«Шахраї вкрали у мене 20 тисяч гривень», — про це нам говорить Олена Кудраш. Жінка розповідає, що подала на OLX оголошення про продаж дивану. Покупці знайшлись швидко, з оголошеною нею вартістю погодились, готові були платити. Тільки зручніше їм було зробити це через PrivatMoney.
Картку ПриватБанку Олена має, але таким способом переказу грошей ще не користувалась. Покупці дивану сказали, що в цьому немає нічого складного. Ви, мовляв, просто дайте нам номер картки, підіть до банкомату, а ми розкажемо, які кнопки натискати.
Нічого не підозрюючи, жінка пішла до банкомату. Вставила картку, а далі натискала певні комбінації клавіш. Про ризики думок не виникало: гроші ж нікому не скидала, пін-код також не змінювала, а чого ще боятись? Потім навіть гроші прийшли. І навіть більше, ніж мало б бути.
— Тепер-то я розумію, що їх схеми настільки мудровані, що навіть не підозрюючи, я вводила не просто цифри, а змінювала пін-код своєї картки. Причому на той, який вони мені диктували, мій пін був вже неактивним, — розповідає Олена. — Мені прийшло 5300 гривень на картку. Диван коштував менше. Вони сказали, що це помилився їх бухгалтер і просили закинути ці гроші їм на мобільні рахунки, типу, щоб закрити швидше платіжку і не мати проблем. Я зняла ці гроші і поповнила їм мобільний.
Жінка говорить, що певні підозри у неї все ж виникли. Олена спробувала зайти в Приват24, але він був заблокований. Для з’ясування обставин додаток рекомендував звернутись до банку. СМС-повідомлень про списання коштів чи будь-які інші підозрілі операції з краткою не приходили, а тому жінка повернулась до цього питання лише ввечері.
— Коли я розблокувала Приват24, то побачила, що з моєї кредитної на мою платіжну картку хтось переказав 18 тисяч гривен. А з неї вже на якусь іншу. Плюс ті кошти, які я закинула на мобільний рахунок шахраів. — говорить Олена Кудраш.
Потерпіла звернулась до банку, але там лише розвели руками і порадили звернутись до поліції. Правоохоронці, каже жінка, лише посміялись з неї, а заяву погодились прийняти тільки наступного дня. Олена не вірить, що вони допоможуть їй повернути вкрадені кошти, але сподівається, що її історія допоможе іншим уникнути тієї ж участі.
— Я розумію, що така не одна і що на нас хтось добре заробляє, але вдіяти нічого не змогла. Виходить, що я своїми руками допомогла шахраям. Просто вчасно не зрозуміла, що мене обманюють, — говорить жінка. — Я телефонувала потім тим шахраям, але слухавку знімали вже інші люди, які вдавали, що нічого не знають і ні до чого не причетні.
Ми попросили піар-менеджерку ПриватБанку Наталію Макаренко відповісти на найбільш поширені питання про банківську безпеку, а також розказати, як убезпечити себе від зловмисників.
Від клієнтів, які розміщують оголошення в інтернеті про купівлю або продаж. Вони залишають на сайтах свої телефони і вказують — оплата на картку. Або волонтерів, які збирають кошти і пожертви від благодійників і також вказують номер картки.
По-перше, через код «056». Людина бачить, що вхідний дзвінок з телефону з цими цифрами, розуміє, що це код Дніпра і в неї автоматично спрацьовує, що це ПриватБанк.
По-друге, через побудову розмови. Шахраї копіюють інтонацію, структуру спілкування банківського працівника, приймають банківські терміни, тим самим створюючи уявлення, що вони володіють інформацією про карту.
По-третє, вони називають посади. Шахраї представляються, зокрема, співробітниками служби безпеки банку.
1. Підвищення кредитного ліміту. Невідомий представляється співробітником банку і навіть називає своє ім'я та прізвище, пропонує продовжити дію кредитної картки або підвищити кредитний ліміт. Отримавши згоду, повідомляє, що для здійснення необхідної операції йому потрібні номер карти, термін її дії та розміщений під магнітною стрічкою CVV-код.
Дізнавшись ці реквізити, людина отримує SMS-повідомлення з паролем доступу, який, не замислюючись, диктує шахраєві. Через кілька хвилин на мобільний приходить SMS з банку, але на цей раз — про зняття з грошей з рахунку. Іноді потерпілі ще вірять, що SMS про зняття готівки — це етап технічної процедури, і через кілька хвилин гроші будуть зараховані на картку, але згодом усвідомлюють, що це обман.
2. Блокування картки через військові дії на сході. Невідомий в ході розмови повідомляє, що у зв'язку з військовими діями на сході потрібно оновити / підтвердити ваші дані, інакше карта буде заблокована. Далі все йде за відпрацьованим сценарієм. Переляканий клієнт банку видає всю персональну інформацію, включаючи секретні паролі і SMS, а значить залишається з порожніми кишенями.
3. Помилкове поповнення мобільного. Ви отримуєте SMS про поповнення рахунку вашого мобільного від невідомого. Через деякий час — дзвінок від дівчини, мовляв, вибачте, але я помилково поповнила ваш рахунок, поверніть, будь ласка, гроші. Ця ввічлива дівчина навіть розповість, що саме натиснути на мобільному, щоб повернути їй гроші, якщо ви не знаєте.
І ось, через деякий час, ваш мобільний уже заблокований, а через систему інтернет-банкінгу зняті кошти. Але про це ви дізнаєтеся не одразу, тому що ваш номер мобільного вже не ваш — він у руках шахрая.
4. Оголошення про продаж або купівлю в Інтернеті. Ви розмістили оголошення про продаж дитячого велосипеда або весільної сукні в Інтернеті. Вам телефонують, цікавляться товаром і згодні з вашою ціною. Для оплати пропонують швидкий спосіб — перевести гроші на картку ПриватБанку. Чому саме цього банку? По-перше, карта ПриватБанку є практично у кожної людини, по-друге, банкомати і термінали ПриватБанку майже на кожному кроці.
Вам повідомляють, що зараз переведуть кошти. А через деякий час дзвонять знову і кажуть, що щось не виходить, мабуть треба підтвердити, що на карті є гроші і вона платіжна. Далі, в телефонному режимі, клієнта «підводять» до банкомату або терміналу і надиктовують комбінацію для грошового переказу, яку власними руками набирає клієнт.
Далі приходить SMS з кодом підтвердження. Ви говорите цей код і все — грошей на картці більше немає. (Саме за цією схемою шахраї виманили гроші в Олени Кудраш — авт.).
5. Благодійна допомога. Ви шукали волонтерів для передачі теплого одягу бійцям АТО/ООС, або ви людина, якій самій потрібна допомога, і збираєте кошти на операцію чи лікування.
Дзвінок на мобільний, шахрай каже, що готовий перерахувати гроші на допомогу. Але гроші будуть перераховуватися з поточного рахунку фірми, а для цього, начебто, треба підтвердити платоспроможність карти в банкоматі або терміналі. І зробити це потрібно терміново, тому що, начебто, завтра вже буде пізно. То директор фірми поїде у відпустку, то кінець місяця, і бухгалтер не зможе зробити платіж. І знову: мобільний-банкомат-незнайома комбінація цифр-диктування SMS-пароля... Все! Грошей немає.
ПриватБанк ніколи не дзвонить клієнтові для того, щоб уточнити будь-які персональні дані. Персональне спілкування відбувається тільки в стінах банківського відділення.
Якщо вам зателефонували з невідомого номера телефону і представилися співробітником банку, не потрібно вступати в дискусію, покладіть слухавку і передзвоніть на номер 3700 для уточнення. Всі дзвінки, що надходять з банку клієнту, зберігаються в історії контактів з клієнтом.
Більш того, зараз в будь-який момент можна перевірити чи телефонував вам ПриватБанк, використовуючи Приват24. Ще у вересні банк запустив проект в Приват24: «Кабінет offline-заявок і вхідних дзвінків». Там розміщені дані про звернення клієнта і дзвінки від банку (пропущені і вхідні). Це дає клієнтові додаткову можливість перевірити реальність дзвінка від банку. Оновивши свій додатки в смартфоні до останньої версії, кожен наш клієнт отримує таку можливість в розділі «Комунікації».
Не варто встановлювати на карту ПІН-код, що складається з цифр, які йдуть підряд, а також свою дату народження, так як подібні комбінації легко підібрати. Не рекомендується захищати всі свої платіжні картки одним і тим же ПІН-кодом. І головне: ПІН-код необхідно запам'ятати або зберігати окремо від платіжної картки, в недоступному для третіх осіб, в тому числі родичів, місці. Не повідомляйте одноразові паролі, які приходять вам на мобільний телефон.
У більшості випадків, шахрайські схеми спрацьовують при порушенні клієнтом головного правила — нерозголошення персональних даних. Пам'ятайте, ніхто не може запитувати вашу персональну інформацію по телефону.
— Викладати у відкритий доступ свої персональні дані;
— повідомляти конфіденційну / персональну інформацію (повний номер картки, ПІН-код, код CVV) і зміст СМС-повідомлень (в тому числі з одноразовими паролями) стороннім людям;
— не проводьте ніяких маніпуляцій з рахунками за інструкціями сторонніх осіб у тому числі телефоном;
— не «прив'язуйте» фінансовий номер до сторінок у соціальних мережах;
— не переходьте за посиланнями, які приходять вам з невідомих номерів, не завантажуйте сумнівних файлів, які приходять на пошту.
— використовуйте тарифні плани, при яких між оператором і клієнтом укладається договір, тоді всі операції зі зміни сім-карти будуть проводитися особисто у відділенні компанії при пред'явленні паспорта.
— негайно блокуйте свою картку в разі будь-яких сумнівів щодо шахрайства;
Для зарахування грошей на карту, треба знати тільки її номер. Усе! Будь-які питання про термін дії карти, ПІБ матері, CVV-код, код з SMS, щойно отриманої з банку, комбінації цифр, пароль в Приват24 — означають, що ви спілкуєтеся з шахраями.
Працівники ПриватБанку ніколи не дзвонять клієнтам для уточнення даних або з метою інформування / пропозиції нової послуги, ніколи не запитують їх особисту інформацію.
Необхідно одразу ж заблокувати картку — зателефонувавши на номер клієнтської підтримки 3700 (безкоштовно з мобільного), або самостійно — в банкоматі, або в Приват24.
Слід також звернутися в банк за телефоном 3700 із заявою про несанкціоноване зняття грошей для проведення розслідування. За результатами розслідування, якщо не виявлено вину і причетність до шахрайства самого клієнта, клієнтові банк компенсує втрачені кошти і далі відшкодує їх за рахунок притягнутих до відповідальності шахраїв.
Також обов'язково необхідно звернутися із заявою в поліцію.
Читайте також:
«Не зрозуміла, що мене розводять на гроші»: як працюють кібершахраї і як не стати їх жертвою
Треба щось завірити чи задокументувати? Повний список вінницьких нотаріусів з контактами
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 14 від 2 квітня 2025
Читати номер
Vikysia Smile
Vikysia Smile
Оксана Фляжникова
Аленка Кондратюк
Вадим Антоненко reply Аленка Кондратюк
Аленка Кондратюк , вітаю!
Мене звати Вадим, я представник компанії OLX Україна.
На жаль, ми не змогли прокоментувати Ваш відгук з нашої офіційної сторінки, адже вона не відмічена в тексті публікації. А Facebook має свої правила комунікації 😊
Нам дуже шкода, що ви натрапили на недобросовісного користувача.🙁
Щоб ми могли розібратися і вжити заходів, напишіть, будь ласка, всі подробиці цієї ситуації в “Чат” на сторінці будь-якої статті Центру підтримки https://help.olx.ua/hc/uk.
Якщо у Вас залишились питання - напишіть нам, будь ласка, в особисті повідомлення на нашій офіційній сторінці https://www.facebook.com/olx.ua.