З третього жовтня на площі Гагаріна запустили світлофори. Тоді побачили, що більшість машин встигали проїхати площу за один цикл. Пішоходи охоче користувалися новими переходами, а рух трамваїв не було ускладнено.
А в перший будній день, 5 жовтня, відбувся справжній тест системи, коли ми побачили черги з авто на проїзд, 99 секунд «червоного» на світлофорах та ускладнення руху на спуску з Соборної. У години-пік тягнучки розтягувалися аж до перехрестя з Театральною.
У мерії неодноразово зазначали, що нова організація руху працюватиме у «тестовому режимі», яким передбачена наладка інтервалів роботи світлофорів. Це, до речі, зробили тричі протягом місяця. І сьогодні, 3 листопада, можна підбити проміжні підсумки тестування та поговорити про переваги та недоліки «нової Гагаріна».
— З негативу — незабезпечений проїзд для спецтранспорту, коли машини екстрених служб стоять на світлофорах. Часто на виїзді з Соборної карети «швидкої», МНСники стоять в корку, бо не можуть об'їхати потік транспорту через делініатори, — говорить Павловський.
Більшість нарікань пов’язані якраз з делініаторами на спуску з Соборної. Громадський активіст розказує їх потрібно зробити більш помітними, бо вони невидимі у вечірній час. І додає, що через ці обмежувачі тепер «тісно» великогабаритному транспорту:
— Бачив на підпірній стінці біля школи №2 сліди синьої фарби: схоже, що це тролейбус «обтерся», бо йому не вистачає місця на крайній правій смузі, а ліва зайнята іншим транспортом для проїзду. Вочевидь, ширини смуг недостатньо для нормального проїзду автобусу і тролейбусу одночасно, — каже Віталій.
У «Вінницькій транспортній компанії» нам не змогли ані спростувати, ані підтвердити цю інформацію. Кажуть, що не отримували повідомлень про подряпані тролейбуси.
Далі Павловський розказує і про переваги, які відчув від нової організації руху на Гагаріна:
— Через те, що на площі Гагаріна став регульований рух, безпека проїзду збільшилася.
Щоправда, за це ми заплатили не тільки з бюджету міста, а й своїм комфортом проїзду та часом, який витрачаємо на перетин площі Гагаріна, — говорить активіст. — Дуже добре, що для пішоходів також стоять світлофори. Тепер люди не виходять на проїжджу частину тоді, коли їм заманеться. Бо коли рух пішоходів контрольований, водію від цього тільки легше.
— Основна задача, яка ставилася, це знизити аварійність на цьому перехресті. Через те, що рух тут регульований, «заспокоєний» — тепер менша ймовірність виникнення ДТП. Задача №2 — організація пішохідних переходів, які будуть зручно пов'язувати з входом до Центрального парку як з боку Універмагу, так і зі сторони непарної частини вулиці Соборної, — каже Кравчук.
У патрульній поліції на наш запит повідомили, що з серпня до кінця вересня на площі Гагаріна, справді, не зафіксували жодної аварії.
Однак ціна безпеки — це утворення тягнучок.
— Найбільш перевантаженим напрямком є виїзд з Соборної. Критичної ситуації там немає: автомобілі роз'їжджаються за один-два цикли. Блокування руху на перехресті Соборна-Театральна немає, — розповідає в.о. керівника КП «Агенція просторового розвитку» Максим Кравчук. — Тобто, це нормальний режим роботи світлофорного об'єкта. Якщо говорити про час, за який раніше тут проїжджав автомобіль, то, звичайно, збільшилися затримки.
Ситуацію з затримками проїзду екстрених служб будуть ще досліджувати.
— Будемо спілкуватися з водіями «швидких», щоб розібратись, чому вони не можуть об'їхати транспортний потік по трамвайній колії. Бо такий досвід нам знадобиться при проектуванні змін на інших ділянках, — говорить Кравчук.
Потребує обговорення і питання монтажу / демонтажу делініаторів, які обмежують заїзд автотранспорту на колії.
— Є нарікання, що через них залишається мало простору для проїзду: звужені смуги на спуску з Соборної. Але нашим проектом не змінювалася ширина смуг для руху транспорту. Вона була три метри, і залишилася такою, — говорить Кравчук. — Делініатори можна взагалі прибрати. Але якщо ми це зробимо, то водії будуть виїжджати на трамвайну колію і як мінімум будуть заважати проїзду трамваїв, які мають свої інтервали світлофору. А найгірший сценарій — автомобілі будуть стикатися з трамваями. Тому, я б не поспішав називати встановлення делініаторів недоліком.
У активіста Віталія Павловського є пропозиції зі змін роботи світлофорів:
— Добре налагоджені інтервали для проїзду з Соборної на Пирогова. Не вистачає зеленого світла для проїзду з Хмельницького шосе на Соборну. Було б добре збільшити інтервал «зеленого» хоча б на 15 секунд. Та зменшити інтервал «червоного» на цьому напрямку, — каже Павловський.
А чи планується перерозподіляти цикли світлофорів?
— Суттєвих змін інтервалів для руху вже не планується. Вінницька дільниця з організації руху (СМЕД ОДР) проробила велику роботу, щоб забезпечити стабільний проїзд площею: навіть у години-пік там ситуація контрольована, критичних збоїв немає, — відповів керівник «Агенції просторового розвитку» Максим Кравчук.
Питаємо, чи є завдання пришвидшити проїзд площею? Зокрема, з найбільш завантаженого напрямку — спуску з Соборної.
— Практично вичерпаний ресурс, щоб збільшити пропускну здатність світлофорного об’єкта. Інакше будуть ускладнення на інших напрямках. Зараз проїзд площею є збалансованим і я не бачу там великої необхідності збільшувати інтервали для проїзду, — відповів Кравчук.
Площа Гагаріна, нагадаємо, багаторічний «рекордсмен» по аваріях у Вінниці. За даними патрульної поліції, у 2019 році тут сталося 13 ДТП, у 2018-му — 9, а у 2017 році — 15 аварій.
Водії винуватять в цьому зміну пріоритетів руху: головною дорогою з червня 2017 року стала Пирогова-Соборна замість Соборної-Хмельницьке шосе. Вони неодноразово подавали петиції до міської влади, щоб повернути старі пріоритети руху. Однак у мерії вважають, що це не виправило б ситуацію.
За їхніми розрахунками, найбільший потік транспорту прямує саме за напрямком Пирогова-Соборна-Пирогова. Варіант з організацією кругового руху на Т-подібному перехресті розглядали, але через трамвайні колії й значну частку громадського транспорту в трафіку, це рішення визнали недоцільним. Тому зробили проїзд на Гагаріна повністю регульованим: поставили два десятки світлофорів для кожного потоку — автотранспорту, пішоходів, трамваїв.
Кілька місяців нова система руху працюватиме у «тестовому режимі», яким передбачена наладка інтервалів роботи світлофорів. У «Агенції просторового розвитку» розказують, що тестування завершиться у кінці 2020 року. Далі фахівці підготують звіт з даними про зміни інтенсивності руху на площі Гагаріна, збираються опитати водіїв громадського і приватного транспорту.
І потім, в рамках проекту, планується замінити стовпчики по центру площі на підвищені острівці безпеки. Один з переходів, який зв’язує непарну частину Соборної та Арку, продублюють велопереїздом. А ділянки на узбіччях, які виділені фарбою — стануть зеленими зонами та тротуарами
Розробкою проекту займалася івано-франківська фірма «UCG», технічне завдання до проекту робили у вінницькому комунальному підприємстві «Агенція просторового розвитку», а виконавцем робіт є вінницька дільниця з організації дорожнього руху (КП «СМЕД ОДР»).
Які враження від світлофорів на площі Гагаріна?
Читайте також:
Площа Гагаріна — епіцентр ДТП. Це сталося через зміну пріоритетів?
«Затори будуть постійним явищем». Вінничани про нову схему руху на Гагаріна
Коло — не варіант. Як і навіщо змінюють схему руху на площі Гагаріна
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
На всіх відео з аваріями, що я бачив з цієї площі, проблема була не у відсутності стовпчиків, "острівків безпеки", світлофорів чи зміна головних на другорядну, а -- звичайна неуважність, або порушення елементарних ПДР.