Різниця до 21 тисячі гривень на рік. Де електромобіль заряджати вигідніше

Різниця до 21 тисячі гривень на рік. Де електромобіль заряджати вигідніше
  • Зарядка електромобіля може коштувати по‑різному: від кількох сотень до кількох тисяч гривень на місяць.

  • Ми дізналися, скільки реально витрачають вінничани вдома та на громадських зарядних станціях.

  • Де справді вигідніше «підживлювати» авто — читайте у матеріалі.

На вулицях нашого міста дедалі частіше можна зустріти електромобілі — тихі, швидкі, без вихлопів. Вони вже давно перестали бути рідкістю і впевнено займають своє місце серед звичайного міського транспорту.

Разом із цим зростає потреба в надійній мережі зарядних станцій. Для власників авто актуальне питання: де заряджати — вдома, повільніше, але дешевше, чи на громадській станції, швидко, але за вищим тарифом, особливо зараз, коли в країні почастішали вимкнення світла.

Електромобілі працюють завдяки електродвигунам, що живляться від акумуляторів або паливних елементів (Fuel Cell Electric Vehicles, FCEV). Головна відмінність від класичних батарейних (BEV) у тому, що вони виробляють електроенергію безпосередньо на борту за рахунок хімічної реакції водню та кисню, а не заряджаються від розетки. Тому догляд і планування зарядки потребують іншого підходу. У нашому дослідженні ми зосередимося саме на класичних батарейних електромобілях, які заряджаються від домашніх та громадських станцій.

Де вигідніше заряджати електромобіль у місті

Вибір між домашньою зарядкою і громадськими станціями має значення не лише для комфорту, а й для гаманця.

Домашня зарядка — це найдешевший варіант. Встановивши зарядну станцію у гаражі або на парковці біля дому, водій отримує змогу планувати зарядку зручно, економно та без зайвих черг.

За нинішніми тарифами для побутових споживачів (близько 4,32 грн/кВт·год у денний час), нічна електроенергія (з 23.00 до 7.00 — до 2,5–3 грн/кВт·год, залежно від постачальника)  коштує менше, ніж вдень, що дає змогу забезпечити «доступну заправку» у зручний час.

Така зарядка зручно «вбудовується» у повсякденний графік: під’єднав авто на ніч — і вранці маєш повний акумулятор без черг, пошуків станції чи додаткових витрат. Це оптимальний сценарій для тих, хто переважно їздить містом або має стабільний щоденний маршрут.

Переваги домашньої зарядки:

  • нижча вартість порівняно з громадськими станціями;
  • можливість заряджати авто вночі за зниженою ціною;
  • передбачувані та стабільні витрати на електроенергію.

Недоліки:

  • необхідні початкові інвестиції в придбання зарядного обладнання;
  • додаткові витрати на його встановлення та підключення.

З іншого боку — громадські зарядні станції. Вони незамінні, коли треба швидко поповнити запас енергії перед далекими поїздками або коли вдома нема можливості зарядитися. Проте таке «зовнішнє заправлення» обходиться значно дорожче. Стандартна зарядка на публічних AC‑станціях в Україні коштує близько 7‑9 грн/кВт·год, а на швидкісних DC‑станціях — 10‑15 грн/кВт·год.

Навіть якщо авто «витрачає» замалу кількість кіловатів — сума за місяць чи рік може бути суттєво більшою, ніж при домашній зарядці.

Тим не менш, громадські станції дають гнучкість. Вони дають змогу не залежати від лише одного місця, особливо якщо авто не має власного гаража або паркування біля дому. Це важливо у великих містах або для людей, які часто подорожують. Без такої мережі сучасні електромобілі втрачали б частину своєї практичності.

Переваги громадських станцій:

  • значно швидше заряджають авто;
  • зручні для далеких маршрутів і поїздок;
  • широка мережа станцій у містах та на основних трасах.

Недоліки:

  • дорожче, ніж вдома;
  • можливе очікування у черзі;
  • залежність від конкретної локації та доступності станції.

