Чому ціна на проїзд в транспорті постійно зростає, а комфорт — ні

Чому ціна на проїзд в транспорті постійно зростає, а комфорт — ні
У липні ціна на проїзд у маршрутках зросте до 5-6 гривень. А восени може змінитися вартість квитка і в трамваях, тролейбусах та автобусах
  • З 1 липня проїзд в маршрутках стане дорожчим — піднімуть з 4 до 6 гривень. А останнє збільшення ціни було тільки два роки тому.
  • З іншого боку, комунальний транспорт поки що возить за старою ціною. Так чому має зрости ціна проїзду і чи зміниться якість перевезень?

Вінницькі маршрутники просили збільшення вартості проїзду в міської влади на рівні 7-8 гривень ще з початку 2018. На засіданні виконкому, 21 червня, ухвалили підняття тарифу, але тільки до 5-6 гривень.Нічна маршрутка «25Н» возитиме городян за 8 гривень.

Нова ціна в маршрутках буде з 1 липня. При цьому «Вінницька транспортна компанія» теж хоче переглянути тариф на проїзд у трамваях, тролейбусах і автобусах.

Останнє здорожчання було тільки два роки тому. Чому так швидко перевізникам потрібна нова ціна проїзду? І коли разом з ціною зросте комфорт у громадському транспорті?

Відео дня

Менше їздити, ходити пішки

Новині про нову ціну на проїзд в маршрутках городяни не зраділи. Адже ті люди, яких опитали, казали, що має «зрости зарплата, а потім тарифи». Городяни нарікають, що від зміни тарифу транспорт комфортним не стане.

— Ого! Ціни будуть піднімати? Ми й не знали такого. Здається, шість гривень - це багато. Постійно користуємося маршрутками, якість перевезень — нормальна. Звісно, трамваї та тролейбуси кращі, ніж маршрутки, бо там місця більше. Але краще підходить маршрутка, — сказали школярки Олександра та Анна (16).

— Якщо мінімалка буде 10 тисяч гривень, тоді я буду радий новій ціні в маршрутках. Якість перевезень не влаштовує: і забиті салони, і водії-курці. Нічого не зміниться й при новій ціні, — сказав спортсмен Олександр (39).

— Здорожчання приймаю як неминучість. Сумніваюсь, що якість перевезень якось зміниться. Взагалі стараюсь менше їздити маршруткою та більше ходити пішки. Якщо потрібно кудись поїхати, то частіше їжджу на трамваях, тролейбусах. Маршрутка після транспортної реформи перестала бути зручною: їх стало менше, багато маршрутів скоротили, — сказала лікарка Лідія (45).

Суворі правила

Після транспортної реформи, яка відбулася у Вінниці в 2012 році, кількість маршруток скоротили на половину: з 500 до 241 машини. Тоді місцева влада вирішила зробити акцент на електротранспорті – трамваях і тролейбусах.

Голова Асоціації перевізників ГО «Маршрут» Олександр Гота казав, що з того часу маршрутне таксі у Вінниці стало «додатковим» громадським транспортом.

— У 2000-х, ще при 5-8 гривень за долар, ми могли купувати нові машини через кожні два роки. Зараз парк машин — це переважно «Мерседеси» та «Богдани», яким від 8 до 18 років. Їх перевізники регулярно ремонтують та підтримують, бо на нову машину грошей немає.

Гота розповів, що для маршрутників існує суворий контроль. Кожного дня о 5-й ранку водії проходять медогляд. Їхні машини ретельно передивляються механіки: шукають неполадки у рульовому механізмі, гальмах; оглядають шасі, тяги. А ще кожні півроку всі маршрутки проходять повністю техогляд за участю фахівців міської ради, Укртрансбезпеки та поліції.

Усі скарги на маршрутників перевізники розглядають на нараді у міського голови два рази на місяць. Зокрема, поширена скарга — відставання від графіка. Питаємо, чи можливо створити чіткий графік, як у комунального транспорту?

— Є інтервали між машинами. Зазвичай, це 5-10 хвилин у будні. На вихідні та святкові дні цей інтервал довший. На кінцевих стоять диспетчери, які контролюють прибуття, відбуття маршруток. Зробити його наочним складно, і для водіїв це стане ще одним тягарем. Адже якщо буде затор чи аварія на рейсі, то запитувати будуть потім з водія та перевізника, — відповів Гота.

Частим явищем є й переповнені маршрутки. Але, за словами Олександра Готи, набагато частіше пасажири скаржаться на те, що маршрутники «не беруть».

— Цьому причина проста — вінницька поліція проводить рейди та затримує переповнені пасажирами маршрутки. Ніхто з водіїв не хоче отримувати протокол від поліції, а кожній людині, яка залізає в забиту маршрутку, пояснювати це складно.

Хотіли 8 гривень

Останнє здорожчання тарифу на проїзд у маршрутках було в 2016 році. Минуло два роки й приватні перевізники запросили проїзд 7-8 гривень. Головний аргумент — зростання вартості палива, запчастин та податків.

— Для прикладу, на 29 маршруті заробляють орієнтовно 13 тисяч гривень «брудними» на місяць. А тепер віднімаємо — заміна масла та фільтрів - близько 2000 гривень, робота механіків - 200. Ще треба відкласти на нові шини, заплатити диспетчеру, водію, придбати страховку... там 600, там 1000. У кращому випадку для перевізника залишається 3-4 тисячі гривень заробітку. А якщо потрібен капремонт, то це не менше 5000 доларів в гривневому еквіваленті, — сказав голова ГО «Маршрут».

Усі ці чинники впливають і на кількість водіїв. Перевізники кажуть, що кваліфікованих кадрів стає все менше — люди виїжджають працювати за кордон, де більша зарплата.

На сім коротких маршрутів з 1 липня встановлять ціну — 5 гривень.

Це 1А, 2А, 7А, 9А, 11А, 14А, 21А

Попри свої витрати маршрутники погодилися на тариф 5-6 гривень, який пропонувала мерія.

— Самі розуміємо, люди будуть шоковані зростанням з 4 до 8 гривень. Тому погодилися на те, що нам пропонували. Чи досить нового тарифу для купівлі нових машин? Навряд чи. Будемо й надалі підтримувати те, що маємо. У цьому бізнесі залишилися тільки фанатики та старі люди, яких більше нікуди не візьмуть, — сказав голова асоціації перевізників Олександр Гота.

«Омолоджують» транспорт

Схожі проблеми на ті, що мають приватні перевізники й у «Вінницькій транспортній компанії»: зменшення кадрів, застарілий парк машин. Для прикладу, 70% тролейбусів мають вік 30 років. Тому замість придбання нових машин, старі капітально «омолоджують» — міняють агрегати, салон, кузов, наново фарбують.

На маршрути щодня випускають 131 тролейбус, 74 трамваї та 50 автобусів, бо більше не можуть — електромережа та 20 підстанцій не витримають навантаження.

Останнім часом городяни побачили, що у громадському транспорті немає кондукторів, а розрахунок йде через водія.

— У нас є 346 кондукторів, і ще не вистачає 180 кондукторів. Є нестача 120 водіїв. Людей нажахало те, що з появою електронного квитка в транспорті їхні послуги не будуть потрібні. Але вони нам будуть потрібні ще мінімум 1,5 роки як консультанти, що будуть навчати городян, як користуватися е-квитком. До того ж, ми можемо платити кондукторам 4500 гривень при виконанні норми. І при кращій пропозиції вони змінюють роботу, — сказав гендиректор транспортної компанії Михайло Луценко.

Вінничани часто скаржаться, що не знають про аварії транспорту на маршруті, бо не отримують такої інформації.

