Топлять, викрадають, трощать: від кого і наскільки часто у Вінниці страждають е-самокати
- Впродовж останніх місяців звичною для міста картиною стали не лише десятки людей на орендованих електросамокатах, але й десятки самокатів, які ці самі люди встигли розтрощити.
- Попросили представників компаній-власників е-самокатів розповісти, як часто вінничани псують їх майно, яким чином вони це роблять і як вони притягують до відповідальності таких бешкетників.
- Проте з комунікаціями в цих компаніях, як виявилось, проблем не менше, ніж поламаних самокатів.
Перший повноцінний прокат електросамокатів у Вінниці з’явився в травні цього року. Хоча спроби запуску подібних проєктів у нашому місті були й раніше. Наприклад, у 2020-му містяни мали змогу орендувати п’ять самокатів на Європейській площі.
Коштувало таке задоволення 140 гривень за годину, замість застосунку клієнтів фотографували з паспортом в руках, а замість вільного вибору місць для паркування, користувачам доводилось повертатись на місце старту, себто на Європейську площу.
Тепер все набагато простіше: достатньо встановити додаток служби прокату на смартфон, поповнити рахунок і катайтесь будь-де, скільки завгодно, і паркуйтесь також, байдуже де. Цим, власне, містяни полюбляють грішити, залишаючи самокати на велодоріжках, посеред тротуарів, на пішохідній зоні мостів, не цураються навіть проїжджої частини.
На сьогодні у Вінниці працює три основні сервіса з шерінгу (спільне використання) е-самокатів: E-wings, Bolt та ECOS. Усі вони зеленого кольору, тому іноді їх можна сплутати одне з одним. Бум на цей вид транспорту спостерігався на початку та всередині літа. У ті дні у мережі нерідко можна було прочитати дописи обурених містян. Зміст їх був приблизно наступним: «Хто дозволив їздити цим нахабам, які навіть ПДР не здатні вивчити?»
Очевидно, що не всі кермувальники самокатів невігласи і злісні порушники правил дорожнього руху, проте навряд знайдеться пішохід, якому бодай один раз не дошкуляли самокатери. Про ПДР для такого транспорту, ставлення до нього вінничан та, власне, легітимність самих самокатів, ми розбирались раніше. Прочитати про це можна у цьому матеріалі: «По тротуарах не їздять, а літають»: як врятувати пішоходів від коліс електросамокатів і навпаки.
Іншим питанням, що його ми розглянемо в цій публікації, є несправності самокатів. Навіть не так несправності, як недбале ставлення містян до чужого майна, що часто й стає наслідками поломок. Хто з нас не бачив, як на орендованому самокаті водночас пересувається по кілька людей, не пропускаючи при цьому жодної ями чи бордюра? Чи робили б вони так, якби самокат був куплений за їх власні кошти? Відповідь очевидна.
Впродовж останніх місяців на різних локаціях Вінниці можна бачити розбиті самокати. Поломки переважно у місцях стикування рами та складного механізму двоколісного.
Ми звернулись до усіх трьох служб прокату е-самокатів, які працюють у Вінниці, і попросили розповісти, наскільки часто їх майно стає об’єктом трощі, які тому причини, і яка ситуація з цим в інших містах, що там вони також мають свій прокат.
У компанії E-wings пообіцяли, що з нами зв’яжеться їх представник і про все розповість, однак пройшло понад три тижні, а з нами ніхто так і не сконтактував. Співзасновник компанії ECOS Дмитро Кульбаба розказав, що за весь час їх роботи у Вінниці, вони мали лише три інцидента, пов’язаних з недбалістюю клієнтів.
— У нас було два викрадення. Один раз самокат хотів привласнити пенсіонер, іншого разу наркозалежний. Проти останнього порушена кримінальна справа, — розповідає Дмитро. — Був ще випадок, коли самокат викинули у Південний Буг. Ми одразу упіймали цю людину, вона на місці оплатила штраф.
Суми штрафу в ECOS не називають, говорять лише, що вони залежать від типу заподіяної шкоди. Простіше довести провину бешкетників, каже Кульбаба, якщо їх вдається зловити одразу. Зазвичай вони готові платити штраф. Якщо ж ні, викликається поліція і тоді настає адміністративна відповідальність.
— Найбільш часто ламаються самокати компанії Bolt. У нас також траплялися такі випадки, але ми вдосконалили конструкцію наших самокатів, тому тепер проблем із цим не маємо, — пояснює Дмитро Кульбаба.
Ми звернулись і до компанії Bolt з проханням відповісти на кілька наших питань. Нам дали контакти працівниці зі служби PR Олександри Шевченко. Дівчина пообіцяла надати відповіді до закінчення робочого дня… наступного ранку… обіду… вечора… максимум за годину… а потім служба PR компанії Bolt вирішила повністю ігнорувати наші повідомлення та дзвінки.
Тоді ми самостійно почали шукати ймовірні причини несправностей е-транспорту цієї компанії. З огляду на кількість незадоволених клієнтів та світлин з поламаними самокатами у мережі, від поломок Bolt потерпає набагато більше за всіх інших.
Чого лише варта ситуація в Одесі, коли біля міськвиконкому виявили одразу 16 скинутих докупи самокатів. За однією із версій, клієнт таким чином помстився компанії за неправомірне списання з його рахунку 800 гривень.
Про подібний випадок зі списанням коштів на умовах анонімності розповіла і жінка, яка вирішила скористатись послугами «Болта»: «Вирішила покататись на самокаті, прив’язала карту. Як тільки відсканувала самокат списало 800 гривень. Написала до служби підтримки, звідки отримала відповідь, що гроші списуються з метою перевірки наявності коштів. Більше ніяких консультацій не отримала. Гроші повернули через чотири дні, але це взагалі не нормально списувати такі суми. Дві хвилини поїздки коштували чотирьох днів нервів», — пише невдоволена клієнтка.
Крім того, у мережі можна прочитати про випадки, коли самокати цієї компанії топили, викидали у смітники або закидали на дерева. Можна припустити, що однією з причин такої поведінки клієнтів некоректне списання коштів, що про нього ми згадували вище.
Так інший клієнт цього сервіса Ігор Ждан не радить кататись на самокатах «Болт» саме через операцію з коштами. Говорить, що наїздив лише на 30 гривен, а списалось 200. Решту 170 сервіс так і не повернув.
У Вінниці, до слова, випадків з поламаними самокатами «Болт» також вдосталь. Якось ми стали свідками ситуації, коли дівчина наперед забронювала самокат, а діставшись до нього, побачила перед собою лише купу металу на колесах. Нагадаємо, що бронь є платною послугою. Подекуди її вартість сягає 15 гривень. Тій дівчині довелося телефонувати оператору служби прокату і пояснювати ситуацію. Чи скасували останні списання коштів, невідомо.
Неодноразово питання про поломки піднімались і у соціальних мережах, куди скидають світлини з розбитими засобами пересування. «Техніка від Bolt дешевого сегменту. І вони на порядок нижчої якості, ніж інші представлені самокати у Вінниці. Від того і частіші поломки», — пише Вероніка Бабич.
Схоже бачення ситуації мають й кілька інших користувачів мережі: «Схоже на брак виробника. Тип поломки у всіх однаковий», — вважає Роман Франкевич. «Ці самокати ще не закінчились? Щодня стільки фото поламаних виставляють…», — коментує допис Ірина Довженко.
Втім, у нещодавньому інтерв'ю журналу НВ засновник компанії Bolt Маркус Вілліг розповів, що в Україні до самокатів ставляться краще, ніж в Європі.
«Наприклад, у Парижі цей показник значно гірший: там багато самокатів розкрадаються чи ламаються. На цьому контрасті поведінка користувачів у Києві має набагато кращий вигляд», — сказав Віллінг.
Поки ми продовжуємо чекати на відповіді представників сервісів з шерінгу електросамокатів, пишіть у коментарях, чи стикались ви з ситуаціями, коли орендований вами самокат ламався або виникали інші проблеми з ним, чи бачили ви, як хтось псує орендовані самокати, як часто вам зустрічаються розбиті самокати тощо.
Читайте також:
Списати сто тисяч книг: чи дійсно керівництво ВДПУ хоче здати частину своєї бібліотеки на макулатуру
«Я був тут на концерті «Піснярів» у 74-му»: фоторепортаж з давно зачиненого Літнього театру
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
Max Fireline
Ольга Брига
Виталий Дужак
Witold Melnyk reply Виталий Дужак
Ольга Швидка