Днями вінничанка Марія Царук поділилася на Фейсбуці історією під назвою «Вляпалась». У ній дівчина описує, як днями їй зателефонували зі служби безпеки Монобанку. Принаймні, так представився голос у слухавці.
Чоловік, пише Марія, назвав своє ім’я, повідомив якісь цифри, що їх, нібито, має кожен співробітник структури, а потім сказав:
«На жаль, вашу картку заблоковано. Вчора ви здійснювали розрахунок, оплата не була успішною, вам у додаток надійшло сповіщення про підтвердження платежу, на яке ви не відреагували. Через це система заблокувала вашу карту, оскільки вирішила, що нею скористались сторонні особи. Маріє, ваша основна карта буде розблокована впродовж трьох робочих днів, для вашої зручності я допоможу створити тимчасовий рахунок, яким ви зможете користуватись протягом цього часу».
Дівчині ситуація видалась реалістичною, тому вона слідувала вказівкам «банківскього працівника». Лише поклавши слухавку вона зрозуміла, що має мінус на основному рахунку, а також вичерпаний кредитинй ліміт. Суму Марія не розголошує, але говорить, що на ці гроші можна було б кілька разів відпочити на узбережжі Італії.
У реальній службі підтримки Монобанку їй сказали, що не мають можливості скасувати переказ, оскільки шахраї вивели гроші на картку іншого банку. Марія написала заяву до поліції, триває слідство.
«Я завжди була впевнена, що пильна до подібного, завжди застерігала батьків, брата бути уважним. Виявляється, що і сама не змогла вчасно визначити, що мене розводять на гроші», — пише постраждала дівчина.
Начальник відділу протидії кіберзлочинам у Вінницькі області Олександр Ульяненков говорить, що про ситуацію Марії Царук знає. Зі скаргами на шахрайські дії, каже він, вінничани звертаються щоденно.
Найближчим часом їх відділ направить до суду справу про групу зловмисників, які також представлялися працівниками банку, щоправда Привату. Усі вони або раніше засуджені, або прямо зараз знаходяться за гратами, звідти виманюють у довірливих українців гроші.
— Коли вам телефонують, нібито, банківські працівники, то головна наша рекомендація — одразу кладіть слухавку, потім візьміть карту цього банку і наберіть номер гарячої лінії, що вказаний на звороті. Тоді вже питайте, чи дійсно з вашою карткою або рахунком виникли проблеми, — радить Олександр Ульяненков. — Ніколи в житті банки не телефонують з номерів мобільних операторів, а лише зі стаціонарних. Але і там треба бути обачними, адже зловмисники можуть купити номери з кодом «056», який використовує ПриватБанк.
У кіберполіції говорять, що від загальної кількості інтернет-злочинів, доля шахрайств з банками і банківськими картками складає приблизно 40%. Щороку способів виманити гроші у довірливих людей лише більшає. Тому кіберполіцейський радить ретельно підходити до захисту персональних даних.
Наприклад, щоб шахраї не зробили клон вашої картки, Ульяненков радить встановлювати подвійну аутентифікацію на всі ваші акаунти. У мобільного оператора, що в нього ви обслуговуєтесь, поставте заборону на віддалене відновлення SIM-карти. Не залишайте на будь-яких інтернет-ресурсах персональних даних, зокрема копій паспортів, кодів тощо.
— Суспільство розвивається, а разом із ним, на жаль, стають розумнішими і шахраї. Зараз вони набагато краще обізнані в деяких моментах, ніж пересічні громадяни. Бо саме цим вони заробляють гроші, — підсумовує Олександр Ульяненков.
У службі підтримки Монобанку нам пояснили, що їх працівники ніколи не будуть телефонувати і запитувати інформацію по картці чи власні дані клієнта. У шахраів, каже менеджер цього банку Артем, чимало способів комунікацій. Найчастіше вони представляються працівниками банку і уточнюють інформацію по балансу та просять зробити певні дії в додатку банку або, наприклад, на OLX ввести дані картки за посиланням.
— Якщо є підозра, то краще все уточнити у нас, — радить менеджер Монобанку. — Зробити це можна або у нашому Телеграм-боті — @monobankbot, або написавши на пошту — [email protected], або зателефонувавши на гарячу лінію — 0-800-205-205.
Основними «гачками», що їх використовують шахраї, поділилася з нами і піар-менеджерка ПриватБанку Наталія Макаренко. Вона говорить, що люди часто вірять, коли їм телефонують і пропонують продовжити дію кредитної картки або підвищити кредитний ліміт.
— Отримавши згоду, шахрай повідомляє, що для здійснення операції йому потрібен номер картки, строк дії і CVV-код, який розміщений під магнітною стрічкою, — говорить Наталія Макаренко. — Отримавши ці дані, людина отримує SMS-повідомлення з паролем доступа, який, не замислюючись, диктує шахраю. Вже за кілька хвилин на мобільний приходить інше SMS, але на цей раз — про зняття коштів з рахунку.
Іншими способами виманювання коштів можуть бути повідомлення про, нібито, блокування картки через військові дії на сході, помилкове поповнення рахунку, оголошення про продаж або купівлю в Інтернеті, благодійна допомога тощо.
У ПриватБанку нам також повідомили, що вони ніколи не телефонують клієнтам, щоб уточнити будь-які персональні дані. Це може відбуватися лише в стінах банківської установи. Тому, як і у випадку з кіберполіцією, порадили класти слухавку і телефонувати на 3700.
— Зараз у будь-яку мить можна дізнатися, чи дійсно вам телефонував ПриватБанк. Зайдіть у Приват24 у розділ «Кабінет offline-заявок та вхідних дзвінків». Там зберігається інформація про всі дзвінки, — продовжує піар-менеджерка банку. — у більшості випадків, шахрайські схеми спрацьовують при порушенні клієнтом головного правила — нерозголошення персональних даних. Пам’ятайте, що ніхто не може запитувати вашу персональну інформацію по телефону.
Кіберполіція та банківські структури проаналізували велику кількість шахрайств, які можуть трапитися з пересічними громадянами, і на основі цього створили гру — «Здолай шахрая».
Вона підвищує обізнаність про правила безпечного користування платіжними інструментами та сервісами. Кожен бажаючий може опинитися в ситуації, коли уявні шахраї намагаються виманити у вас кошти, а також навчитися протидіяти їм. Гра безкоштовна. Спробувати можна ТУТ.
Читайте також:
«Сатурація у мами була трохи вищою за 60%». Як шукати кисень для близьких, які задихаються
Бабуся-тіктокерка. Як 81-річна пенсіонерка з села на Вінниччині створила свій відеоблог
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 18 від 30 квітня 2025
Читати номер
Владимир Рулько, доброго вечора! Ситуація і справді малоприємна, але повинні запевнити вас, що питання безпеки для нас найважливіше і ми йому приділяємо величезну увагу. Для уникнення випадків шахрайства, щоб виконати заміну SIM-карти, ми проводимо ідентифікацію користувачів. Замінити, заблокувати чи розблокувати номер можливо лише при володінні інформацією про номер, яку повинен знати лише його власник або ж за кодом з SMS. Ми уважно ставимось до цього процесу та дотримуємось усіх процедур, і теж стурбовані тим, що наші клієнти передають інформацію від номера третім особам, під час того, як ми активно попереджаємо про те, що робити це абсолютно небезпечно і загрожує фінансовими та іншими втратами.
Для повної безпеки номера варто зареєструвати його на паспортні дані - у такий спосіб тільки власник номеру надалі зможете замінити карту, звернувшись з паспортом в наше представництво.
Аби ми могли перевірити інформацію стосовно цієї ситуації та вжити необхідних заходів, напишіть, будь ласка, у приватні повідомлення нашої сторінки https://www.facebook.com/VFUkraine/, будемо раді допомогти 🙌
Експерт компанії Vodafone Ukraine