Чому тролейбус був таємним і куди поділися «гармошки»

Чому тролейбус був таємним і куди поділися «гармошки»
На фото — ЗіУ-5, який возив містян з 1960-х по 1980-ті роки. Його витіснила нова модель - ЗіУ-9, яка і досі є найпоширенішим видом тролейбусу у Вінниці
  • Тролейбус, якого в нас не мало бути, проїздив у місті останні півсторіччя.
  • Порівнюючи з 1964 роком, коли був старт тролейбусного руху, маршрутна мережа зросла у 19 разів, а кількість електромашин у 29 разів.
  • Якими були перші роки та яким буде майбутнє синього тролейбуса?

Цього тижня, 18 лютого, вінницький тролейбус відзначив свою 55 річницю. У різний час вулицями міста їздили округлені тролейбуси, «рогаті» червоного кольору, електромашини-«гармошки», які збирали на ракетному заводі.

І поки інші міста вирізали колії, у Вінниці продовжив діяти і «застарілий» трамвай, і «прогресивний» тролейбус. З чого все починалося і яким будуть наступні роки цього електротранспорту?

Перші роки

У 50-х роках в колишньому СРСР тролейбус вважався прогресивним транспортом, який запускали навіть там, де вже є трамвай і автобус. Але у Вінниці його не мало бути: партійне керівництво радянської України не давало дозволу. Мовляв, вам і трамвая достатньо. Тому робили тролейбус у нашому місті «напівтаємно».

Першу лінію прокладали по вулиці Островського (нині - Брацлавська)

— Тролейбус був потрібен, щоб зв’язати промислові зони з центром. Бо прокладка трамвайних колій - це дорого, автобусів і так не вистачало, — розповідав екскурсовод Музею транспорту Олег Матюхов. — Над проектом мережі міська влада і трамвайне управління працювали протягом 1963 року. Оскільки дозволу від партії на це не мали, то прокладали мережу для тролейбусів під виглядом покращення освітлення на вулиці Островського.

Ця робота потребувала відповідної кваліфікації, тому вінницькі трамвайники перенавчались у Житомирі, де вже їздили тролейбуси.

Під кінець 1963 року, 30 грудня, рушив перший тролейбус за маршрутом від площі Жовтневої (нині - Героїв Чорнобиля) до вулиці Карла Маркса (нині - Максима Шимка). Усього було п’ять зупинок. Перші електромашини приїхали до нас вживаними: три штуки МТБ-82Д з Кишинева і одна ЯТБ-4 з Одеси.

Олег Матюхов, екскурсовод музею транспорту

Але офіційне відкриття відбулося через півтора місяці — 18 лютого 1964 року.

— Партійні чиновники вимушено визнали, що у Вінниці діє тролейбус. Бо не вирізати ж вже зроблену лінію? Тому у місті залишився і трамвай, і тролейбус, який з’єднав центр з промисловими зонами, — сказав Олег Матюхов.

Зв’язав усе місто

За свої 55 років на вулицях міста змінилося 12 (!) поколінь тролейбусів. До вживаного електротранспорту з Кишинева і Одеси привезли вже «офіційні» п’ять машин «Київ-5» та дві машини «Київ-2» у 1964 році. А через рік — ще 21 машина «ЗіУ-5».

У кінці 1965 року тролейбусникам збудували депо на вулиці Островського (нині - Брацлавська), бо раніше вони ремонтували машини на кінцевій зупинці на вулиці Карла Маркса (нині - Шимка) чи на базі трамвайного депо.

Протягом п’яти років для тролейбусів відкрили чотири маршрути, що зв’язали ГПЗ, Тяжилів, «Урожай», Центр міста та залізничний вокзал. З розбудовою нового мікрорайону в 1970-х маршрути продовжують і на Вишеньку.

Кількість машин зростає з чотирьох до 68 тролейбусів у 1969 році. Найпоширенішою моделлю того часу став ЗіУ-5: дводверний, комфортабельний на ті часи електротранспорт, де було 35 місць для сидіння.

Епоха ЗіУ-9

У 70-ті збудували нове тролейбусне депо на Першотравневій (нині - Магістратська) та для Вінниці стали закуповувати ЗіУ-9, які досі є домінуючим типом тролейбуса в нашому місті: таких у нас є 120, при тому що загалом тролейбусів у Вінниці 165. Деяким з них виповнилося вже 28 років. Але машини бережуть та регулярно ремонтують.

— Кожен тиждень тролейбуси проходять ревізійний ремонт, де передивляються усі вузли, обладнання, кузов. Через кожні 80 тисяч кілометрів пробігу — середній ремонт, під час якого міняємо обладнання та листи кузова. А через кожні 260 тисяч кілометрів — капітально-відновлювальний ремонт. Після нього тролейбус майже новий, — казав начальник тролейбусного депо Олександр Любивий.

Коли ми були в депо, то одразу десять машин проходили різні види ремонту. Деякі з них були без коліс та частини кузова. А навколо них ходять з інструментами слюсарі, електрики, токарі та інші. Усього у тролейбусному депо працюють 204 робітники.

— У мене стаж 24 роки і через мої руки пройшла вже не одна тисяча дротів. Робота нормальна. Хоча і їздив кругом, але додому тягне завжди. Бо треба підняти власну країну, щоб діти та онуки жили, працювали тут, а не на чужині, — розказав 62-річний електрик Олександр Мельник.

Більшість запчастин виготовляють на базі тролейбусного депо. Ми побачили як електродвигуни, так і інше обладнання для «рогатого». Щомісяця, за словами начальника депо, вони ремонтують не менше чотирьох тролейбусів. А з 2012 по 2016 роки виконали 120 капітально-відновлювальних ремонтів.

Космічні «гармошки»

А от з тролейбусами-«гармошками» у Вінниці не склалося. Дніпровське підприємство «Південний машинобудівний завод», який спеціалізується на виробництві космічних ракет, почав робити власні тролейбуси. І наше місто замовило три одиниці їхнього першого тролейбуса, який мав четверо дверей та повну пасажиромісткість 170 людей.

— Ці машини приїхали до нас в 1993 році, частіше їздили за маршрутом №5 «Вишенька - Залізничний вокзал». Прослугували тільки десять років, — розказав екскурсовод Музею транспорту Олег Матюхов.

Транспортникам не вдалося їх відновити через складну конструкцію та дороговартісні запчастини.

Олександр Любивий, начальник тролейбусного депо

— Деякі деталі взагалі з ракетно-космічної галузі. Їх неможливо було дістати на ринку. При тому, що дніпровський завод запчастини, на той час, не робив, — казав начальник депо Олександр Любивий. — До того ж, тролейбусу-«гармошці» на вінницьких, вузьких дорогах важко їздити. Для прикладу, якби такий тролейбус повертав з Соборної на Театральну, то на час цього маневру жодна інша машина б не змогла виїхати. І навіщо такий мати, якщо він може їздити тільки по одному-двох маршрутах?

Тому тролейбуси списали у 2003 році. А на заміну їм у наступні десять років закупили 5 ЛАЗів та 40 “Богданів”, які разом зі 120 ЗіУ-9 досі забезпечують тролейбусне сполучення у місті.

Будують новий тролейбус

Утім, рано чи пізно, але діючий парк тролейбусів доведеться замінити. І міська влада зараз опрацьовує два варіанти. Один з них — це закупівля електробусів, які їздять без «ріг». Зараз вінницькі транспортники випробовують китайський електробус «Skywell» із запасом ходу 300 кілометрів і може перевозити одночасно до 70 людей.

— Ми його взяли в лізинг (оренда з правом викупу - авт.). Уже бачу перший плюс — економія електроенергії. Заряду батареї вистачає на повноцінний робочий день, а заряджаємо вночі; за пільговим тарифом, — розказував гендиректор «Вінницької транспортної компанії» Михайло Луценко.

Інший варіант — налагодити власне виробництво, як це зробили з трамваями «VinWay». Раніше міський голова Сергій Моргунов казав, що у 2019 році транспортники спробують зробити тролейбус. Його робоча назва — тролейбус «Вінниця» і на 2019 рік запланували зробити таких чотири штуки.

Подробиць, яким буде вінницький тролейбус, досі не оголошують.

— Зараз ми відпрацьовуємо різні версії комплектування цього тролейбуса. Шукаємо найкращу схему виробництва як за якістю, так і за ціною. Це поки що все, що я можу розповісти, — сказав Луценко.

Читайте також:

Фото в матеріалі: Володимир Філатов, depo.vn.ua

Історична частина матеріалу зроблена на базі текстів Олега Матюхова на сайті «Вінницький трамвай»

Коментарі (1)
  • Олексій

    Хороша стаття, Валерій! Дякую!
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні

Новини Вінниці за сьогодні

15:22 На реконструкцію вінницького спорткомплексу додатково виділили 20 мільйонів гривень 15:19 На пішохідних переходах по Юності роблять «антикишені» 15:08 Штормове попередження. На Вінниччину насувається гроза та шквал 15:01 Анонси спортивного тижня: веслування, хокей, гімнастика, дзюдо Від читача 12:35 Депутат і автомат - влада курортного Хмільника? 14:15 Конфлікт на Тиврівщині: хлопець прийшов покупатися, а отримав по голові та кулю в ногу 13:24 В Україні панує спека. Будьте обережні та пийте багато води play_circle_filled 12:12 Ручний тестувальник: бути чи не бути? (Новини компаній) 12:00 З початку місяця на водоймах області загинуло 15 людей 11:05 У Центральному парку запалять лампадки в пам'ять маленького Івасика 10:56 Олімпійський День у Хмільнику: зустріч із зірками спорту, масові забіги і лотерея 10:33 Без гарячої води нині вісімдесят три вінницькі будинки. Перелік адрес 10:22 Сергій Кудлаєнко розповідав молоді про «секрети» сучасної політики (Прес-служба Сергія Кудлаєнка) 10:15 Скільки коштує літня фотосесія? Вісім вінницьких фотографів про ціни та локації photo_camera 10:09 Селекційний збір «Ниви» завершиться поєдинком з чемпіоном першої ліги Вінниччини ФК «Томашпіль» 10:00 Курс валют у Вінниці від НБУ на сьогодні, 20 червня 09:46 Промивка каналізації та ліквідація витоку. Перелік адрес, де тривають роботи 08:53 Цей день 20 червня: чим увійшов в історію, свята та забобони 07:40 Що чекати від погоди цього дня вінничанам? Прогноз на 20 червня 20:37 Де в Ладижині шукати «Енеру»? Нова компанія продовжує «лякати» боргами
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Афіша та квитки на Moemisto.ua Афіша:
keyboard_arrow_up