Рух на площі Гагаріна збираються змінити: тут поставлять світлофори. Разом з цим прокладуть нові пішохідні переходи та зменшать кількість смуг для проїзду. Розробку проекту доручили фахівцям з компанії UCG, Івано-Франківськ. Однак, за такі новації нову схему руху розкритикували вінницькі водії, дорікаючи, що зі світлофорами і однією смугу руху на Соборну місто стоятиме в заторах.
Варто зазначити, що план з реорганізації Гагаріна з’явився неофіційно: активісту Віталію Павловському його передали наприкінці травня неназвані джерела. При цьому ми отримали підтвердження, що ця схема руху є правдивою.
Схема руху та візуалізації нової площі, яку опублікував активіст
Тиждень міська влада зберігала тишу, і 1 червня архітектори КП «Агенція просторового розвитку» публікують офіційну версію реорганізації руху на площі Гагаріна з поясненнями.
І ще за тиждень, 9 червня, представники цього комунального підприємства пояснили журналістам на прес-конференції мотивацію змін Гагаріна. Так для чого роблять нову площу?
Керівник «Агенції просторового розвитку» Олександр Коротких на початку розповів, що простір навколо площі Гагаріна кардинально змінюється: є вуличний простір перед Аркою, триває реконструкція школи №2 з прилеглою територією, у планах — оновити простір навколо лебединого озера та частину вулиці Хлібної. І є потреба в оновленні самої площі Гагаріна, яка стає більш людною та з року в рік б’є рекорди по кількості ДТП — від 9 до 15 аварій щороку.
Проте варіант зі зміною пріоритетів руху не вирішує проблем площі.
— Через площу проходить більшість маршрутів громадського транспорту. Майже всі вони (крім трамваю №4) рухаються за напрямком Пирогова-Соборна, що є поясненням, чому головною на перехресті є саме ця дорога. Більшість поїздок по місту вінничани здійснюють саме на громадському транспорті — 52%, а доля приватних автомобілів у приміщеннях становить 14% (за даними дослідження GFK, 2018 рік), — говорить архітектор «Агенції просторового розвитку» Максим Кравчук.
Схема руху, яка була опублікована офіційно, на сайті Агенції
Відкинули і круговий рух. Якщо в нинішньому стані на площі 59 конфліктних точок, то з колом по центру їх буде 44. Плюс, за словами архітектора, на місця перетину шляхів різних учасників руху потраплятимуть і пішоходи.
Тому обрали за основу варіант зі світлофорами, які будуть стояти на кожному напрямку — 10 для транспорту, 10 для пішоходів й три для трамваїв.
— Є чотири цілі реорганізації площі Гагаріна — підвищити безпеку руху, прокласти нові пішохідні зв'язки, забезпечити стабільну роботу громадського транспорту та озеленення вивільнених площ від транспорту. Зі світлофорами і такою організацією руху нам вдасться цього досягти, — зазначив Олександр Коротких.
Декілька років тому був світлофор на перехресті Соборна-Театральна. Його вимкнули після кількох днів роботи, бо таке регулювання створювало лише затори. Чи буде так само зі світлофорами на Гагаріна?
— Нову площу Гагаріна можна порівняти з організацією руху на перехресті біля ринку Урожай. І там, і там є багато маршрутів громадського транспорту, світлофорне регулювання. Щоправда, на Урожаї пішоходи пересуваються підземним переходом. Але можна точно сказати, що рух на перехресті біля ринку є зрозумілим і дозволяє уникнути всіх конфліктних точок, які наразі притаманні площі Гагаріна, — відповів Коротких.
Найбільше водійську спільноту цікавило, а для чого зменшувати кількість смуг для проїзду на такому жвавому перехресті. Керівник «Агенції просторового розвитку» відповів, що є аргументи та дослідження трафіку на користь цьому.
— Трафік підраховували, є всі дані з цього приводу. Вони не є закритими. Свого часу, думаю, ми їх опублікуємо, як і сам проект. І будь-хто з фахівців чи активістів зможуть провести свою незалежну експертизу, — відповідає Олександр Коротких. — Немає цілі покращувати якість в'їзду в центральну частину міста для автомобілів, є мета забезпечити стабільний рух громадського транспорту. Зрозумійте, як тільки ми створимо більш сприятливі умови для проїзду, то ці умови заповняться на всі 100%. І матимемо ще більше приватного транспорту на головній вулиці, де рух його, за правилами, є заборонений.