— Ми знайшли спосіб, як вирішити цю проблему. Будемо робити масову розсилку повідомлень через сайт sms-fly.ua, — сказав Луценко. — Центральний диспетчер відправляє коротку СМС з описом ситуації групі користувачів. Оповіщення отримуватимуть водії, службові особи та інші люди.

Стара ціна не лишиться?

Є ймовірність, що слідом за маршрутниками збільшать ціну квитка й у комунальному транспорті. Михайло Луценко сказав, що передумови для зміни ціни є.

— Після останнього підвищення тарифу на проїзд у 2016 році вартість електроенергії збільшилася у 2,7 раза, пального - у 2,5 раза, матеріали та запчастини - 1,5-1,7 раза. Ще нам не в повній мірі компенсують втрати доходів за пільгові перевезення окремих категорій громадян з державного бюджету.

Питаємо, які ж будуть тарифи в комунальному транспорті?

— Розрахунки на економічно обгрунтований тариф знаходяться на перевірці у департаменті економіки. Після завершення цієї роботи можемо говорити про новий тариф. Думаю, що таке рішення буде ближче до кінця літа - початку осені, — коротко відповів очільник «Вінницької транспортної компанії».

Як діє транспорт у ЄС

Аналітики ГО «Український центр європейської політики» навели кілька прикладів, яким чином працює громадський транспорт у Європі.

Транспорт у Таллінні/фото: cfts.org.ua

У естонському Таллінні з 2013 року громадський транспорт безкоштовний. Це призвело до збільшення податкових надходжень до міського бюджету: мешканці міста, які раніше не мали стимулу зареєструватись у ньому офіційно, тепер зробили це для того, щоб не платити за проїзд. Коштом їхніх податків столичний бюджет поповнився приблизно на 20 мільйонів євро — цього достатньо для субсидування транспорту.

Транспорт у Лондоні/фото: standard.co.uk

У Лондоні мережа головних автодоріг, весь транспорт (наземний, річковий) контролюється установою Transport for London (TfL). Вона відокремлена від міської влади, але члени її правління призначаються лондонським мером.

Її структурні підрозділи займаються взаємодією з надавачами транспортних послуг: публічні підприємства (наприклад, лондонське метро), приватні користувачі франшиз (інший рейковий транспорт, трамваї та більшість автобусів) і ліцензовані перевізники (інші автобуси, таксі, річковий транспорт). Наприклад, автобусні перевізники беруть участь у тендерному відборі, змагаючись за право обслуговувати той чи інший маршрут і отримувати за це встановлену винагороду.

Маршрути встановлює та адмініструє TfL, він же здійснює цілодобовий диспетчерський контроль. Від перевізників вимагається лише надати автобуси та водіїв і дотримуватись інструкцій TfL. Натомість дохід від продажу квитків належить TfL, а не перевізнику.

Транспорт у Варшаві/фото: busfor.ua

У Варшаві міська адміністрація публічного транспорту ZTM організує тендери та платить перевізникам за кожен проїханий кілометр. У разі порушення останніми вимог контракту, ZTM може стягувати з них штрафи або й розривати угоди. Серед перевізників є як комунальні підприємства (автобусний оператор, метро, електричка, трамваї), так і приватні (чотири автобусних оператори).

Останні можна відрізнити за номерами держреєстрації, але ніякої практичної різниці для пасажира між приватним і муніципальним автобусом немає: послуги надаються за єдиним для всіх встановленим стандартом.

Фото у матеріалі Михайла Курдюкова

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (16)
  • Олексій

    Ціна зростає, бо Ахметов по ретердам+ купує вугілля у Росії, вже «переплатили» 35,000,000,000 грн. Використовуючи транспорт — ти є спонсором тероризму, ось така зрада.
  • ВАЛЕРІЯ Бурковська

    Якщо маршрутка, якою я їжджу, буде порушувати встановлений інтервал (для цього, приходячи на зупинку, буду засікати час - якщо чекаю більше 15 хв. - макс. інтервал) - КОЖНОГО РАЗУ буду дзвонити перевізникові, телефон якого є  в салоні, і жалітися на водія. При цьому буду намагатися запам'ятати/сфоткати номери авто.

    З.А.Глядач reply ВАЛЕРІЯ Бурковська

    Немає сенсу. Водій викрутиться.
  • Игорь

    Бойкот скотовозок! Не садитесь в забитую маршрутку, если можно сесть на троллейбус или автобус, уважайте себя! Ни в одной цивилизованной стране нет маршруток! Вы можете себе представить, чтобы англисанин или француз впихивался в забитую скотовозку с шансоном? Так почему украинцы позволяют обращаться с собой как со скотом?

    Задунайский Торонтуй reply Игорь

    Потому что это удобно и быстро в сложившихся реалиях.
  • Юрий Пархомчук

    Прибріхують хлопці про витрати канєшно. Щомісяця—  заміна масла та фільтрів - близько 2000 гривень...  Це ж скільки км вони накатують, щоб міняти щомісяця? Далі - капремонт не менше 5000 доларів...  Нах такий кошторис. За 5000 два таких буси можна пригнати на розборку. 500 - ще повірю.

    Иришка Мураховская reply Юрий Пархомчук

    У них километраж ежедневно 250-280 км. В месяц посчитайте сколько выходит. Цены на резину посмотрите, на денфера гляньте. Ездить по городу это не на трассе. Машина убивается быстрее. Капрезентация акции и стоит, спросите сами сколько они отваливают за новый пол или салон перешить.

    Иришка Мураховская reply Иришка Мураховская

    Капремонт имела ввиду, а не капрезентация акции, ошибка

    Николай Энэми reply Юрий Пархомчук

    Та бедные они очень, на кусок хлеба не хватает... Перебиваются бабушкиными сухарями и квашеной капустой...
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Вінниці за сьогодні
21:28 «Це поставить хрест на Буші». Власники екосадиб проти створення кар'єру у заповіднику photo_camera 21:01 Судитимуть браконьєрів, які хотіли поласувати рибкою за 174 тисяч гривень 20:25 «Це конкуренти поширюють чутки, що нас уже нема». Інститут землеустрою продовжує працювати 20:03 Вінниччина готується до сильного вітру: оголосили жовтий рівень небезпеки Від читача 20:06 У Вінниці чутно вибухи 19:40 Будівельні та ремонті послуги по дому. Актуальні оголошення від вінницьких компаній 19:17 Суддя з Тульчина наїхав на поліцейського. Покарання винесли лише одному — копу 18:06 У Могилів-Подільському районі під колесами автомобіля Toyota загинула жінка 17:32 Скотомогильник площею у дві тисячі квадратів виявили у Барській громаді 17:03 ТОП-5 пам'яток Вінниці для незабутнього вікенду та подорожі крізь епохи 16:37 Екс-голова лісового управління Бондар вийшов з-під варти за два мільйони гривень застави 16:20 Допоможуть у тяжку хвилину: ритуальні послуги та товари, кафе та обіди на замовлення (партнерський проєкт) 16:11 На Келецькій п'яний та «під кайфом» водій потрапив у ДТП 15:15 Музиканту Джанго, який публічно підтримує росію, вінницькі СБУшники оголосили підозру 14:50 Ветерани та ВПО можуть скористатись безкоштовною послугою переїзду в Україні (Новини компаній) 14:13 Війна — не завада любові: історія сапера зі Жмеринки Івана та його коханої Яни photo_camera 14:10 Де поставити зубні імпланти у Вінниці? Огляд кращих стоматологій Вінниці (партнерський проєкт) 13:19 Зникла 82-річна Лілія Марценюк з Вінниці. Допоможіть розшукати жінку 12:20 Військові чекають ваші книги! У Вінниці розпочався збір «Літературний донат» photo_camera 12:06 Загиблі мирні люди, зруйновані лікарні та багатоповерхівки: про 784-й день війни
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Вінниці Ваші відгуки про послуги у Вінниці
keyboard_arrow_up