Якщо порівняти: для місячного пробігу, що характерний для міста, домашня зарядка може забезпечити економію, тоді як при активному користуванні на дорогах чи між містами — зручно «довантажитися» на публічній станції. Ідеальним виглядає комбінований сценарій: основна зарядка — вдома, додаткові випадки — на громадських станціях.

Порівняння витрат на зарядку: вдома чи на станції

Щоб наочно показати різницю, ми вирішили проаналізувати витрати на зарядку електромобіля залежно від того, де його підключати — вдома чи на громадських станціях. Для прикладу взяли авто, яке проїжджає близько 15 тис. км на рік (приблизно 1 250 км на місяць) і споживає 15 кВт·год на 100 км. Місячна потреба в електроенергії при таких показниках становить 187,5 кВт·год.

Інфографіка наочно показує різницю у вартості та часу зарядки:

Якщо подивитися на таблицю, видно, що домашня зарядка за нічним тарифом (2,64 грн/кВт·год) обходиться значно дешевше, ніж публічна станція за середнім тарифом 12 грн/кВт·год. Час на повну зарядку батареї 60 кВт·год: 8–10 годин вдома, тоді як на публічній станції DC-типу — всього 30–60 хвилин.

Прості розрахунки показують, що домашня зарядка дозволяє економити в середньому до 21 тисяч гривень на рік, а у довгостроковій перспективі ця економія може сягати 60–100 тисяч гривень, що повністю перекриває витрати на покупку та встановлення обладнання.

Окремо варто зазначити технічні особливості громадських станцій:

  • AC-станції (звичайна зарядка) мають потужність 7–22 кВт. Повна зарядка батареї триває від 4 до 10 годин, що робить їх зручними для «триваліших стоянок».
  • DC-станції (швидка зарядка) пропонують потужність від 50 до 350 кВт. Повна зарядка може зайняти від 20 хвилин до 1 години, що оптимально для швидких підзарядок під час подорожей.

Що ж до вартості: у 2025 році середні тарифи в Україні складають:

  • AC-станції: 7–9 грн/кВт·год, повна зарядка батареї 60 кВт·год коштуватиме 420–540 грн;
  • DC-станції: 10–15 грн/кВт·год, повна зарядка обійдеться у 600–900 грн.

Вартість повної зарядки популярних авто

Під час підготовки матеріалу авторка проаналізувала дані з профільного українського ресурсу kW-kilowat.com, де наведено вартість повної зарядки популярних моделей електромобілів. Це дало змогу наочно оцінити, скільки насправді платить водій за зарядку вдома та на громадських станціях — і наскільки суттєво різняться підсумкові витрати.

Дані взяті за тарифами літа 2025 року, при зарядці з 0 до 100% батареї. Варто враховувати, що при домашній зарядці завжди є невеликі втрати енергії — приблизно 5–15%, тому фактично споживання трохи вище номінального.

Tesla Model 3 LR (82 кВт·год)

Повний заряд вдома у нічний час обійдеться близько 148 грн, удень — приблизно 367 грн. На громадських AC-станціях повний заряд коштує близько 1 100 грн, на швидких DC — орієнтовно 1 400 грн. Для порівняння, поїздка на 100 км обійдеться вдома у 35–45 грн, а на публічній станції — вже близько 240–330 грн.

Nissan Leaf (24 кВт·год)

Домашня зарядка ночами — приблизно 54 грн, удень — 108 грн. На AC-станції це буде близько 350 грн, на DC — 360 грн, тобто різниця між публічними станціями мінімальна для невеликих батарей. На 100 км пробігу витрати становитимуть 30–40 грн вдома і понад 200 грн на станції. Версія Leaf із батареєю 40 кВт пропорційно дорожча, але принцип розрахунку той самий.

BMW i3 (33 кВт·год)

Для домашньої зарядки ночами вистачить приблизно 65 грн, удень — 130 грн. На публічних AC-станціях повний заряд коштує близько 420 грн, на швидких DC — 450 грн. Реальні витрати на 100 км пробігу — 30–40 грн вдома і 200–260 грн на громадських станціях.

Такі результати підтверджують: основна економія — вдома, а громадські станції корисні лише для далеких маршрутів.

