Хоча офіційно діткам, що ідуть до першого класу, не обов’язково вміти читати, батьки розуміють, що краще, коли дитина йде до школі вже трішки підготовлена. Деякі навіть починають готуватися до школи ледь не з пелюшок, а інші вважають, що цього має навчити вчитель у школі. Коли ж почати вчити дитину читати?
- Усе залежить від розвитку дитини, - каже психолог Тетяна Коновалюк, - починаючи з трьох-чотирьох років малюк вже гарно вимовляє усі звуки і його можна навчити читати. Але силувати у жодному разі не треба. Якщо дитина виявляє інтерес до букв у такому віці – дуже добре. Якщо ж ні – нічого страшного. Іноді батьки так хочуть виростити вундеркінда, що починають нашпиговувати дитину віршиками, умінням рахувати, писати і читати з дворічного віку. Це все дуже добре, але не слід забувати, що для нормального розвитку дитини набагато важливіші ігри, які відповідають її віку. Не треба забирати у малюка дитинство.
Спочатку - звуки
Якщо ж батьки вирішили, що пора дитині готуватися до читання, постає питання: з чого почати, щоб дитині було не важко, а заняття дали б результати?
- Дуже часто батьки допускають помилку, починаючи вчити дитину читати не зі звуків, а з букв, - каже педагог, засновниця Академії маленьких ерудитів Валентина Дідух. - Наприклад, кажуть: «Це буква "Б", а це - "А", разом скласти ці букви - буде "ба". Дитина потім ще довго підсвідомо складає букви докупи в голові, а не читає їх одразу. Тому важливо розпочинати саме зі звуків. Але заняття мають бути в ігровій формі, необтяжливими і цікавими для дитини.
Розвивайте рухливість губ і мови малюка за допомогою ігор і вправ. "Покривляйтеся" з дитиною перед дзеркалом, чітко промовляючи окремі звуки і звертаючи її увагу на рух губ. Пограйте з дитиною в гру "Хто як робить?". Жук дзижчить: "Ж-ж-ж-ж", оса літає: "С-с-с", гусак шипить: "Ш-ш-ш". Скажіть дитині, що все це — звуки. Гру ускладнюємо: "Чи живе звук у слові?" Спочатку вибираємо слова зі звуком, який збираємося шукати; бажано, щоб стояв цей звук на початку слова. Вимовляємо, виділяючи його: "Чи живе звук А в слові Ааазбука?" і тому подібне. Поступово ускладнюємо завдання — спочатку перестаємо робити акцент на шуканому звуці, потім підбираємо слова, де звук стоїть в кінці або середині слова, "захований" між іншими звуками.
Паралельно з цим розповідаємо дитині, що звуки бувають голосними і приголосними. Голосні — це ті звуки, які можна співати з відкритим ротом, їх усього шість (а, о, у, и, і, е). Усі інші — приголосні. Це звуки, які взагалі "співати" не уміють, вони "гарчать, мукають, свистять, крекчуть"
Букви - бачимо
Дитина вже знає звуки. Тоді їй легко буде пояснити, що таке буква. Адже звук — це те, що ми чуємо і вимовляємо, а буква — це те, що ми пишемо і читаємо. Кажучи простіше — звук ми чуємо, букву — бачимо. Найулюбленіша буква будь-якої людини — перша буква її імені, цю букву малюк запам'ятає швидко і з задоволенням. Покажіть цю букву на картинці. Бажано, щоб буква була без малюнків, чітко надрукована. Пофантазуйте, на що вона схожа. Для закріплення зліпіть цю букву з глини або пластиліну, навіть можна зробити її з тіста, а потім випекти і з'їсти. Запропонуєте дитині в невеликому тексті обвести олівцем вже знайому букву. Придумайте слова, які починаються з цієї букви.
Поступово знайомимо з рештою букв — "маминою", "батьковою" і так далі. Знайомлячи дитину з приголосними буквами, давайте їх назву без призвуку голосного: не ЕЛ, а Л; не ДЕ, а Д і т. п. — це надалі полегшить процес навчання читанню.
Вчимося читати склади
Доцільно знайомити малюка спочатку з голосними буквами. Їх простіше складати в склади: АУ, ЕО, і так далі. Учити злиттю букв в один склад можна так: сидячи з букварем в руках, показуючи олівцем першу букву, наприклад, І, і пересуваючи олівець до другої, наприклад, У, запропонуєте дитині: "Тягни першу букву до тих пір, поки ти не добіжиш по доріжці до другої букви": І..У
Далі — пробуємо з'єднати в склад голосні і приголосні букви. Спочатку саме в такому порядку — на початковому етапі першої ставимо голосну букву, а потім, приголосну. Наприклад: дитина читає "А", "тягне" її, потім читає "М", а разом у них виходить — "АМ".
Читання складу "приголосний + голосний" — найвідповідальніший момент початкового навчання грамоті. Не захоплюйтеся механічним з'єднанням букв в один склад, наприклад, "М" і "А", а як буде разом? Нагадуйте, що першу букву треба тягнути: МММ і, "добігши" до другої, прочитати її, не розриваючи доріжки. М..У
Якщо дитина оволоділа злитим прочитанням складу, що складається з двох букв, переходите до складів з трьох і чотирьох букв: О-СА, У-СИ, МА-МА.
- Дуже добре, якщо ви змогли самостійно навчити дитину читати, але важливо підтримувати інтерес дитини до читання, - каже Валентина Дідух. - Читайте дитині книжки, а на найцікавішому місці попросіть її продовжити читати. Дитині повинно бути цікаво читати, крім того будьте й самі прикладом для наслідування, не цурайтеся книжки.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 50 від 10 грудня 2025
Читати номер
Голосні і приголосні звуки (Легко + Цікаво + Весело + Швидко навчається дитина)
Як навчити дитину розрізняти голосні та приголосні звуки??
ДУЖЕ ПРОСТО!))
Формула успіху у навчанні: Легко + Цікаво + Весело + Швидко навчається дитина.