Прийматимемо на конкурсній основі. Чимало роботи чекає на соціального педагога, психолога. Воно й не дивно. Раніше ліцеїсти проживали у сім’ях. Мали підтримку батьків, рідних. Тепер потрібно самостійно організовуватися у всьому. Та ще й ускладнюється опанування навчальних предметів. Якщо у звичайних школах, де вони раніше навчалися, у кращих варіантах, мають 6-8 годин математики на тиждень, то в ліцеї буде дев’ять годин і 2,5 години факультативу. Те само з інформатикою. Її вивчатимуть до 12 годин на тиждень. Це не означає, що весь цей час діти сидітимуть за компютерами. Наприклад, у восьмому класі передбачено певний курс графічних завдань -малювати, створювати образи з допомогою техніки. Суть інформатики у розв’язанні значної кількості завдань. Навчання у позаурочний час у формі факультативів, інтегрованих, чи диференційованих курсів передбачено програмою ліцею. Маємо домовленості з ректором одного з кращих національних технічних університетів країни Володимиром Грабком та науковцями про наміри залучення до наукової діяльності учнів у позаурочний час на базі наукових лабораторій. У такий спосіб учні долучатимуться до наукової роботи, наукових досліджень, причому, на солідній базі.
-Особливість нашого закладу не тільки у поглибленому вивченні технічних дисциплін, - продовжує Віталій Козаченко. - Ліцей це територія державної української мови, на якій відбуватимуться заняття і спілкування. Крім того, спробуємо відродити невиправдано забуте традиційне українське звертання на кшталт: «Пане Володимире», «Пане директоре». «Пане вчителю». Відповідно і вчителі так само звертатимуться до учнів. Така форма співпадає з баченням учителів-ентузіастів, адміністрації. На нашу думку, нині це одна з найбільш коректних форм звертання, а також спосіб, що виказує повагу один до одного
Чи не будуть ображатися вчителі старшого віку, коли учні називатимуть їх тільки по імені? Найстарший з-поміж них директор, якому 53 роки. Мене нітрохи не хвилює, що восьмикласники, чи учні інших класів, говоритимуть «Пане Віталію». Якщо директор це сприймає позитивно, сподіваюся, інші вчителі також не матимуть претензій. Втім, залишаємо і звичну форму – по-імені і по-батькові.
Директор ліцею Віталій Козаченко під час спілкування з журналістом згадав відомий твір Айзека Азімова під назвою «Фах». Каже, радить його прочитати майбутнім ліцеїстам. Науково-фантастичне оповідання не тільки цікаво за сюжетом. Повчально для тих, хто обирає професію, хто шукає дорогу в житті.
-Якраз перед вибором професії варто звернути увагу на популярний твір американського автора, - зазначає директор ліцею. – Можна почерпнути чимало потрібних рис – утвердження сили інтелекту, самостійного мислення, зрозуміти, наскільки важливою є самоосвіта. Тим паче, що головний герой твору також мріяв стати програмістом, як, до речі, мріє про це багато-хто з наших ліцеїстів.
Віталій Козаченко, якому в останній день червня виповнилося 53, закінчив Вінницький державний педагогічний університет( на той час інститут). Працював учителем фізики та інформатики у Вінницькій міській школі №5, заступником директора у школі №29. У 2003 році очолив педагогічний колектив однієї з найбільших шкіл - №26, де набувають знань майже дві тисячі учнів. Досвідчений керівник і педагог має друковані парці з психології у галузі нейролінгвістичного програмування. З улюблених справ – вирощування винограду. Нині у нього на ділянці 70 сортів. Ще одне заняття, що його можна назвати незвичним, - реконструкція старовинної зброї такої як луки, стріли. За волонтерську діяльність Віталій Козаченко торік нагороджений Грамотою Верховною Ради України.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 18 від 30 квітня 2025
Читати номер