Співпраця Вінниці й Швейцарії почалася з 2007 року. Тоді, протягом чотирьох років, до міста привезли 116 вагонів з Цюріха, що стали «родзинкою Вінниці». Надалі місто і швейцарський уряд стали співпрацювати на зменшення викидів СО2 і ефективне теплопостачання у Вінниці. Для цього підписують вже Другий меморандум, що започатковує «Проект з енергоефективності».
Проект з енергоефективності тричі продовжували, за успіхи Вінниця першою на теренах Східної Європи отримала (у 2015-му) і вже підтвердила (у 2019-му) Європейську енергетичну відзнаку, і за вісім років на енергоощадні заходи витратили 20,6 мільйонів швейцарських франків (506 мільйонів гривень по нинішньому курсу) і 207,2 мільйонів гривень (внесок Вінниці). При цьому підтримка Швейцарії в проекті є безповоротною.
У рамках цього проекту, з 2011 по 2019 роки провели реконструкцію тепломереж на Тяжилові (Баженова - Шимка); оновили мережі у мікрорайоні Водоканалу (Зулінського-Київська); завершують монтувати 141 індивідуальний теплопункт на Слов’янці та Вишеньці; запровадили нову систему керування тепломережами (SCADA).
Котельня на Баженова / Фото: saee.gov.ua
Водночас, на Тяжилові та по вулиці Зулінського повністю перебудували котельні, яким замінили газові котли та встановили твердопаливні котли, що працюють на дерев’яній трісці.
До того ж, цей проект вплинув і на розвиток велоінфраструктури: за швейцарські франки встановили велопарковки по місту, обладнали станції велопрокату та зробили велопарковку для чиновників.
Питаємо, у посла Швейцарії Клода Вільда, чи не боялися вони корупції? Адже Україну вважають корумпованою країною. І чому саме обрали Вінницю для інвестицій.
— Жодного випадку корупції у Вінниці! — відповідає Клод Вільд.
— І крапка!, — жартома додає міський голова Сергій Моргунов.
— Взагалі, корупція — це проблема не тільки України, а й у всьому світі. Чесно кажучи, в Україні у нас є партнери, проекти яких ми роздивляємося двічі. Але у Вінниці та Вінницькій області ми не мали жодного такого випадку, — каже посол Клод Вільд.
Однак, проект з енергоефективності, який тричі продовжували, завершують. Чому?
А голова ОДА Владислав Скальський сказав, що сприймає завершення проекту зі швейцарцями як позитив:
До нашого міста можуть знову привезти вживані вагони з Цюриха. Ще восени 2017 року представники вінницької мерії відвідали Цюрих, де швейцарці розказали про свій намір оновити рухомий склад і повідомили про можливість перевезення старих вагонів Tram-2000 до Вінниці з 2021 року.
У 2018-му міський голова Сергій Моргунов казав у коментарі журналістам, що зараз ведуться перемовини про передачу 70 вагонів, але є можливість отримати до 170 «2000-ників».
Вже зараз очільник Вінниці обережно добирає слова про передачу вагонів з Цюриха:
— Ми почали перші кроки щодо переговорного процесу і розглядаємо можливість з 2020 року отримати швейцарські трамваї. На сьогодні, ми у процесі перемовин щодо нашого стратегічного бачення подальшої реформи транспортної системи Вінниці, розширення транспортної мережі, особливо в частині електротранспорту. Це певна «дорога», що матиме свій початок і завершення.
Раніше запитували в директора «Вінницької транспортної компанії» Михайла Луценка як скоро можуть приїхати до нас швейцарські вагони. Луценко пояснив це на прикладі першої поставки вагонів у 2007 році:
— Перемовини з VBZ — це довготривалий процес. Для прикладу, про намір передати перші трамваї з Цюриха стало відомо у 2005 році. На переговори витратили два роки. Так само і тут, адже нам потрібно довести, навіщо нам потрібні чергові швейцарські трамваї, — каже гендиректор «Вінницької транспортної компанії» Михайло Луценко.
Тим часом, через поставку швейцарських вагонів, припинили збирати VinWay. Останній вагон був випущений з трамвайного депо в жовтні 2018 року.
Читайте також:
Головне фото: ілюстративне
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 19 від 7 травня 2025
Читати номер