З третього жовтня на площі Гагаріна запустили світлофори. Тоді побачили, що більшість машин встигали проїхати площу за один цикл. Пішоходи охоче користувалися новими переходами, а рух трамваїв не було ускладнено.
Справжній тест системи на придатність відбувся у перший будній день, 5 жовтня. Зранку на Пирогова, Соборній, Хмельницькому шосе утворилися «черги» на проїзд. Пішоходи вичікували по 99 секунд «червоного», щоб пройти новими переходами. Найбільші тягнучки — на з’їзді з Соборної — в години-пік розтягувалися аж до перехрестя з Театральною і навіть Артинова.
Водночас площа Гагаріна зранку збирає не тільки водіїв, а й представників департаментів міськради й комунальних підприємств, які обговорювали між собою як і що тут потрібно змінити. Що вони будуть робити, щоб відновити оптимальний рух?
— Ми зараз слідкуємо за роботою перехрестя та аналізуємо, яким чином можна змінити циклограму світлофорів, щоб оптимізувати рух транспорту, — розповідає керівник КП «Агенція просторового розвитку» Максим Кравчук.
Це комунальне підприємство розробляло технічне завдання для зміни руху на площі Гагаріна. Утворення тягнучок на в’їзді з Соборної, чоловік пояснює так:
— Оскільки однією із задач було створення безконфліктного руху потоків, то пропускна здатність на окремих напрямках стала меншою, ніж транспортне навантаження. Так, на 15% перевантажений в'їзд на перехрестя з вулиці Соборна, хоча на головній вулиці міста діє заборона транзитного руху (з 6.00 до 22.00 - авт.), — говорить Кравчук. — Проте державні стандарти та здоровий глузд вказують, що безпека руху має бути в першу чергу. На подібних Т-перехрестях, якщо трапляється за рік три аварії, то потрібно ставити світлофорні об'єкти. Площа Гагаріна тільки за 2019 рік «зібрала» 13 аварій.
Щодо інших елементів, як розповідає керівник «Агенції просторового розвитку», то питань немає до розміщення стовпчиків, але виникли проблеми з делінеаторами вздовж колій на Соборній:
— Дійсно, сталося більше наїздів, ніж ми очікували. Але якщо їх прибрати, то авто будуть виїжджати на колію, блокувати проїзд трамваям. Зокрема трамвай №4 має свою фазу руху, відмінну від іншого транспорту, — говорить Максим Кравчук. — Хочу наголосити, що зараз це все працює у тестовому режимі, тому режим роботи світлофорів буде скориговано для зменшення затримок на найбільш навантажених напрямках.
З іншого боку стоїть перед перехрестям не тільки колісний транспорт, а й рейковий, що добре помітно на відео Володимира Базелюка.
І це зауваження «Вінницька транспортна компанія» передала виконавцю робіт. Керівник компанії Вінницької дільниці з організації руху (КП «СМЕД ОДР») Сергій Чернов розповів, що для цього трамваям поставлять ще один світлофор. І до того ж фахівці підприємства розробили альтернативну програму для світлофорів.
— На вихідних та частково в понеділок працювала циклограма, яку розробили проектанти з «Урбан Прогрес». За цей час ми виявили додаткові проблеми, які усунули альтернативною циклограмою, розробленою нашим підприємством. Запустили її у понеділок, з 11.00 й стало їздити все швидше — зникла тягнучка з Театральної, навіть у годину-пік; зменшилося ускладнення в'їзду на перехрестя з боку Соборної, — говорить Чернов.
Дублюючий світлофор для трамваїв з окремою фазою роботи поставлять на острівці посеред площі Гагаріна. І це, за очікуваннями фахівців, має забезпечити оптимальний проїзд перехрестям для вагонів, що прямують в бік Пирогова.
— Моніторинг руху на площі Гагаріна продовжується, як на місці, так і за камерами Ситуаційного центру. Тому, цілком ймовірно, що ще не раз будемо врегульовувати роботу світлофорів, — зауважив керівник «СМЕД ОДР» Сергій Чернов.
Площа Гагаріна — рекордсмен по аваріях у Вінниці. За даними патрульної поліції, у 2019 році тут сталося 13 ДТП, у 2018-му — 9, а у 2017 році взагалі антирекорд — 15 аварій.
Водії винуватять в цьому зміну пріоритетів руху: головною дорогою з червня 2017 року стала Пирогова-Соборна замість Соборної-Хмельницьке шосе. Вони неодноразово подавали петиції до міської влади, щоб повернути старі пріоритети руху. Однак у мерії вважають, що це не виправило б ситуацію. Адже за їхніми розрахунками, найбільший потік транспорту прямує саме за напрямком Пирогова-Соборна-Пирогова.
Варіант з організацією кругового руху на Т-подібному перехресті розглядали. Але через трамвайні колії й значну частку автобусів, тролейбусів та маршруток в трафіку, це рішення визнали недоцільним. Тому запланували зробити проїзд на Гагаріна повністю регульованим: поставити 23 світлофори для кожного потоку — автотранспорту, пішоходів, трамваїв.
До реалізації проекту його погодили в управлінні патрульної поліції, хоча там і зазначили — «на організацію руху впливати не можуть, цим розпоряджається власник вулично-дорожної мережі». У нашому випадку, цим власником є міська влада, яка представляє інтереси територіальної громади Вінниці.
На реорганізацію площі витратять близько двох мільйонів гривень з бюджету Вінниці. Кілька місяців нова система руху працюватиме у «тестовому режимі», яким передбачена наладка інтервалів роботи світлофорів.
Розробкою проекту займалася івано-франківська фірма «UCG», технічне завдання до проекту робили у вінницькому комунальному підприємстві «Агенція просторового розвитку», а виконавцем робіт є вінницька дільниця з організації дорожнього руху (КП «СМЕД ОДР»).
Як оцінюєте появу світлофорів на Гагаріна
Читайте також:
Площа Гагаріна — епіцентр ДТП. Це сталося через зміну пріоритетів?
«Затори будуть постійним явищем». Вінничани про нову схему руху на Гагаріна
Коло — не варіант. Як і навіщо змінюють схему руху на площі Гагаріна
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер