Службовий катер «Муніципальної варти» потрапляє на свій патруль спочатку суходолом. Його підвозять на причепі до пристані «Вінниця».
— А чому його тут не залишите? — питає журналіст.
— Ну, пристань ж не наша, — відповідає один зі співробітників «Муніципальної варти».
Цей об’єкт у державній власності.
У користуванні міських службовців TUNA 600 Pl, потужністю 140 кінських сил. На його білосніжному борту є напис «Муніципальний патруль-001». На закупівлю судна витратили 882 тисяч гривень. Ще 81 тисячу — на оплату причепу для перевозки катера. Усім цим користуються декілька разів на тиждень. Патрулюють за сприятливих погодних умов.
Поки катер спускають на воду спілкуємося з начальником відділу контролю за об’єктами водного фонду «Муніципальної варти» Олександром Грамою. Він розповідає, що їхній відділ діє з 1 березня, патрулювати води Південного Бугу почали з середини червня.
— Спільно з представниками Держслужби морського і річкового транспорту, Патрульною поліцією та рибохорони патрулюємо акваторію від Сабарова і до клеверного мосту. До Стрижавки не їдемо, адже це окремий населений пункт, — каже Грама.
Міська влада поклала на них завдання боротьби з браконьєрами, відстеження ситуації на міських пляжах, запобігання порушенню правил благоустрою та перевірку дозволів у водіїв суден.
— Зокрема, по благоустрою ми перевіряємо, чи виводять власники приватних будинків у річку каналізаційні стоки, скидають сміття та будівельні відходи, спалюють сміття на берегах Бугу, — пояснює Олександр Грама. — Крім того, наш відділ патрулює не тільки води Південного Бугу, а й інших річок. У нас на території міста близько 70 маленьких струмків, їх стан та поводження з малими річками також потрібно контролювати.
Тим часом, збираються учасники «Патрулю-001». Більшість з них так само як і журналісти, уперше на борту катера. А як згодом дізналися, в патрульного поліцейського взагалі був перший день на роботі. Хлопець отримав короткий інструктаж від одного з муніципалів:
— Дивись, ти маєш слідкувати чи є порушення по 130 (керування напідпитку) та по 126 (керування без прав). Є з собою протоколи?
— А що потрібно було? За потреби підвезуть, — відповів патрульний.
Надягнувши рятувальні жилети стрімко рушили по Бугу. Проїхали скороченим маршрутом — від Староміського мосту до «Водоканалу» і назад. І поки їхали продовжували спілкування з Олександром Грамою.
— А які бувають найрозповсюджені порушення?
— Більшість водіїв на Бугу не мають водійських прав та документу, що підтверджує реєстрацію плавзасобу. Нетверезі нам, поки що, не попадалися.
А поки їдемо, то бачимо, що на деяких ділянках берегу — зокрема між Центральним та Київським мостом і неподалік від приватної гавані депутата Тихонюка — забудова ведеться прямо на берегах річки.
При чому, люди перекривають забудовану частину берегу парканом, що заборонено Водним кодексом. Але ми не зупиняємося біля цих ділянок, а проїжджаємо далі.
— Чому ми не під’їжджаємо, щоб виписати штрафи? Ви не контролюєте забудову Бугу?
— У нашого відділу таких повноважень немає. Якщо виявляють порушення, то з міськради нам передають відповідні документи, і ми вже фіксуємо правопорушення на місці, — каже начальник відділу контролю за об'єктами водного фонду міста КП «Муніципальна варта» ВМР Олександр Грама.
Серед повноважень працівників, перевірка водіїв плавзасобів, які можуть отримати штрафи за відсутність рятувальних жилетів — 51 гривня, за відсутність реєстраційних документів на плавзасіб — 85 гривень. Штраф за нетверезе керування такий самий, як і для водіїв авто — 10 200 гривень і позбавлення водійських прав на один рік.
Скидання відходів та відведення каналізації у річку, засмічення берегів визначається як порушення правил благоустрою. За це штрафують на суму від 340 до 1700 гривень.
При чому ці штрафні гривні (крім штрафу за порушення правил благоустрою) надходять у держбюджет, а не у міську казну. Тобто, витрачені гроші на службовий катер неможливо «відбити»?
— Наш відділ створили не для того, щоб відбити вартість катеру. А для того, щоб навести порядок на цій річці. Зокрема, за неповних два місяці ми склали близько 40 протоколів тільки по вигрібних ямах, що зробили майже в річці, — відповідає Грама.
Під час спільного рейду порушників не примітили. З берегів та човнів привітно махали люди, поки «Патруль-001» стрімко мчав по Південному Бугу. Інспектор Держслужби морського та річкового транспорту Роман Васкевич розказує, що, зазвичай, на річці буває до 20 суден.
— А буває таке, що й жодного. Ми їх трохи «розшугали», бо часто траплялися водії без прав на керування і тепер вони «сидять» поки ми патрулюємо. А так, у Вінницькій області зареєстровано 918 плавзасобів, — каже головний інспектор Верхньодніпровського теруправління Роман Васкевич.
На пристані «Вінниця» нас висадили. Службовці «завмерли» для гарного фото, а після помахали та рушили в патруль далі. Згодом на сторінці у соцмережах відзвітували, що за святкові вихідні виписали сім протоколів на водіїв суден, які їздили без прав на пошкоджених плавзасобах.
— Якщо люди виявляють правопорушення, серед яких спалювання і скид відходів, керування плавзасобами у нетверезому стані, порушення правил благоустрою на міських пляжах, вздовж берегів Південного Бугу, тоді просимо звертатися на телефон Цілодобової варти — 15-60, або до Ситуаційного центру — 067-4-102-101, — каже начальник відділу контролю за об'єктами водного фонду міста КП «Муніципальна варта» ВМР Олександр Грама.
Читайте також:
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер