На своїй блог-платформі комунальне підприємство «Агенція просторового розвитку» опублікувала матеріал про те, як щоденні поїздки на роботу та безкоштовне паркування впливають на затори. Даємо скорочену версію, а тут першоджерело.
Найбільші затори, тягнучки на дорогах Вінниці виникають в години пік: коли вінничани їдуть на роботу та повертаються додому. Отож, задля розвантаження вуличної мережі, на думку фахівців, важливо звертати увагу «на стримування використання автомобіля для щоденних поїздок на роботу».
«Крім навантаження на вулиці в години пік, упродовж всього робочого дня автомобілі працівників займають паркувальні місця, якими вже не можуть скористатися інші. Так, одне паркомісце, яким би вдень могли скористатись багато клієнтів магазину може бути увесь час зайняте автомобілем працівника офісу із сусідньої будівлі», — йдеться в матеріалі «Агенції».
Одним з варіантів вирішення дефіциту стоянок може бути запровадження плати за паркування. Але все ж, яким чином платне паркування може впливати на користування автомобілем? Чіткої відповіді на це у тексті немає, тому за коментарем звернулися до керівника «Агенції просторового розвитку» Максима Кравчука.
За його словами, паркування є також ресурсом, як і пальне. А будь-який ресурс, якщо він у дефіциті, коштує грошей.
— Якщо ціна на паркування буде поступово зростати, то це збільшуватиме відсоток водіїв, що будуть відмовлятися заїжджати у центр міста, лишали б свої машини в місцях, де безкоштовне паркування, — говорить керівник «Агенції просторового розвитку» Максим Кравчук. — Проте у центрі мають лишитися безкоштовні паркування, тривалістю до однієї години. Це важливо, щоб не створювати проблем для економічної діяльності містян — поїздки на ділові зустрічі, перевезення товару по магазинах тощо. І ще зрозуміло, що в тих районах, де немає дефіциту паркомісць — не повинно бути платної стоянки.
Ще одна ініціатива, яка може зменшити затори у Вінниці — будівництво перехоплюючих паркінгів.
«За наявності таких парковок автомобіль можна залишити на під'їзді до міста або до його центральної частини, а до робочого місця дістатись уже пішки або громадським транспортом (мультимодальне переміщення)», — пишуть в матеріалі «Агенції».
Такі багаторівневі паркінги, за пропозицією польської компанії Jordahl & Pfeifer, потрібно будувати на в’їздах у місто (біля зупинок ГТ), а також довкола Центру Вінниці. Зокрема, перед Центральним автовокзалом, біля «Книжки», в Центральному парку та на перехресті вул. Магістратська і Театральна.
Однак, оскільки таке будівництво є коштовним і довготривалим, то на першому етапі «перехоплючими парковками» можуть стати й прості відкриті майданчики.
— Який стимул має бути, щоб водій лишив своє авто на перехоплюючому паркінгу та пересів у громадський транспорт? Бо, часто, люди обирають авто саме через комфорт, якого немає у громадському транспорті, — питає журналіст.
— Об'єктивно, яким би не був громадський транспорт, власний автомобіль — це комфортніше, , — відповідає Максим Кравчук. — Тому для цього є економічний стимул — через плату за паркування людина вже почне замислюватися: чи вигідно їй витрачатися на поїздку в центр, де потім буде стояти авто на платній стоянці, або краще зекономити та поїхати в офіс на громадському транспорті чи якимось іншим шляхом?
Ще одним варіантом подолання нестачі парковок і заторів у Вінниці може бути будівництво інфраструктури для автомобілістів. Чому ж про це немає в матеріалі фахівців з «Агенції просторового розвитку»?
— Звісно можна побудувати й стоянки, і нові дороги з мостами. Питання в тому, хто за це буде платити? — говорить Кравчук.
— Автомобілісти платять податки, акциз з пального, — каже журналіст.
— Окей. Головне джерело доходів місцевого бюджету — це ПДФО (податок на доходи фізосіб). За дослідженням GFK, 72% вінницьких родин не мають власного автомобіля, 25% — мають авто, 1% — користуються велосипедами, — відповідає керівник «Агенції просторового розвитку». — Тобто, всі 100% платників податків будуть платити за парковки та нові розв’язки для чверті жителів міста. Тому має існувати справедливий розподіл коштів громади з урахуванням пріоритетів розвитку міста, безпеки цієї інфраструктури та впливу на екологію.
— Але якщо цього не побудувати, то в заторах будуть стояти всі: і водії, і пасажири громадського транспорту, — зауважив журналіст.
— Якщо ми побудуємо нову дорогу, то через кілька років на ній будуть затори, — відповів Максим Кравчук. — Це так званий «індукований попит»: з'являється нова інфраструктура, нею хочуть скористатися якомога більше людей. З часом вони заповнять утворену «нішу», та знов виникає нестача. І як результат — зростання кількості автомобілів, поява заторів там, де їх раніше не було, загазованість повітря.
— Мають же бути компромісні рішення, — каже журналіст.
— Так, звісно. Мова не йде, щоб витіснити з Вінниці всіх автомобілістів. Автотранспорт потрібний, без нього не зможе функціонувати місто. І для нього також потрібно створювати інфраструктуру. Проте самі ж водії мають бути зацікавлені у платному паркуванні, бо, по-перше, це буде стримувати кількість поїздок, де авто цілий день займає паркомісце; по-друге, зменшить затори в центрі, куди деякі водії не будуть їхати, бо там платне паркування, — говорить Кравчук.
У підсумку розмови Максим Кравчук каже, що «запровадження платного паркування — це не тиск на автомобілістів, а намагання пошуку об'єктивного розподілу обмеженого ресурсу (паркомісць - авт.) між усіма мешканцями міста».
— І зрозуміло, що ми до цього дійдемо ще не скоро, бо на дієву систему адміністрування потрібно витратити кілька років. Але замислюватися про це вже варто, — каже керівник «Агенції просторового розвитку» Максим Кравчук.
Ще у 2019 році міська рада ухвалила «Програму розвитку сфери паркування на 2019-2021 роки». У ній йдеться, що у Вінниці планується створити три зони дії тарифів на паркування, розмір яких буде відрізнятися залежно від району. Ймовірно, у центрі Вінниці плата за парковку буде більшою, а на околицях — меншою.
— Муніципальні парковки стануть платними, якщо буде відповідне рішення. Це наступний етап нашої програми, — говорив раніше директор департаменту транспорту, зв’язку та енергетики Михайло Варламов.
При цьому вже є певні розрахунки, скільки може коштувати парковка на Замості. За дослідженням компанії «А+С Україна», яка виготовила Концепцію організації паркування в цьому районі, рекомендована ціна на парковку — 10-20 гривень за годину, яке змінюватиметься залежно від зони розташування стоянок. Свої пропозиції вони розбили по зонах:
Зона 1. Райони з найбільш перевантаженими стоянками
Діловий та культурний центр міста (не входить у зону цього дослідження) та проспект Коцюбинського.
Пропонована ціна: 20 гривень за годину, 120 гривень — абонемент на добу, 1900 гривень — абонемент на місяць.
Зона 2. Вулиці поблизу місць тяжіння.
Це прилеглі до Центрального ринку частини вулиць Тімірязєва, Некрасова, Шмідта, та частини Батозької, Привокзальної вулиць, прилеглі до Привокзального ринку і Привокзальної площі.
Рекомендована ціна: 15 гривень за годину, 100 гривень — абонемент на добу, місячний абонемент — 1600 грн.
Зона 3. Інші вулиці, де періодично виникають проблеми з дефіцитом стоянки.
Це вулиці Короленка, Тімірязєва, Шмідта, Острозького, Некрасова, Верхарна, які не прилягають безпосередньо до Центрального ринку, але які є запаркованими у найбільш популярні дні роботи ринку (субота і неділя). Також рекомендовано включити до Зони 3 вулиці Замостянську і проспект Коцюбинського від площі Перемоги до готелю Південний Буг.
Пропонована вартість: 10 гривень за годину, 65 гривень — абонемент на добу, місячний абонемент — 1100 гривень.
Зона 4. Решта території — безкоштовне паркування
У мерії, нагадаємо, раніше озвучили що Вінниця має 7421 місце для стоянки. Спільно з науковцями із ВНТУ підготували план збільшення кількості парковок ще на чотири тисячі.
Потрібно робити у Вінниці платні парковки?
Читайте також:
Чи потрібні Вінниці нові мости? Спеціалісти розповіли про доцільність їхнього будівництва
Як будуть прибирати тягнучки перед світлофорами на Гагаріна
Заважають чи рятують? Для чого у місті з'являються острівці безпеки
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 7 від 12 лютого 2025
Читати номер
jkhkj ;;lk
Denis Pryshchepa
Dmytro Dragun
Svetlana Orlovskaya reply Dmytro Dragun
Dmytro Dragun reply Dmytro Dragun
Svetlana Orlovskaya reply Dmytro Dragun
Коля