Вмикаю вночі — їду вранці

— Я встановив зарядку у своєму будинку на Старому місті ще в серпні цього року, одразу після того, як придбав для дружини Nissan Leaf другого покоління з батареєю 40 кВт. На обладнання та монтаж тоді витратив близько 38 тис. грн за базовий wallbox з встановленням. Але тепер маю повну автономність — ні від кого не залежу. О 23:00 вмикаю зарядку, а вже зранку маю повністю заряджене авто, готове до поїздок. Цього заряду вистачає приблизно на 230 км ходу, — розповідає підприємець Максим Андрієнко.

Досвід користувачів домашніх станцій підтверджує, що це дійсно економно та зручно. Зарядка вдома можлива як за нічним, так і денним тарифом, від стандартної мережі 220 або 380 В. Потужність зарядки може варіюватися від 1,5 до 22 кВт залежно від обладнання та можливостей домашньої електромережі.

Найважливіше — оцінити власну мережу: скільки ампер доступно і яка розетка встановлена. Звичайна розетка на 16 А і кабель перерізом до 2,5 мм² забезпечує приблизно 3,5 кВт потужності зарядки. Для більшої швидкості потрібні товстіший кабель (від 4 мм²) і спеціальна промислова розетка, здатна витримати, наприклад, 7,2 кВт — саме стільки споживає більшість сучасних електромобілів по одній фазі. Авто з трифазним чарджером можуть заряджатися до 11 кВт (3 фази × 16 А), а деякі моделі, як Renault Zoe або старі Tesla Model S, — до 22 кВт (3 фази × 32 А).

Якщо у будинку чи квартирі немає можливості поставити власну зарядку, залишається лише один варіант — користуватися громадськими станціями. Де ж їх знайти у Вінниці та по Україні?

Куди їхати за зарядкою: інтерактивні карти та додатки

У Міністерстві енергетики України розробили інтерактивну карту, яка показує сприятливі місця для розташування зарядних станцій електромобілів. На ній можна побачити точну адресу локації, потужність станції, доступні типи роз’ємів. Ця карта охоплює не лише великі міста та ключові автотраси, а й менші населені пункти по всій країні.

Окрім державної карти, водіям допомагають мобільні додатки, як міжнародний PlugShare, а також українські UGV Chargers та GO TO-U. Ці сервіси дозволяють забронювати час зарядки, оцінити доступність станції і отримати додаткову інформацію про її потужність та сумісність з вашим електромобілем.

Для зручності вінничани можуть користуватися онлайн‑картою на auto.ria.com, де станції легко шукати за назвою, адресою або районом міста. Це значно спрощує планування поїздок на електромобілі та дозволяє заздалегідь перевірити доступність зарядної станції.

Серед найпопулярніших локацій у Вінниці можна виділити:

  • вул. Миколи Оводова, 51
  • вул. Соборна, 97
  • вул. Чорновола, 29б
  • вул. Олега Антонова, 19
  • вул. Євгена Коновальця, 46‑А
  • вул. Хмельницьке шосе, 20
  • вул. Хмельницьке шосе, 145б
  • вул. Максимовича, 43б
  • вул. 600-річчя, 17
  • вул. Зодчих, 15
  • вул. Зодчих, 2
  • вул. Замостянська, 40
  • вул. Костянтина Василенка, 9
  • 1‑км Барське шосе
  • Вул. Квітнева, 11.

Нам важливо почути думку наших читачів: які зарядні станції у Вінниці ви вважаєте найзручнішими та вигідними? Де зазвичай підзаряджуєте електромобіль, а які локації радили б уникати? Ваш досвід стане корисним для інших власників електромобілів!

 

Читайте також:

Конфлікт у ліцеї завершився примиренням: як покарали вчителя історії за ляпас старшокласнику

«Вигнали з автобуса, ніби я злочинниця». Як електронна оплата підводить пасажирів і що з цим робити

На Київській розпочали оновлення дороги, переходів та зупинки: детальний огляд робіт і бюджет

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі

keyboard_arrow_up