Ще у 2018-му в Україні почали діяти нові державні будівельні норми, за якими стало обов’язково облаштовувати нерегульовані «зебри» острівцями безпеки. Мова йде про нерегульовані пішохідні переходи з чотирма та більше смугами руху.
Заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Лев Парцхаладзе на своїй facebook-сторінці про це писав так:
«Сподіваюся, що ці зміни значно підвищать безпеку пішоходів на дорогах і зменшать кількість аварій за їх участю, адже за статистикою кожного дня в Україні через неправильно обладнані наземні пішохідні переходи гинуть близько 10 людей», — написав він.
Вінниця стала одним із перших міст, які почали активно впроваджувати острівці безпеки. Станом на серпень 2019-го, їх зробили вже 17.
Нещодавно Лев Парцхаладзе написав, що саме завдяки острівцями аварійність у Вінниці знизилася на 70 %.
За кілька днів до цього посту радник міського голови Вінниці Віктор Перлов написав, що через міські заходи з безпеки руху аварійність знизилася на 69 %.
«Вартість облаштування острівців безпеки на переході співмірна вартості лікування одного пішохода, травмованого в ДТП», — також написав Перлов. Чи так це?
Пригадали кілька ДТП, що сталися на острівцях чи біля них. Ось, наприклад, одна з перших аварій була восени 2018-го, на Хмельницькому шосе, біля Лісопарку, через кілька місяців після появи там острівця безпеки.
Водій за кермом Volkswagen на швидкості їхав нічною вулицею. Авто зачепило острівець і машина майже перелетіла через конструкцію. Volkswagen залишився на ходу й поїхав далі. Аварію зафіксували камери спостереження.
У травні 2019-го бачили ще ДТП на острівці, що на вулиці Магістратській. Daewoo Lanos виїжджав від житлового комплексу на дорогу. У цей час там їхала KIA. Водій першого авто не надав перевагу в русі KIA, через це сталося зіткнення. Обидві машини опинилися на острівці безпеки.
На цьому ж місці, але в січні, сталася одна з найстрашніших аварій — постраждав хлопець, який переходив дорогу.
Водій Audi розповів, що хлопець перебігав дорогу з острівця безпеки в бік Центрального парку. Він був одягненим у куртку темного кольору та був у навушниках. Через це його й було складно помітити. Також кермувальник сказав, що вже на середині дороги постраждалий помітив авто, що наближалося й почав відходити назад. Водій викручував кермо, але оминути хлопця йому не вдалося.
У судовому реєстрі знайшли постанову, у якій описано, як острівець безпеки зупинив п’яного водія. Це сталося на другому острівці, що встановлений на Магістратській. Водій отримав штраф 10200 гривень. Намагався оскаржити штраф в апеляції, але не вийшло.
Острівець з’явився ще в одній кримінальній справі. Він зупинив водія, який керував машиною, будучи «під кайфом». Двоє пасажирів травмувалися. Водію дали два роки «умовно».
Вирішили дослідити, як саме острівці впливають на аварійність. Для цього зробили запит в управління патрульної поліції, попросили надати статистичні дані.
Узяли шість острівців безпеки, які встановили у Вінниці рік чи трохи менше тому, щоб можна було говорити про якийсь вплив.
Від поліції отримали інформацію стосовно ДТП, які сталися в районі «зебри» протягом року до появи острівця та протягом року після його облаштування. З’ясували, що, у місцях, де з’явилися острівці безпеки, стало менше аварій, у яких травмуються люди. Для прикладу, на Київській за рік до появи споруди таких ДТП було чотири, а наступного року — одна. Натомість зросла кількість ДТП без постраждалих.
Але є місця, де тенденція протилежна. Ось на переході біля Лісопарку, де одним із перших з’явився острівець нового зразка, кількість аварій із потерпілими залишилася такою ж, а от матеріальних ДТП стало більше.
Так само й на Магістратській, не доїжджаючи до перехрестя з Хмельницьким шосе — кількість аварій як із постраждалими людьми, так і матеріальних тільки збільшилася.
У міській раді у відповіді на наш запит написали, що не займаються вивченням аварійності на острівцях безпеки та біля них. Відтак, даних про користь їх появи на вінницьких «зебрах» мерія не має. Написали, що така інформація може бути в патрульних.
Але в патрульній поліції також не знають, як вплинули на аварійність нові острівці. У відповіді на запит патрульні написали, що таких досліджень у них немає.
За даними патрульної поліції, протягом 2017 року у Вінниці сталося 1116 аварій, які обійшлися без постраждалих та 298, де травмувалися люди. У цей рік острівці нового зразку ще не з’являлися.
Протягом цілого 2018 року матеріальних ДТП було 1129 та 142 — з постраждалими. Із серпня цього року почали з’являтися острівці безпеки. Статистика говорить, що кількість аварій, де травмувалися люди, зменшилася майже у два рази.
Від початку січня по кінець серпня у Вінниці сталося 734 аварії без травмованих та 78 ДТП, у яких постраждали люди. На щастя, спостерігаємо тенденцію зниження кількості аварій із потерпілими.
Тобто ДТП із постраждалими у 2018-му стало менше на 47,6 % у порівнянні з 2017 роком. І ця статистика залишається приблизно на тому ж рівні у 2019-му. Але, крім острівців, у Вінниці для безпеки людей впроваджують цілий комплекс заходів із безпеки руху, який дає свої результати. Роблять підвищені пішохідні переходи, ставлять помаранчеві фігурки «школярів», вішають проблискові маячки над «зебрами».
Журналісти вийшли на вулицю та запитали людей про їхнє ставлення до острівців нового зразка.
— Я знижую швидкість, коли до них доїжджаю, — каже Володимир, у якого 15 років водійського стажу. — Вони звужують проїжджу частину. Думаю, що вони убезпечують пішохода в першу чергу. Абсолютно позитивно ставлюся, вважаю, що такі острівці мають бути.
— Заважають. Взимку, коли багато буде снігу, як воно буде? Як їх мають чистити? Думаю, що їх замете, — каже Сергій із 20-річним водійським стажем.
— Не дуже вони заважають, але інколи й таке буває, — говорить Анатолій, що за кермом уже 29 років. — Недосвідчена людина може не побачити острівець. Для пішохода грає велику роль, а для водія він не дуже зручний.
— Заважають, дуже. Я думаю, що для безпеки пішоходів треба робити підземні переходи, — каже Владислав із 29-річним стажем за кермом. — Корки утворюються. У мене ніякої зручності острівці не викликають.
— Трохи заважають, — каже Віталій, що 4 роки за кермом. — Краще б поставили світлофори. Часто острівці погано видно. Проїзд звузився, стало трішки незручно. Але людина на острівці помітна.
Також запитали думку пішоходів.
— На мою думку, добре, що з’явилися острівці. Коли стоїш посеред дороги, завдяки конструкціям, відчувається більша безпека, — говорить Едгар.
— Острівці полегшують рух через дорогу, — каже Юлія. — Стало набагато безпечніше й комфортніше.
— В принципі, відчуваю себе безпечніше, — говорить Андрій. — Менше шансів, що автомобіль зіб’є посеред дороги. Нехай такі острівці з’являються й далі.
Крім опитування на вулиці, ми також запитали наших читачів у facebook про те, як вони оцінюють появу острівців безпеки: позитивно чи негативно. Під постом із цим питанням користувачі залишили понад три сотні коментарів. Їх можна почитати за посиланням. А ми вибрали найцікавіші з них.
«Serhii Slobodianiuk»: «Острівці це добре. Але реалізація підкачала. Полоса не має звужуватись заради острівка. Ще й так несподівано. У цьому місці б мала бути розширена дорога. Або щонайменше знак, що попереджає про звуження».
«Viktor Hryhoruk»: «Позитивно. На Заході вже давно їх використовують».
«Юлія Фіалковська»: «Негативно. Не розраховані для великогабаритного транспорту. Значно звужують проїжджу частину».
«Дмитро Загурський»: «95 % водіїв написали, що ставляться до острівців безпеки негативно! Бо в першу чергу обмежили їхню свободу. А от пішоходи задоволені, бо подбали про їхню безпеку. Моя думка, це потрібно місту! Інакше 70 км/год. це мінімальна швидкість руху для автотранспорту! Знаки не допоможуть».
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 11 від 12 березня 2025
Читати номер
Питання
Человек reply Питання
Denis Kubinets
Николай Цыба
Artem Sv
Artem Sv reply Artem Sv
Руслан Лобас reply Artem Sv
Artem Sv reply Artem Sv
Руслан Лобас reply Artem Sv
Человек reply Руслан Лобас
Artem Sv reply Artem Sv
Человек reply Artem Sv
Руслан Лобас reply Artem Sv
Artem Sv reply Artem Sv
Руслан Лобас reply Artem Sv
Человек reply Руслан Лобас
Человек reply Человек
Человек reply Человек
Artem Sv reply Artem Sv
Artem Sv reply Artem Sv
Руслан Лобас reply Artem Sv
Artem Sv reply Artem Sv
Руслан Лобас reply Artem Sv
Artem Sv reply Artem Sv
Руслан Лобас reply Artem Sv
Человек reply Руслан Лобас