У опитуванні, яке ми проводили до 1 вересня, більшість наших читачів відповідали, що треба взагалі скасувати обмеження карантину і почати возити «стоячих» пасажирів.
За словами керівника «Вінницької транспортної компанії» Михайла Луценка, зробити це вони не можуть. Оскільки рішення про скасування тих чи інших обмежень ухвалює державна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. А на місцевому рівні за таке рішення можна отримати штрафи та кримінальну відповідальність.
Натомість примітили, що в трамваях стали збільшувати кількість сидячих місць: три сидіння встановлюють в задній частині вагона. За словами Луценка, вони були вказані в техпаспорті на швейцарські вагони й сидіння просто «повертають на своє місце, бо зараз є потреба».
Ще один варіант, який пропонували наші читачі, «додати більше транспорту і скоротити інтервали». Як розповіли у «Вінницькій транспортній компанії» на лінію випустили все, що можливо: 133 тролейбуси, 60 автобусів та 74 трамваї. Більше, зокрема, електротранспорту поставити неможливо, бо не вистачає потужності у контактній мережі, яка дає «паливо» для трамваїв і тролейбусів.
— По трамваях проблеми немає. А якщо їх більше поставимо і ще зменшимо інтервали, то вони будуть стояти в рядочок на кожному перехресті перед світлофорами, створюючи затори, — каже Михайло Луценко. — Не вистачає тролейбусів та автобусів. Планували закупити десять великогабаритних автобусів цього року, але через коронакризу видатки бюджету на закупівлю скасували. Треба заміняти застарілі ЗіУ-9 на більш економічні машини й тоді ми зможемо додати більше тролейбусів. Над цими проектами працюємо, готуємо розрахунки до бюджету на 2021 рік.
До того ж як каже Луценко, просто додати транспорт — не є вирішенням питання. Має бути комплексна розбудова інфраструктури, створення виділених смуг для громадського транспорту і пришвидшення його руху на тих ділянках, де це можливо.
— У купі, це дасть гарний результат зі збільшенням пасажиропотоку та комфорту перевезень. А просто додати транспорт на маршрути призведе ще більших заторів, — сказав директор «Вінницької транспортної компанії» Михайло Луценко.
У Вінниці через петиції вже декілька разів намагалися обмежити проїзд пенсіонерів у ранкову годину-пік. Однак, за власними спостереженнями, черги до транспорту зранку створюють не тільки люди поважного віку, а й школярі.
З 8-ої ранку до передніх дверей чергують батьки з малечею, а вже з 9-ої їх заміняють пенсіонери.
Чи можна зробити для них маршрути, за якими б возили суто школярів? За таким шляхом, зокрема, з 1 вересня пішов Тернопіль.
— На них їздять вісім тролейбусів, які перевозять суто школярів у супроводі вчителів. Довозять з околиць до центру, де в нас школи з найбільшою потребою у довезенні учнів. А до цього, управління освіти сформувало для кожної школи різний час початку занять, щоб школярі вчасно доїжджали до закладу. Проте везуть тільки до школи, зі школи не забирають, — розповідає журналістка видання «RIA Плюс» Ольга Турчак.
А подібне може бути у Вінниці?
— Таку ідею обговорювали на нарадах, але вона не отримала позитивного відгуку. Хто буде супроводжувати дітей? Якщо це будуть батьки, то їздитимуть і школярі, і дорослі, й на якійсь з зупинок ми не зможемо забрати ще пасажирів, бо місць в салоні вже не буде. У результаті, транспорту знову не вистачатиме, щоб довезти вчасно всіх до шкіл, — сказав директор «Вінницької транспортної компанії» Михайло Луценко.
Одним з варіантів шкільного транспорту міг би бути трамвай. Зокрема, діючі маршрути №4 і №6 зачіпають 14 (виділені червоним кольором) з 36 шкіл у Вінниці — відстань від зупинок трамваю до закладів складає менше ніж 500 метрів.
Замість шкільних маршрутів у Вінниці впровадили різний час початку занять. Директорка департаменту освіти Оксана Яценко говорить, що складали його так, щоб школярі змогли їздити до чи після годин-пік.
