У вівторок, 2 лютого, відбулись збори Асоціації маршрутних перевезень у місті Вінниці. На порядку денному було одне важливе питання — збільшення вартості проїзду у міських маршрутках.
Голова Асоціації Олександр Гота пояснює, що цей крок вимушений, бо останнім часом через різні соціальні й економічні події в країні, рентабельність перевезення пасажирів впала.
— У 2018 році ми ініціювали підняття ціни до шести гривень. Хоч наші розрахунки тоді були майже до восьми гривень, але, розуміючи соціальну ситуацію у нашій країні, ми погодились і на шість, — розповідає Олександр Гота. — Але за цей час відбулось зростання цін: на 30-40% зросла вартість пального, вартість масел, автомобільних шин, запасних частин…
Щобільше, у Вінниці переважають автомобілі закордонного виробництва — «Sprinter» і «Богдан», це, своєю чергою, впливає на їхню вартість.
— Як це відбивається на ціні? Все залежить від зростання валюти — долара та євро, — пояснює він. — Також ви знаєте, що на сьогодні вдвічі зросла вартість страховки та вартість техогляду, який ми проходимо раз на пів року. Піднялась вартість і у майстернях, де ми ремонтуємо машини. Ми розуміємо, що люди, які ремонтують наші автомобілі теж мають платити зарплату своїм робітникам, тому вони підіймають ціни нам.
Олександр Гота додає, що на рішення збільшити вартість проїзду вплинуло й зростання зарплат працівників.
— У 2018 році зарплата була 3723 гривень, а з січня 2021-го вона піднялась до 6000 гривень, — зазначає голова Асоціації. — Це все призводить до того, що перевезення зазнають великих збитків... Ми розуміємо, що нам потрібно платити зарплату водіям. І оскільки все в нашій країні підіймається, водії теж потребують хорошої зарплати.
За його словами, через низьку заробітну плату чимало водіїв звільнилися й переїхали за кордон. Це вплинуло і на кількість перевізників на маршрутах.
— Зараз у нас є такі маршрути, де перевізники відмовляються працювати, бо не можуть утримувати транспорт, не можуть платити зарплату водіям, щоб вони нормально жили, забезпечували свої сім’ї, годували дітей або лікували своїх батьків, — говорить Олександр Гота. — У нас були маршрути, де було 20-25 машин, а зараз стоїть 18-19. Люди пишуть заяви та звільняються, тому що їм невигідно.
Саме тому, на його думку, перевізники мають звернутися до виконкому міської ради з проханням підняти вартість проїзду.
— Я вважаю, що єдиний вихід із цієї важкої ситуації — виступити з пропозицією змінити тарифи, — переконаний Олександр Гота. — Я звернувся до незалежних бухгалтерів й економістів. Вони зробили мені розрахунки на два маршрути — вийшло десь 12 гривень за проїзд.
При розрахунках також враховувався досвід інших міст України.
— Я вивчав приблизні ціни в інших містах. Наприклад, в Житомирі проїзд складає вісім гривень, в Одесі, Львові й Ужгороді — сім гривень, в Харкові від шести до 10 гривень, — перераховує чоловік. — Тому для того, щоб нам нормально утримувати наш транспорт і щоб він був технічно справним — це найголовніше — ми будемо звертатися до нашої влади й подамо ці розрахунки на розгляд. Наш транспорт, будемо вважати, один з кращих в Україні. Маршрутки у нас ходить по графіку, машини всі цілі, салони доглянуті, тому щоб підтримувати транспорт у такому ж стані нам потрібно рятувати наш бізнес!
На зібранні було понад 20 бригадирів та перевізників. За рішення звернутися до міської влади з проханням підняти вартість проїзду вони проголосували одноголосно.
Один з присутніх додав, що їм справді важко підтримувати стан автомобілів і платити зарплату водіям, виходячи з теперішньої ціни квитка.
— Ми б хотіли, щоб влада пішла нам на зустріч, бо з такою ціною ми не зможемо їздити, — сказав він.
Наостанок Олександр Гота додав, що він та інші перевізники розуміють, що це питання далеко не одного дня, бо важливо знайти компроміс, який влаштує всіх.— Сьогодні-завтра ми підготуємо протокол нашого зібрання, підпишемо його і подамо до виконкому міської ради. Ми розуміємо, що 12 гривень — це велика ціна на сьогодні, тому будемо приймати спільне рішення, будемо обговорювати це питання з міською владою і будемо виносити суму, яка зможе задовольнити всіх: і нас, і мешканців міста і владу, — каже Олександр. — Ми розуміємо соціальну напругу і розуміємо, що не всім мешканцям міста легко. Тому ми будемо подавати прохання до виконавчого комітету, будемо домовлятися й будемо вирішувати разом, як нам вчинити. Я не можу зараз сказати, буде це вісім гривень, 10 чи 11, без рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради ми не можемо щось стверджувати.
Ціну проїзду у Вінниці, зазвичай, піднімають майже одночасно і для маршруток, і для муніципального транспорту. Наприклад, у 2018 році вартість квитка у маршрутках зросла з 1 липня, а з 20 серпня підняли ціну і для ТТУ.
Приватні перевізники озвучили, яку вони хочуть вартість проїзду. А чи будуть піднімати ціну квитка в електротранспорті та муніципальних автобусах?
— Сьогодні є проблема з фінансуванням. Нам доводиться випускати весь рухомий склад, нести збитки через карантинні обмеження. Відповідно ці збитки зараз компенсуються з бюджету міської громади і це неправильно, — розповів журналісту 20minut.ua генеральний директор «Вінницької транспортної компанії» Михайло Луценко. — Але ми не готові ще виставляти це питання (підняття вартості проїзду - авт.), потрібно робити багато розрахунків. Тому поки не стоїть питання, що нам терміново потрібно підвищувати.
Чи готові ви до підняття плати за проїзд у маршрутках?
Читайте також:
З тимчасовим світлом, але без гарячої води. Історія з будинком на Магістратській триває
«Шмигаля на гілля»: вінничани вийшли на акцію проти підвищення тарифів
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер