-
Наталія ГОНЧАРУК
- access_time
Якщо досі про нього тільки багато говорили, то цього тижня на сайті Верховної ради з’явився повний текст проекту Закону «Про дорожній рух та його безпеку». Як сказав голова вінницької громадської організації «Комітет безпеки руху» Володимир Черкас, вперше на законодавчому рівні впорядкувати питання не лише дорожнього руху, а і його безпеки. А це було необхідно.
Якщо за проект проголосують, то водіям і пішоходам доведеться виконувати нові, удосконалені за європейським зразком правила дорожнього руху. ПДР – окремий розділ законопроекту.
Серед новинок, які пропонує запровадити проект, - здача екзаменів он-лайн без відвідування автошколи. Зміна, обґрунтована картинами, які бачимо щодня: пішоходів каратимуть штрафами за те, що вони вискакують на дорогу або переходять проїжджу частину в навушниках.
Ще одна пропозиція-новинка із проекту: заборона на агресивне водіння. Що це таке? Різке гальмування, раптовий розворот чи, наприклад, демонстрація непристойних жестів.
Що стосується штрафів для пішоходів, до експерти сумніваються, що така система буде діяти. Кажуть, буде точно так, як сьогодні із штрафами за куріння: вони існують, але на практиці на використовуються.
А от про агресивне водіння знавці говорять так: незрозуміло, як оцінюватиметься ступінь агресивності. Схоже, цей момент, в разі прийняття проекту, даватиме приводи для тривалих судових розбирань.
Законотворчі хочуть також змінити відповідальність для злісних порушників правил дорожнього руху. Водіїв, яких ловили на порушенні три і більше разів протягом року мають направляти на психофізіологічну експертизу за рішенням суду. Це щось на кшталт європейського «ідіот-тесту». Одне з питань звідти: людині пропонують червоним олівцем намалювати ялинку, а потім пояснюють, що червоних линок не існує.
Разом з тим, проектом пропонується звільняти від відповідальності водія, який порушив правила вимушено – тобто через порушення іншої людини, яка створила аварійну ситуацію. Наприклад, якщо вас хтось підрізав, а ви, вивертаючись від зіткнення, збили пішохода, то відповідальність несе водій іншого авто.
Нововведення торкнуться також розмитнення транспортних засобів і технічного огляду. Останній не обов’язковий для легковиків і мотоциклів. Натомість таксі і «швидкі» мають проходити техогляді двічі на рік.
Також хочуть поміняти правила руху машин оперативних служб. Вони мають рухатися по середній смузі руху, щоб іншим автомобілям було легше надати їм дорогу.
І спірний момент проекту: поліцейським дозволяється приховане патрулювання, навіть не на службовому авто. Чи не стоятимуть вони, як колись ДАІвці, у кущах? Автори проекту прописали, що патрульні під час прихованого патрулювання мають фіксувати на відео порушення. Вони думають, що усвідомлення людини, що нею можуть стежити, дисциплінує учасників дорожнього руху.
"Вперше на законодавчому рівні з’являються питання безпеки"
Володимир Черкас, голова Комітету безпеки руху
"Цікавий проект, який об’єднав досить значну кількість дорожніх питань і ситуацій, та вперше на законодавчому рівні з’являються питання не лише дорожнього руху, а і його безпеки. Дійсно, з’являється нова термінологія та змінюється зміст діючої. Наприклад, законотворці прирівняли екзаменатора з практичного керування до водія, так само як і самого учня, хоча на даний час реальна ситуація виходила за межі законодавчих умов, як мінімум через відсутність чітких вимог і положень. Облік закладів з підготовки водіїв та розробки для них програм передається до системи освіти.
Революційний крок у даному проекті - створення Національного бюро безпеки дорожнього руху, яке обговорювалось на парламентських слуханнях ще у грудні 2015 року, за участю інститутів громадянського суспільства, представників влади, народних обранців та міжнародних експертів. Запроваджується офіційна статистика та показники у сфері безпеки руху.
Законопроект повернувся до заходів часів СРСР, але у новій інтерпретації - за систематичні грубі порушення ПДР водіїв направлятимуть на психофізіологічну експертизу тощо. Законотворці встановили обмеження для нерозмитнених, тимчасово ввезених в Україну автомобілів та розширили порядок примусової евакуації транспорту.
Вбільшості законопроект дублює вже існуючі Правила дорожнього руху, тому погоджуюсь із колегами і фахівцями, які називають цей проект "Дорожньою Конституцією". В той же час бачу юридичні помилки, які суто з практичної точки зору є незрозумілими. Скажу одне, який би Закон не був прорахованим і на перший погляд ідеальним, його треба побачити у дії, на реальних ситуаціях. Особисто для мене важливо, що суспільство і держава заговорили про безпеку дорожнього руху, про реальні заходи спрямованні на її підвищення".
Нові поняття, які прописує проект закону:
- Аварійний комісар (досліджує обставин і причин виникнення дорожньо-транспортної пригоди, включно із оцінкою розмірів збитків, незалежно або на підставі угоди із страховиком)
- Аналіз місць концентрації дорожньо-транспортних пригод (виявлення ділянок, на яких протягом останніх трьох років було зафіксовано не менше чотирьох дорожньо-транспортних пригод із загиблими)
- Національна система безпеки дорожнього руху (сукупність органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, підприємств, установ та організацій, громадських об’єднань та громадян, які регулюють забезпечення безпеки дорожнього руху в Україні)
- Оцінка впливу на безпеку дорожнього руху (порівняльний аналіз впливу організації дорожнього руху на існуючій дорожній мережі на безпеку дорожнього руху
- Уразливі учасники дорожнього руху (пішоходи, велосипедисти, особи, що здійснюють рух на двоколісних мопедах або мотоциклах, діти, люди старшого (похилого) віку та люди з інвалідністю)
- Державний реєстр безпеки дорожнього руху
- Національне бюро безпеки дорожнього руху (центральний орган виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері дорожнього руху та його безпеки)
Читайте також:
У студентів автошколи не прийняли іспит. Викладач підозрюється у шахрайстві (ВІДЕО)
Виграв суд проти поліції і довів, що дорожній знак в центрі міста незаконний. Його знімуть чи ні?
«Дорожній контроль» у Вінниці запустив проект по допомозі водіям
За півроку 2016 у ДТП на Вінниччині загинуло людей, як протягом усього 2013
При в міру поганому (не плутати з аварійним) стані доріг не повинно бути аварій. Водій повинен об'єктивно оцінювати свої сили і отримувати вдосталь інформації на вивісках.
Приклад: на залізниці раз в скількись там місяців і після ремонту пускають по колії вагон-дефектоскоп. Він вимірює стан колії і фахівці встановлюють дозволену швидкість для кожного кілометра колії, кожної стрілки, кривої і т.д. На такій-то ділянці швидкість обмежено до 40 км/год для пасажирських і приміських, 30 для вантажних - значить, колія має дефекти, але при такій швидкості проїжджати по ній абсолютно безпечно. На жаль, забезпечити таке на автодорогах неможливо, але швидкісному режиму треба приділяти більше уваги.