Однак на зупинках все одно утворюються черги зі школярів та їхніх батьків, які не можуть «влізти» у транспорт. Тобто, цей графік неефективний?
— Адміністрація шкіл мала розвести початок занять, на що були рекомендації МОЗ. Звісно, десь є черги на зупинках. Але ми намагалися підлаштувати початок занять до того часу, коли транспорт є незавантаженим, — відповідає Яценко.
Шкільні маршрути з вчителем, на її думку, не можна запустити, бо педагоги й так зараз перевантажені новими обов’язками.
— Вчителі замірюють температуру в дітей на вході до школи. Чергують у коридорах, слідкують за кількістю дітей в їдальнях. Вчитель стоїть біля умивальника, щоб упевнитись, що кожна дитина помила руки, — говорить директорка департаменту освіти. — І ще в нас діє змішана форма навчання: з частиною учнів очна форма навчань, а з частиною — дистанційна через Інтернет. Кожній з груп потрібно дати матеріал, домашнє завдання й перевірити його. Враховуючи все це навантаження, я не можу знімати людину з навчального процесу, щоб вона стояла на вході у транспорт для школярів та не пускала б, для прикладу, тих, хто їде на ринок.
У місті з 2018 року працює система велопрокату Nextbike. Для вінничан доступні 180 велосипедів на 25 велостанціях. Поки ще тепла пора, то можна «пересадити» студентів та школярів на ці велосипеди.
Чи можна домовитися, щоб існували пільгові тарифи для цих категорій чи навіть безкоштовний проїзд, який би оплачувався за фактом, за кошти міського бюджету?
— Міська влада з такою ідеєю не зверталася. А за правилами компанії, велосипедом можна користуватися з 14 років. Їздити до школи зможуть хіба що старшокласники, — говорить представник Некстбайк у Вінниці Олександр Царевський. — Студенти велопрокатом й так вже користуються, бо частина станцій знаходяться в кроковій доступності до корпусів Медуніверситету, Торговельно-економічного інституту, ВНТУ, Педуніверситету, ДонНУ тощо.
У зоні доступності велопрокату є корпуси ВНТУ, Торгового, ДонНУ, Медуніверситету та кілька інститутів.
Також він розказав, що Nextbike надає знижки на місячні абонементи — 200 замість 250 гривень; і абонементи на сезон (до кінця листопада 2020 року) — 920 замість 1150 гривень. При чому не тільки студентам, а й будь-якій групі людей, яких не менше двадцяти. Деталі за цим посиланням.
Цією весною водії на громадських засадах підвозили медиків до їхніх місць роботи. Тоді, нагадаємо, через карантин припинили рух обласних автобусів й люди з передмістя не могли доїхати до медзакладів у Вінниці.
Натомість спільноти в соцмережах, які створили учасники «Дорожнього контролю Вінниця», стали «точкою збору» для медпрацівників та водіїв — медики писали, куди та на скільки їм потрібно на зміну, а водії відписували чи зможуть довезти та де готові зустріти.
Чому подібну ініціативу не запровадити й для школярів та студентів, щоб, знову таки, розвантажити загальний громадський транспорт?
— У цілому ініціатива «Підвези медика» ефективно спрацювала: багато водіїв приєдналися до чату, медики були вдячні, — каже очільник «Дорожній контроль Вінниця» Володимир Затайдух. — А щодо «Підвези школяра», то, справді, це потрібно і зробити цілком реально: для цього потрібно лише створити чат та запросити до нього водіїв й батьків школярів, яким потрібно довезення до школи. Особисто мені не буде важко підвезти ще одного школяра разом з моєю дитиною до школи. Більш того, друзі в ОСББ роблять саме так: ті, хто мають машину, в загальному чаті набирають групи школярів та зранку розвозять їх по закладах.
На початку вересня, нагадаємо, на Тяжилів запустили новий тролейбусний маршрут
Який варіант вирішення проблеми з заповненим транспортом вважаєте правильним?
Читайте також:
Ще 9 автобусів і 4 тролейбуси. Чи витримає вінницький транспорт початок навчального року?
Трамвай №7 замість тролейбусу №5. Німецькі фахівці схвалили план зміни транспорту Вінниці
По три автобуси на маршрут. Пустили маршрутки на Щітки та Писарівку
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер