Перевізники 2 лютого заявили, що потребують збільшення тарифу. Через карантин пасажирів стало менше, а з 2021 року суттєво зросли ціни та податки. Тому по старій ціні возити не можуть і пропонують підняти плату за проїзд до 12 гривень.
Експерти, в свою чергу, наголошують, що здорожчання тарифу має об’єктивні причини, бо пасажирів громадського транспорту через локдауни справді стало менше. Але, через непрозорість даних, розрахунки нового тарифу важко перевірити: маршрутники досі збирають готівку і тільки вони знають дані про пасажиропотік та свої витрати на утримання авто.
По суті, підвищення покликане покрити збитки від карантинних обмежень і навряд чи покращить сервіс. Тобто вінничани продовжать їздити в подекуди незручних, переповнених «богданчиках» і «спрінтерах». Це може змінитись, якщо влада у Вінниці почне купувати в перевізників «транспортну послугу».
Весною 2020-го Вінниця була для перевізників наче «вимерлою». Маршрутники їздили з одним-двома пасажирами від кінцевої до кінцевої, згадує голова Асоціації перевізників Вінниці Олександр Гота.
Перші послаблення карантину дали трохи «продихнути». Проте громадський транспорт все ще не вийшов на «доковідний» рівень.
— Ми отримуємо прибутки на «пересипці» пасажирів — коли людина доїхала до своєї зупинки, і там же заходить на її місце інший пасажир. В іншому випадку ні паливо не окупиться, ні зарплата для водія, — розповідає Гота.
Міністерство інфраструктури пропонує змінити модель роботи пасажирських перевезень. У законопроекті №4583 прописали головні засади.
Отож, перевізник не залежатиме від тарифної виручки, бо буде отримувати гроші за виконану роботу — за кожен кілометр. Цей тариф вирахують з економічно обгрунтованих витрат перевізника та обгрунтованого прибутку. І скільки автобуси перевізника проїхали на рейсах, стільки він й буде отримувати. За неприбуткові маршрути передбачена дотація з бюджету. Контракти на перевезення мають бути багаторічними.
Міська влада зможе вимагати від перевізника якісних перевезень, стандарти яких пропишуть в договорі. Зокрема, в маршрутках має бути низька підлога, щоб цим транспортом могли користуватися люди на візках. У договорі мерія може вказати базові стандарти до графіку руху машин, стану салону, етичної поведінки водіїв тощо. Машини перевізника повинні бути обладнані валідаторами і GPS-трекерами, оплата за проїзд — виключно безготівкова.
Для пасажирів зміни гарантують якісніші послуги. Оскільки перевізнику платитимуть лише за повноцінну і вчасно надану послугу, пасажир отримуватиме рух транспорту за розкладом. Відповідати на скарги повинні будуть публічно: міська влада щороку звітуватиме про заходи, які були вжиті для виправлення ситуації. За задумом Мінінфраструктури, пільговики зможуть користуватися маршрутками, оскільки за їхній безкоштовний проїзд перевізники отримуватимуть компенсацію.
Проект закону про зміну відносин в пасажирських перевезеннях нині розглядається у комітетах Верховної Ради. Тому, не виключено, що в нього будуть додавати нові положення та зміни. Проте як до цього ставляться перевізники?
— Від нас будуть вимагати закупівлю нового транспорту. За гроші з тарифу це зробити нереально, а кредити в Україні дорого коштують, — розказує голова асоціації перевізників Вінниці Олександр Гота. — А щодо валідаторів, то з цим також мало що зрозуміло. Скільки буде коштувати сервісне обслуговування системи? За чий рахунок покриватимуть комісію при перерахунку коштів перевізникам? З інших міст, де працюють валідатори в маршрутках, мені розповідали, що багато людей їздять безкоштовно і неможливо проконтролювати. Хтось «пікне» своєю карткою, хтось просто зайде в салон, а збитки несуть перевізники.
У «Вінницякартсервісі» розповідають, що у Вінниці є 265 маршрутних таксі, на рейс виходять 232, і з них уже обладнані валідаторами 94 машини. Систему е-квитка в маршрутках запустять, коли будуть змонтовані всі валідатори.
— Після того оплатити за проїзд можна буде не тільки карткою, а й готівкою. Буде певний перехідний період, — говорить директорка КП «Вінницякартсервіс» Катерина Бабіна.
Водночас вона впевнена, якщо місто і буде запроваджувати компенсації перевізникам, то тільки після запуску валідаторів, щоб мати дані для контролю.
— Ми бачитимемо скільки перевезли пасажирів по кожній одиниці транспорту. Тому якщо перевізник буде знижувати свій пасажиропотік, щоб розрахувати собі більший тариф, то через роботу валідаторів це не вдасться втілити, — говорить Бабіна.
Транспортний аналітик Дмитро Беспалов стверджує, що чергове подорожчання плати за проїзд відбудеться не для того, щоб покращити сервіс, а щоб те, що працювало — функціонувало і надалі.
— По суті, пасажири мають «скинутись», щоб перекрити збитки перевізників через карантин. Зміна моделі оплати, де перевізник не залежить від кількості пасажирів, а отримує гроші за кількість кілометрі має перспективи, — говорить Беспалов. — Однак, щоб це запрацювало в Україні в нас ще немає механізмів, інші нормативні акти не врегульовані з цим законопроектом, не закладено фінансування. Якщо цього не зробити, то після ухвали закону нічого не зміниться.
Раніше, нагадаємо, експерт говорив, що заяви вінницьких маршрутників про проїзд за 12 гривень — це порожні дискусії, щоб морально підготувати населення до подорожчання. А у вінницькому ТТУ розповіли, чи є наміри поставити муніципальні автобуси на маршрути приватних перевізників.
Скільки ви б погодилися платити за проїзд в маршрутках?
Читайте також:
Багатостраждальний маршрут на Хутори. Що цього разу не влаштовує вінничан?
Чому ціна на проїзд в транспорті постійно зростає, а комфорт — ні
Пільгові «Картки вінничанина» готові робити всім жителям області. Але є умови
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
Юрий Ковальчук
Anuta Viznuk
Игорь Ла
Вижу простой ответ..убытки у вас?? Сидите дома..как все..едте в польшу на зароботки..все..
Олег Скоробреха
Те що у країні повний бардак, нікого не хвилює, Роботодавці мають платити людям гідну заробітну плату , щоб людина могла заплатити за проїзд 12, чи більше, гривень, і для неї це не було дорого, а не скидати проблеми неплатіжоспроможності громадян на перевізників.
Виталий Данько reply Олег Скоробреха