— Якщо стається аварія на оновленій площі Гагаріна, де стовпчиками перекриті ділянки дороги, вивільнені від транспорту, то як водії зможуть об'єкти місце ДТП? Чи не стане все місто в заторах? — питає журналіст.
— Складно спрогнозували, що саме на правому повороті з Пирогова на вулицю Соборну мають відбуватися регулярні ДТП, і тому потрібна ще ціла смуга для повороту, щоб об'їхати місце аварії, — каже керівник «Агенції просторового розвитку». — Проектантам поставлена мета, щоб на площі Гагаріна був такий світлофорний об'єкт, який би унеможливлював виникнення аварії. Хоча, мабуть, можуть бути несподівані ситуації, які на певний час можуть в певний спосіб ускладнити перетин цього перехрестя.
Раніше міський голова Сергій Моргунов говорив, що робота над реорганізацією площі Гагаріна може початися у другій половині літа в 2020-му. Проект на завершальній стадії, а далі має пройти державну експертизу.
А після цього триватиме «тестовий режим» — на площі змонують певну частину рішень з проекту. Як пояснили архітектори, це потрібно, бо моделювання недосконале і роботу нової схеми руху має пройти перевірку реальним життям. Тому орієнтовно три місяці буде вестися відеофіксація, соцопитування і підрахунок змін трафіку.
Питаємо, а які можуть бути зміни після тестового режиму? Для прикладу, чи можуть забрати переходи, стовпчики, які, можливо, будуть недоречні?
— Досить багато часу пішло на аналіз нинішнього стану площі, опрацювання проектних рішень, бачення. Навряд чи будуть серйозні зміни між проектом і його впровадженням. Що може змінитися? Наприклад, фази роботи світлофорів чи інші нюанси. Але це можливо лише після тестового режиму, коли ми отримаємо зауваження та пропозиції всіх учасників руху, — відповів керівник «Агенції просторового розвитку» Олександр Коротких.
Архітектор Агенції Максим Кравчук зазначив, що попередня вартість реалізації тестового режиму — близько двох мільйонів гривень.
— Половина від суми — це влаштування світлофорних об'єктів та ще половина — нанесення дорожньої розмітки («холодний» пластик), влаштування стовпчиків та діленіаторів, які відмежують трамвайну колію. Та деякі роботи по організації пішохідних переходів — пониження бордюрів, влаштування ділянок тротуарів, — сказав Кравчук.
— Чи можна зробити тестовий режим «підручними матеріалами»? Для прикладу, перекрити частину смуг конусами чи бочками, а замість світлофора поставити регулювальника, щоб одразу не витрачати близько двох мільйонів гривень, — питає журналіст.
— Через складнощі з карантином і коронавірусом, які призвели до економічної кризи, у міста є ціль зробити проект дешевшим. Тому питання щодо організації цього тестового режиму також обговорюється, — відповів Олександр Коротких.
Світлофори на Гагаріна, нагадаємо, мають бути «розумними»: тривалість зеленого світла для проїзду буде збільшуватися на тому напрямку, де найбільше скупчення транспорту.
Читайте також:
Епіцентр ДТП стане осередком заторів? Що не так з планами на площу Гагаріна
Коло — не варіант. Як і навіщо змінюють схему руху на площі Гагаріна
Київський міст за «крок» до початку ремонту. Чи перекриють його знову?
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
Там все центральные улицы по две-три полосы в каждом направлении. И процентов 50 улиц еще и с разделительной полосой. Парковки возле каждого магазина да и вдоль улиц почти везде в сплошную
Может мы разную Европу обсуждаем.
Только один хрен ничего у вас не выйдет. Ибо стремление "щемить" автолюбителей ударит и по хероям-урбанистам. Стоять в пробках будем "усе". Только я сидя в машине с кондером а вы стоя в троллейбусе-трамвае-маршрутке, ровеснике русско-японской войны, нюхая подмышки соседей.
Тешь себя и дальше иллюзиями.