Серед причин для подорожчання плати за проїзд, які оголошували на зборах 2 лютого — зростання мінімалки з 3723 (такою була мінзарплата у 2018-му) до 6000 гривень, збільшення податків. На 30-40% здорожчало паливо та запчастини. Збільшилася ціна на сервісне обслуговування машин. Через карантинні обмеження впав пасажиропотік.
Своє звернення та розрахунки перевізники надіслали до міської влади, рішення поки не отримали.
— Поки ніякої відповіді немає, — розповідає голова Асоціації перевізників Олександр Гота. — Але швидко і не буде, бо в міськвиконкомі їхні економісти мають провести свої розрахунки, розглянути наше питання на нарадах, з нами потім ще раз обговорити і запропонувати свою ціну за перевезення. На увесь цей процес минулого разу (під час минулого підняття плати за проїзд - авт.) пішло десь до півроку.
Перед тим, як погодять новий тариф на виконкомі, департамент економіки та інвестицій аналізує, які можуть бути ще варіанти. У 2018 році, перед подорожчанням проїзду в маршрутках, досліджували три альтернативи:
Далі чиновники проводили оцінку кожній з цих альтернатив.
Так, перший варіант отримав одиницю за чотирибальною шкалою. Якщо б зберегли вартість проїзду на попередньому рівні, то з часом якість перевезення погіршиться, перевізники відмовляться від маршрутів, виникне соціальна напруга через зменшення кількості маршруток.
Варіант з дотаціями отримав «двійку». Вигода для пасажирів безсумнівна: плата за проїзд була б на старому рівні. Однак, щоб стабільно виплачувати компенсації перевізникам, довелося б забирати гроші з інших галузей, такі як освіта, медицина, ЖКГ тощо.
Збільшення ціни проїзду отримало максимальний бал — «четвірку». Це мало б сприяти підвищенню якості транспортних послуг — поліпшення технічного стану маршруток, підвищення регулярності руху. Тому плата за проїзд в маршрутках зросла до 5 і 6 гривень, нічна маршрутка 25Н по 8 гривень.
Ймовірно, ці три варіанти використають і під час оцінки нового тарифу у 2021 році.
Але на варіант зі збереженням старих цін не погодяться перевізники, розповідає Олександр Гота.
— Якщо ціну не змінять, то рано чи пізно водіям нічим буде платити, а машини перестануть виходити на маршрути, — каже голова асоціації перевізників.
У варіант з дотаціями від міста — не вірять.
Тому виступають саме за збільшення плати за проїзд. Але чи буде це 12 гривень — сумніваються і самі маршрутники.
— Ми розуміємо соціальну напругу і розуміємо, що не всім мешканцям міста легко. Тому ми будемо подавати прохання до виконавчого комітету, будемо домовлятися й будемо вирішувати разом, як нам вчинити. Я не можу зараз сказати, буде це вісім гривень, 10 чи 11, без рішення виконкому ми не можемо щось стверджувати, — сказав на зборах 2 лютого Олександр Гота.
— Дуже сумніваюсь, що вінницькі приватні перевізники піднімуть тарифи на проїзд раніше, ніж це зроблять у Києві. Зазвичай, після столиці стартує «ланцюгова реакція» з подорожчанням в інших містах. А те, що зараз відбувається у Вінниці, я вважаю, це порожні дискусії для того, щоб морально підготувати населення до подорожчання.
Чи є об'єктивні причини піднімати тариф на перевезення? Так. Бо зросли експлуатаційні витрати (зарплата водіїв, паливно-мастильні матеріали, запчастини тощо), через карантин зменшився пасажиропотік у всьому громадському транспорті. Тому здорожчання буде, щоб нинішня система могла працювати і далі.
А от чи обгрунтовано те, що тариф у Вінниці має зрости з 6 до 12 гривень? Ні, бо я не бачив даних про пасажиропотік, якими володіють тільки приватники, та даних про витрати перевізників. Умовно кажучи, я не певен, що у новий тариф не закладається якась частка, щоб платити кешем за «допомогу» на конкурсах з визначення маршрутів. Бо, знову ж таки, інформація про складові цього тарифу недоступна громадськості. Ми не знаємо, яким насправді має бути справедливий тариф, і в результаті думаємо, що нас намагаються надурити.
У коментарях під новиною «12 гривень за поїздку. Як вінницькі перевізники рахували нову вартість проїзду в маршрутках» наші читачі пропонували, не збільшувати тариф на проїзд в маршрутках, а на тих напрямках, де перевізники відмовляться працювати — поставити муніципальні автобуси. Це взагалі можливо?
— Не можна це зробити одразу, за один день. Має бути аналіз ситуації. Чи стануть кращими перевезення, якщо ми станемо на маршрути приватних перевізників? Як це вплине на маршрутну мережу, яку ми обслуговуємо? Скільки потрібно поставити автобусів на рейси, щоб задовольнити попит на перевезення? На перспективу — таке може бути, що муніципальні автобуси будуть замість маршруток. Але зараз ці питання не в пріоритеті, — відповів гендиректор «Вінницької транспортної компанії» Михайло Луценко.
У «Вінницької транспортної компанії» є 67 автобусів, з яких шість десятків працюють на лінії щодня. Решта лишається в депо — проходить техогляд, плановий ремонт тощо. Натомість приватні перевізники випускають на маршрути у Вінниці близько 230 машин на день.
Раніше Михайло Луценко прокоментував можливість підняття вартості проїзду в муніципальному транспорті в 2021 році. Сказав, що «ще не готові виставляти це питання, тому зараз немає такого, що терміново треба підвищувати».
Чи готові ви до підняття плати за проїзд у маршрутках?
Читайте також:
Чому ціна на проїзд в транспорті постійно зростає, а комфорт — ні
У Харкові їздить «близнюк» нашого VinLine. А яким буде новий транспорт Вінниці?
Пільгові «Картки вінничанина» готові робити всім жителям області. Але є умови
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер