«Платному паркуванню бути?» — вінничани висловили свою думку, але рішення ще попереду
-
Облаштування платного паркування у Вінниці спричинило активне обговорення серед містян.
-
Ми дізналися, як відреагувала міська влада та які кроки планують зробити далі.
-
Чи зміниться центр міста і коли — читайте у матеріалі.
У багатьох українських містах питання паркування в центрі давно залишається актуальним. В деяких регіонах місцева влада намагається розв’язати проблему перевантажених вулиць через систему платних майданчиків, інші — залишають без змін, але стикаються з наслідками хаотичної стоянки та браком вільних місць.
Подібна дискусія зараз триває й у Вінниці: з 6 по 31 жовтня на платформі E-DEM відбувалося онлайн-опитування, де містяни могли висловити свою думку щодо можливого запровадження платного паркування та бачення того, якою має бути така система.

Яку проблему хочуть розв’язати?
У консультаційному документі міська влада описує чинний стан паркування в центральній частині міста та кількох густонаселених районах як такий, що вже не справляється з навантаженням.
Зафіксували одразу кілька моментів:
- складність у пошуку вільного місця;
- хаотичне та нерідко небезпечне розміщення автомобілів;
- локальні затори та зниження пропускної здатності вуличної мережі;
- погіршення безпеки руху для пішоходів і велосипедистів;
- неефективне використання міського простору, де частина територій фактично перетворюється на стихійні парковки.
Для подолання цих проблем розглядають два варіанти. Перший — залишити все як є. Це не потребує додаткових витрат, але й не дозволяє розв’язати ключові питання, пов’язані з перенавантаженням центру. Другий варіант — впровадити платне паркування, яке, за задумом, стимулюватиме раціональніше користування місцями, зменшить кількість авто в центральних кварталах та забезпечить місту додаткові надходження. Окремий акцент зроблено на тому, що ці фінанси потенційно можуть спрямовуватись на розвиток громадського транспорту та благоустрій.
Результати опитування та коментарі міськради
Ми звернулися до Вінницької міської ради з запитом щодо планів із запровадження платного паркування: можливих проєктів, локацій та орієнтовної вартості. У відповіді зазначили, що питання організації платних стоянок у місті розглядалося ще на початку 2022 року, проте військові дії призвели до його відтермінування. Тоді розробили п’ять зон, визначення яких базувалося на інтенсивності трафіку та концентрації ділової активності на прилеглих територіях.

За оприлюдненою схемою, найдорожчі парковки мали розташовуватися на Соборній, проспекті Коцюбинського, вулиці Привокзальній (біля Центрального та Привокзального ринків), а також на Юності та 600-річчя (між Келецькою та Хмельницьким шосе) та на Келецькій (між 600-річчя і Юності). Найдешевші стоянки планували облаштувати на території приміських сіл, що входять до складу міської громади.
Передбачалося відокремити близько 9 638 вуличних паркомісць, обладнаних спеціальною розміткою, інформаційними щитами та пристроями для оплати — паркоматами, онлайн‑сервісами чи QR‑оплатою. Паралельно чиновники мали розробити і затвердити тарифи на платне паркування. Регуляторний акт проходив би обговорення серед вінничан та погодження в Антимонопольному комітеті. Щодо вартості, тоді обговорювали тариф на рівні 5–10 гривень за годину.
Ми поцікавилися, чи планується нині запровадження такого зонування та чи вносилися зміни у попередні плани. У відповіді від міськради зазначили, що наразі розглядається облаштування платних парковок тільки у центральній частині міста, проте конкретні локації, межі зон та вартість поки що не розголошують.
Разом із цим міськрада надала результати онлайн-опитування, проведеного на платформі E-DEM. Вінничан просили відповісти на низку запитань про те, наскільки зараз зручно знаходити місце для паркування, як вони ставляться до ідеї запровадження платної системи та за яких умов могли б її підтримати. Окремо учасників опитування просили визначити, які саме проблеми, на їхню думку, має вирішити платне паркування, і що для них є найважливішим у роботі такої системи — від тарифів до способів оплати чи зонування.
Для наочності ми підготували інфографіку, що демонструє відповіді вінничан на ці ключові запитання.


Чого очікувати вінничанам?
«Проведене опитування показало зацікавленість вінничан у питаннях організації паркувального простору, — зазначають у відповіді на наше звернення. — Участь в онлайн-опитуванні взяли понад 200 користувачів, що підтверджує активну громадянську позицію та готовність долучатися до обговорення міських рішень».
Водночас, прості математичні підрахунки дають іншу картину: якщо взяти за основу офіційні дані Мінфіну станом на 2022 рік, населення Вінниці становило близько 370 тисяч осіб. Навіть якщо врахувати, що частина мешканців — переселенці або ті, хто не бере участі у громадському житті, активне населення можна оцінити приблизно у 300 тисяч. У такому випадку 215 учасників опитування, як зазначили у міськраді, становлять лише близько 0,07 % від загальної кількості містян, що одразу ставить під сумнів можливість ухвалювати рішення про платне паркування виключно на основі цих даних.

У відповіді міськради також зазначили, що остаточного рішення щодо впровадження платного паркування ще не ухвалено, а конкретні терміни запуску системи поки відсутні. Через невелику кількість учасників першого опитування планується повторне проведення публічних консультацій. Мешканців закликають бути більш активними наступного разу, щоб якомога більше вінничан змогли висловити свою думку — саме на основі цієї інформації і буде ухвалене остаточне рішення.

Де ж паркуватись?
У Вінниці, нагадаємо, водії можуть користуватися Гео‑порталом міста на сайті міської ради — розділ «Паркувальні місця». Тут у онлайн‑режимі можна переглянути кількість безкоштовних паркомісць на різних вулицях. На карті видно, що місця є, але їх небагато, особливо у центральній частині міста.

Щоб перевірити, наскільки онлайн‑дані відповідають дійсності, ми вирушили на одну з ключових вулиць —Театральну, — і зафіксували ситуацію по обіді в понеділок. Згідно з картою, на відрізку від будинку №21 до №43 передбачено 19 паркомісць та 2 місця для електромобілів. На практиці ж майже всі місця були зайняті, тож знайти вільне паркомісце виявилося непросто.

Це не поодинокий випадок. На низці центральних вулиць Вінниці ситуація схожа: паркувальні місця переповнені настільки, що водії залишають автомобілі не тільки на проїжджій частині, а й на тротуарах, заважаючи пішоходам і створюючи небезпеку.

Якщо керуватися мапою на сайті Вінницької міської ради, у центрі міста позначено близько 35 паркувальних майданчиків. Значна частина стоянок призначена або для працівників та мешканців прилеглих будівель, або є відносно малими — на до 5 місць.
Виходить, що навіть ті небагато місць у центрі міста, що є, збираються зробити платними — чи спростить це життя водіям, чи ще більше його ускладнить? Питання радше риторичне.
«За» чи «проти»
Раніше ми вже розповідали нашим читачам про плани впорядкування стоянок для автомобілів у Вінниці. Тоді ми отримали зворотній зв’язок: чимало вінничан поділилися своєю думкою щодо цієї ідеї — як позитивною, так і критичною. Дехто підтримав впровадження платного паркування як крок до впорядкування центру та зменшення хаотичної стоянки, інші висловили занепокоєння через можливі додаткові витрати та обмеження.
Sergey Kulyavets:
— Міська влада каже більшість підтримує? Та це брехня! Заберіть з голосування працівників мерії та комунальних підприемств, які це роблять не зі своєї волі. І все зрозумієте. Це не вирішення, а чергова дурня нашої влади. Нам за наші гроші пропонують гарно промалювати асфальт на наших дорогах під так звані «паркомісця». Найняти нових працівників, їх керівників та весело тринькати наші гроші на свої забаганки.
Тарас Грицуляк:
— Хм, мало інформації. Вони планують дерти гроші за давно існуючі безкоштовні місця для паркування, чи створити нові платні парковки? Якщо 2-й варіант, я не проти, якщо 1-й, то нехай вже беруть гроші і за споживання кисню, який виробляють «комунальні» дерева, це ж логічно, чого тягнути?
Vasyl Khrystiuk:
— Звісно за. Понаставляють своїх раритетів які не на ходу під вікнами і стоять вони місце займають. А так як за то треба буде навіть 10 гривень віддати, то позабирають їх подалі. І місця стане більше.
Марина Козорезова:
— Потрібно навести лад в дворах з парковками. Мають по три авто на сім'ю, швидка не може під'їхати до хворого, на дорогу с крапельницями ведуть, сміття не доступне до сміттєвозу... На днях бідолаха питався заїхати на смітник цим лабіринтом і стовп електроопори збив, а паркувальникам байдуже.Ось з кого треба гроші брати, тротуарів нема, перелітай через машини!

Досвід інших міст
У більшості великих українських міст платне паркування в центрі давно працює як звичний елемент міської мобільності. У Києві діє зонована система (I — центральна, II — великий центр, III — інші) з тарифами від 25 до 35 гривень за годину. Є правила щодо безплатного паркування у вихідні чи вночі та пільги для захисників. Оплата — мобільні додатки, паркомати, СМС.
У Львові платне паркування також чітко зоноване. Вартість становить від 25 до 45 гривень залежно від наближеності до центру. У місті працюють паркувальні оператори, також можна здійснити оплату онлайн або придбати абонемент на паркомісце.
В Одесі платне паркування діє вже не один рік, а тарифи неодноразово переглядалися. Наприклад, рішення виконкому на 2025 рік передбачає ставку близько 30 гривень за годину для муніципальних майданчиків, є й згадки про тимчасові або акційні тарифи 20 гривень за годину. Паркувальні місця маркуються відповідними знаками та розміткою, а оплату можна здійснювати через паркомати або мобільні додатки.
У Дніпрі муніципальні майданчики також працюють за платною системою, причому впроваджена безготівкова оплата та можливість придбати абонементи. Місцева інспекція контролює дотримання тарифів і законність роботи майданчиків, що робить систему більш прозорою для водіїв.
Якщо ж поглянути на обласні центри, близькі за масштабом до Вінниці, то картина така:
- Хмельницький. В центрі уже кілька років діють платні зони. Чинний тариф становить 15 гривень за годину. Кількість паркомість постійно розширюють. Так, з 1 грудня запрацюють ще дві нові локації — на вул. Соборній і Грушевського. Тут встановлюють паркомати, передбачають оплату через QR-коди, залишають безоплатні місця для людей з інвалідністю.
- Тернопіль. З літа минулого року працює автоматизована система без інспекторів на місці — оплату здійснюють через додаток е-Тернопіль, QR-код або термінал. Тариф — 15 грн/год, перші 10 хвилин безкоштовні. Місто визначило низку центральних майданчиків, де контроль здійснюють інспектори, що перевіряють оплату в електронному режимі.
- Біла Церква. Платне паркування діє у центральній частині міста. Тут муніципальні майданчики обладнані паркоматами, а оплату можна проводити через мобільні додатки або SMS. Тарифи становлять близько 10–15 гривень за годину.
Досвід інших міст показує, що моделі платного паркування можуть бути дуже різними — від повністю цифрових систем до змішаних, із різними тарифами та пільгами для окремих категорій водіїв. Саме на такі приклади зараз орієнтується Вінниця, щоб визначити власну модель.
Читайте також:
Загинув водій, троє людей у лікарні. Під Гайсином зіткнулися KIA і Ford
Коти шукають тепло під капотами. Будьте уважні, перш ніж завести авто
Жінка з інвалідністю за 15 000 доларів допомагала ухилянтам виїхати з України
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.