«Вигнали з автобуса, ніби я злочинниця». Як електронна оплата підводить пасажирів і що з цим робити

«Вигнали з автобуса, ніби я злочинниця». Як електронна оплата підводить пасажирів і що з цим робити
  • Оплата проїзду пройшла, а на пристрої контролера її не видно — ситуація знайома багатьом вінничанам.

  • Як довести, що ви справді оплатили поїздку, і куди звертатися у разі помилкового штрафу?

  • Ми розпитали експертку Вінницького інформаційного центру і зібрали практичні поради для пасажирів.

— Сідаю в автобус №1 на «Маках» з двома пакетами, прикладаю телефон до валідатора — оплата проходить. На наступній зупинці заходить контролер. Підносить свій сканер — а в нього моя оплата не відображається. Думаю, ну добре, прикладаю ще раз — валідатор знову списує кошти, а в контролера й вдруге нічого не висвічується. Далі — гірше: я маю вислуховувати від нього образливі зауваження про неоплачений проїзд, ніби я справді якась порушниця чи щось у нього особисто вкрала. Вийшла на зупинці і тільки тоді побачила подвійне списання, — розповідає вінничанка, яка зіткнулася з черговим збоєм у системі електронної оплати проїзду.

Авторка статті й сама потрапляла в подібні ситуації. Одного разу у тролейбусі оплатила поїздку вдень, а сповіщення в застосунку прийшло лише о першій ночі наступного дня.

Щоб зрозуміти, чому валідатори у громадському транспорті дають збої та як діяти пасажирам у таких випадках, ми звернулися за коментарем до Вінницької транспортної компанії. У ВТК пояснили, що підприємство відповідає лише за перевезення, тоді як технічне обслуговування валідаторів і самої системи електронної оплати здійснює КП «Вінницький інформаційний центр». Саме ця структура усуває несправності та займається налаштуванням обладнання.

У компанії також зазначили, що у разі технічного збою контролер може запропонувати пасажиру оплатити поїздку іншим способом. Якщо ж пасажир відмовляється сплачувати або шукати альтернативу, правила дозволяють висадити його на найближчій зупинці. Нижче подаємо офіційну відповідь підприємства.


Тож, за рекомендацією ВТК, ми звернулися до «Вінницького інформаційного центру» (далі — ВІЦ) — саме там відповідають за роботу валідаторів та всі технічні процеси електронної оплати. Нам вдалося поспілкуватися з менеджеркою зв’язків із громадськістю Веронікою Савчук.

Спершу журналістка поцікавилася, чому оплата не завжди одразу відображається ні в банківському додатку, ні на пристрої контролера. На це дівчина відповіла так:

— Система електронної оплати у транспорті працює в «офлайн-режимі» з механізмом резервування коштів. Валідатор фіксує спробу оплати та відображає це локально (зелена галочка означає, що валідатор зареєстрував намір пасажира сплатити). Остаточний запит на списання відправляється на банківський сервер лише, коли пристрій отримує стабільний інтернет-зв’язок. Через перебої мережі або відключення живлення підтвердження в банківському додатку може з’являтися з затримкою, інколи — лише через кілька годин.

Як пасажир може довести факт оплати

То що ж робити, якщо контролер наполягає, що проїзд не оплачено? У ВІЦ наголошують: зелена галочка на валідаторі — це підтвердження оплати, навіть якщо банк не підтвердив транзакцію миттєво. Збої виникають через технічну специфіку роботи системи в умовах нестабільного зв’язку.

— Валідатори фіксують спробу оплати або резервують кошти на поїздку. Якщо на табло засвітилася зелена галочка, це означає, що валідатор зафіксував намір оплатити проїзд. Кошти будуть списані з рахунку пізніше, за умови, що банк не відмовить у транзакції. У випадку відмови банку картка буде тимчасово заблокована для оплати у транспорті до вирішення питання.

Якщо йдеться про банківську картку, процес списання коштів може зайняти 5, 10, 15 і більше хвилин. Муніципальна карта обробляється швидше. Одразу побачити списання коштів можна лише при оплаті QR-кодом.

— Якщо людина оплатила, а кошти з рахунку ще не списалися, а потім заходить контролер і запитує, де оплата? Чи можна в такому випадку роздрукований чек валідатора вважати підтвердженням? — запитую у співрозмовниці.

— Загалом, чек не є контрольним способом перевірки оплати, — пояснює Вероніка Савчук. — Проте на ньому фіксується номер карти або віртуального гаманця, тому при необхідності можна звірити платіж. Ми розуміємо, що не всі пасажири беруть чек, особливо на середніх дверях, але якщо чек є, його можна використати для підтвердження транзакції.

Механізми перевірки такі:

  1. Банківська карта: на чеку вказані останні чотири цифри карти. Якщо пасажир пред’являє чек, контролери можуть зіставити його з даними транзакції. Це підтвердить або спростує факт оплати проїзду. 
  2. Смартфон або віртуальний гаманець: на чеку фіксується номер віртуального гаманця, який не збігається з фізичною карткою. Однак і тут можна перевірити відповідність: відкрити додаток і подивитися останні чотири цифри віртуального номера і порівняти їх із даними чека.

— У таких випадках, навіть якщо контролери не побачили оплату на своєму пристрої, а вона дійсно була, і пасажир має чек, ми можемо підтвердити оплату, — підкреслює Вероніка Савчук.

Таким чином фіксація через чек або цифровий запис у додатку дає пасажиру надійний доказ, який захищає від необґрунтованих штрафів і конфліктів із контролерами.

Що робити при некоректній фіксації оплати

У ВІЦ зазначають, що звернення пасажирів через збої в роботі валідаторів трапляються рідко, але кожне розглядається. Якщо людина через непорозуміння сплатила штраф, центр проводить повноцінну перевірку:

  • аналізують транзакції по банківській картці;
  • перевіряють, чи була фіксація оплати валідатором;
  • визначають, скільки разів пасажир намагався здійснити оплату.

— Якщо перевірка підтверджує оплату, інформація передається контролеру, а кошти повертаються пасажиру. Таким чином навіть у випадку затримки відображення оплати або конфлікту з контролером пасажир має чіткий механізм захисту: зберігати підтвердження оплати та, у разі проблеми, звертатися до ВІЦ, — зазначає фахівчиня ВІЦ.

Тайм-аут і повторні списання

На валідаторах встановлено тайм-аут, який унеможливлює випадкове подвійне списання. Зазвичай це 5–10 секунд: якщо ви оплатили проїзд і повторно приклали ту ж карту відразу, кошти не спишуться вдруге.

— В меню валідатора можна обрати функцію «Оплата за другого пасажира», — каже Вероніка. — Тоді можна оплатити ще раз за іншого пасажира або піднести іншу карту, і кошти спишуться коректно.

Тобто оплатити двічі з однієї карти на одному валідаторі відразу неможливо, але можна на іншому валідаторі в транспорті.

— У нас був випадок, коли тайм-аут не спрацював на новому валідаторі. Людина приклала картку двічі з різницею менше хвилини, кошти списалися двічі. Після перевірки ми повернули гроші та усунули технічну помилку на маршруті. Ми завжди відкриті до комунікації і перевіряємо всі дані, — додає Вероніка Савчук.

Співрозмовниця зазначила, що це був поодинокий випадок: масових проблем із повторними списаннями чи технічними збоями не фіксували. Центр стежить за роботою валідаторів і оперативно усуває будь-які неполадки.

Перенесення коштів та заміна картки

Журналістка поцікавилася у ВІЦ, що робити, якщо муніципальна картка розмагнітилася або кошти на ній залишилися, і чи можна їх перевести на нову картку.

Вероніка Савчук пояснила, що процес залежить від типу картки. Якщо це «сіра» карта, її обов’язково потрібно мати на руках при зверненні. Для персоніфікованої картки бажано принести її, але навіть якщо її загубили, центр може підтвердити, що вона належить саме вам, за персональними даними.

— У такому випадку необхідно написати заяву на перенесення коштів у нашому офісі та отримати нову картку. Якщо «сіра» карта пошкоджена, просимо її всеодно принести. Адже ми не можемо перевірити, хто є власником «сірої» карти, і тому кошти на нову карту перенести без старої не можна, — пояснює Вероніка.

Є певні обмеження щодо переносу коштів: пільговий проїзний можна перенести тільки на карту того ж типу — учнівську або студентську. Наприклад, якщо у сім’ї двоє дітей і один з них загубив муніципальну картку, то гроші з неї можна перенести на таку ж учнівську картку вінничанина іншої дитини. Важливо, щоб на момент оформлення залишалося не більше трьох днів до закінчення проїзного. За таких умов кошти з втраченої чи розмагніченої картки можна перенести на іншу.

Ремонт картки або перенесення коштів здійснюється безкоштовно.

Куди звертатися

Щоб отримати нову карту вінничанина або написати заяву щодо повернення коштів у разі помилкової роботи валідатора, можна звернутися за адресою:

  • Соборна, 36 з понеділка по п’ятницю з 9.00 до 17.00, у середу — до 19.00. Тел.: (0800)-330-155; (0432)-655-155.

Приймання заявок здійснюють також у прозорому офісі «Вишенька» по вівторках і четвергах, з 9.00 до 16.00. Видача та ремонт карток відбувається лише у центральному офісі на Соборній.

 

Читайте також:

На Київській розпочали оновлення дороги, переходів та зупинки: детальний огляд робіт і бюджету

«Платному паркуванню бути?» — вінничани висловили свою думку, але рішення ще попереду

Загинув водій, троє людей у лікарні. Під Гайсином зіткнулися KIA і Ford

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі

keyboard_arrow_up