З року в рік площа Гагаріна збирає багатий «врожай» з аварій: у 2019 році — 13 ДТП, в 2018-му — 9, а в 2017 році взагалі антирекорд — 15 аварій. Щоб це виправити влада збирається поставити світлофори. Над проектом зараз працює івано-франківська компанія UCG, яка спеціалізується на змінах схем організації дорожнього руху.
І днями громадський активіст Віталій Павловський розмістив у фейсбуку схему руху, яку розробили для площі Гагаріна. А потім опублікував ще й візуалізації до ймовірного проекту.
— Навіщо зменшувати кількість смуг за напрямком Соборна-Пирогова? Попри те, що Соборна заборонена, сюди їде громадський транспорт, машини Нацполіції, міськради та транспорт людей, які працюють або живуть на цій вулиці, — говорить Віталій Павловський. — Це сотні авто, які будуть стояти в заторах на площі, бо не зможуть вчасно роз’їхатися. А якщо станеться аварія, яку через стовпчики ніяк не об’їхати, то стане увесь центр Вінниці й прилеглі райони.
Через такі ж питання обурюються й інші вінничани в соцмережах. Ба більше, вже зареєстрували петицію з вимогою звільнити радника мера Віктора Перлова, якому приписують авторство проекту площі Гагаріна. Тому давайте розбиратися, що очікує на цю площу.
Замовником проекту для площі Гагаріна є «Вінницька дільниця з організації дорожнього руху». Керівник цього комунального підприємства Сергій Чернов підтвердив журналісту «20хвилин», що опублікована активістом схема руху відповідає дійсності.
— Коли ми її побачили, то дуже здивувалися — незрозуміло, як на такому жвавому перехресті можна прибирати смугу для руху транспорту. Проте, ми є замовниками, проектом займається команда з Івано-Франківську, — говорить Чернов.
Питаємо, як зможуть проїхати машини, якщо на напрямку Соборна-Пирогова станеться ДТП? Чи можна буде прибрати стовпчики?
— Ні, вони будуть стаціонарними: їх прикрутять до дорожнього покриття. Оперативно усувати наслідки аварії має патрульна поліція. Хоча, справді, якщо приватний транспорт і зможе роз’їхатися, то тролейбусам і трамваям доведеться постояти, — відповідає Сергій Чернов.
Він також розказав, що вздовж трамвайних колій будуть делініатори, щоб машини не виїжджали на колію. Головний напрямок не зміниться — це Соборна-Пирогова. До того ж, продовжить діяти заборона на проїзд центральною вулицею — дорожній знак 3.2.
А ще на Гагаріна з’явиться аж 13 (!) світлофорів.
— У кожного потоку буде свій світлофор — трамваї, автотранспорт та пішоходи будуть проходити через цю площу за своїм сигналом, — говорить керівник «Вінницької дільниці з організації дорожнього руху» Сергій Чернов.
Як ми писали раніше, на площі Гагаріна буде облаштувана система «розумних світлофорів» — вони стоятимуть на кожному в’їзді-виїзді з площі та їхні інтервали можуть змінювати в режимі реального часу. Тобто, на тому напрямку, де найбільше скупчення машин, буде зростати тривалість «зеленого» світла, щоб не було заторів.
З’явиться й декілька нових пішохідних переходів, які по центру площі з’єднають прохід до парку, непарну частину Соборної та Універмаг. І всі вони будуть регульованими, бо поліція не дозволила б їх прокладати без світлофору.
— Тобто, поліція немає зауважень до того, що за напрямком Соборна-Пирогова залишиться тільки одна смуга для проїзду? — питає журналіст.
— Управління патрульної поліції не може впливати на організацію руху. Цим завідує власник вулично-дорожньої мережі (в нашому випадку, це міська влада - авт.). За законодавством власник вулично-дорожньою мережі відповідає за аварійність, а поліція — контролює дотримання правил дорожнього руху, — відповідає Самусь.
Для організації нової схеми руху залучили Urban Consulting Group з Івано-Франківську, що є однією з найкращих компаній у сфері планування вулиць і моделювання транспортних потоків, як каже радник міського голови Віктор Перлов.
І їхня робота над площею Гагаріна ще не завершена.
Тому, як каже радник мера, відповіді на питання «чому на Соборну йде одна смуга» мають бути відображені в кінцевому варіанті проекту.
— Думаю, коли ми нарешті отримаємо документацію, то UCG зможуть презентувати свій проект, відповісти на питання громадськості, розібрати цей проект по деталях. А зараз, повторюю, це робити передчасно, — каже Віктор Перлов.
Однак глобальних змін в організації дорожнього руху вже не буде, оскільки схема погоджена в поліції, говорив керівник КП «Вінницька дільниця з організації дорожнього руху» Сергій Чернов. І ще він сказав орієнтовну ціну нової площі Гагаріна.
— Проектант говорив, що вартість усіх цих змін складатиме орієнтовно 2-2,5 мільйони гривень. Така вартість через велику кількість елементів: для прикладу, один стовпчик коштує під 300 гривень, а їх потрібно багато, плюс кабелі, світлофори, розмітка, роботи. От і виходить така сума, — сказав Чернов.
Готовий проект очікують наприкінці травня, але точної дати немає. І залежно від умов карантину презентація «Гагаріна 2.0» може бути в одному з приміщень міськради, так і онлайні — через сервіси для відеоконференцій.
— Те, що я бачу на схемі, дає уявлення скільки всього там треба переробити: розмітку, прокласти кабелі, встановити світлофори, розподілити їх між собою. А чи до кінця зрозуміло до чого це призведе? Тому б я сьогодні пішов би дуже простим шляхом — провів би ряд експериментів.
Для прикладу, зменшити кількість смуг можна вже зараз: тумбами, які виставляють під час ремонту доріг, загородити частину проїзду Пирогова-Соборна і подивитися як воно спрацює. Таке дослідження може тривати 2-3 дні: для прикладу, жваві четвер і п'ятниця та один вихідний. Під час цього процесу можна порахувати кількість транспортних засобів, що їдуть цим перехрестям, опитати водіїв зручно чи ні тощо.
Далі, тимчасово можна змінити напрямок головної дороги — з Пирогова-Соборна на Соборна-Хмельницьке шосе. А потім проаналізувати результати за два-три дні. І ще один експеримент — поставити на це перехрестя регулювальника, щоб людина керувала транспортними потоками. Така «симуляція» роботи світлофорів покаже чи встигатимуть всі роз'їжджатися цим перехрестям і чи не буде від світлофорів заторів.
Перехрестя справді складне, рішення має враховувати інтереси всіх учасників дорожнього руху, а результати експериментів дадуть можливість допрацювати схему і зробити правильні висновки. Бо просто набити стовпчиків, а потім виправляти помилки — не хотілося б.
А ще на новій схемі організації руху ми бачимо, що Соборна залишається забороненою для проїзду. Тобто, порушники так само будуть їздити закритою вулицею? Якщо буде змінена розмітка, поставлять світлофори і стовпчики, а інтенсивність потоку авто не зміниться, то напевно, все тільки погіршиться.
Замість масштабних змін площі Гагаріна, нагадаємо, вінничани пропонували повернути старі пріоритети руху. Однак так петиція зібрала 140 з 350 необхідних підписів для розгляду в міськраді.
Читайте також:
Світлофор чи старі пріоритети? Як варто змінити рух на площі Гагаріна
Карантин не вплинув на статистику ДТП. Що робити, щоб зменшити кількість аварій у Вінниці
Штрафують за грубі порушення. Як наводять лад з парковками на Соборній
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
Архитекторы, строители и инженеры остались в УССР - а в "незалежной" только урбанисты, которые наверное табличку умножения даже не знают, не то что бы дороги НОРМАЛЬНО строить.
А на основании чего рисовали новую схему? "Я художник, я так вижу!" ?