На порталі «Вінницький трамвай» опубліковані змістовні матеріали про історію громадського транспорту. Публікуємо фрагменти історичних нарисів, аби ви змогли дізнатися як у Вінниці з’явилися перші трамваї, тролейбуси та автобуси. І з якими ризиками це було пов’язано.
Цей вид громадського транспорту став першим у Вінниці та кілька років тому відсвяткував своє 100-річчя. Відкриття перших трамвайних ліній могло статися й раніше (вперше міська управа замислювалася про трамвай ще в 1898 році - авт.), але бюджет міста був вкрай обмеженим.
Першу лінію хотіли прокласти через вулицю Поштову (нині Соборна) від Реального училища (зараз тут корпус торговельно-економічного інституту) до залізничного вокзалу. І ще одна гілка мала прямувати до солдатських казарм через Миколаївську (нині Замостянська).
Міська управа зверталася, аби втілити цей проект до російських дворян, бельгійського товариства в Одесі, до польської Варшави, англійської та ризької компанії.
Врешті-решт погодилися зробити трамвайний рух російська компанія «Всеобщая компания електричества», яка зробила гілку від Жіночої гімназії (нині школа №2) до залізничного вокзалу.
Регулярний рух трамваїв розпочався 28 вересня 1913 року. По новій лінії курсувало 7 вагонів, які були придбані на Нюрнбергском заводі «МАN» в 1912 році. Ці вагони були розраховані на 18 сидячих і 14 стоячих місць.
Їх обслуговували 13 кондукторів, 15 водіїв, 3 слюсарі й стільки ж підсобних робітників. У середньому заробіток кожного кондуктора і водія становив 25 рублів. У керівника «Вінницького міського електропідприємства» Бориса Степановича Гофштейна оклад становив 50 рублів, а головний інженер отримував щомісяця 80 рублів.
Плата за проїзд у трамваї була високою, тому їм частіше користувалися заможні люди. Більш доступним засобом пересування трамвай став після зміни влади 1917 року. Квиток на початку 20-х років коштував: по головній вулиці - 8 копійок; по вулиці Ворошилова - 2-4 копійки; пільговий - 4 копійки.
Повна історія вінницького трамвая за цим посиланням
Наступним видом транспорту, який з’явився у Вінниці, став автобус. У 20-х роках минулого століття місто активно розбудовується, чого не скажеш про трамвайну колію. Можливості будувати нові гілки в райони не знайшли, тож вирішили закупити автобуси.
Регулярний автобусний рух у Вінниці починається приблизно на початку 30-х років. Городян возять автобусами Перлисс (32 місця), Рено (20 місць), ГАЗ-0330 (18 місць), ЗіС-8 (Завод імені Сталіна, Москва), які стають на пасажирські маршрути.
Перші міські автобусні маршрути поєднували залізничний вокзал з центром міста, а також з П`ятничанами та Старим містом. Але транспорту катастрофічно не вистачало. Люди з районів пішки ходили в центр міста, де часто ходили трамваї.
Надалі місто закуповує з московського заводу кілька дев’ятиметрових ЗіС-154 та ЗіС-155, які попри недоліки (високі сходинки, «прожерлива», незручне робоче місце для водія, запах мастила та бензину в салоні), працювали на маршрутах міста до кінця 60-х. Кінцевими зупинками були залізничний вокзал та ринок Каліча (нині - Універмаг), звідки людей возили на трамваях.
Після настала короткочасна ера львівських автобусів. А у 80-х роках на вулицях міста з’явилися перші жовті «Ікаруси».
А у 90-х з’явилися перші маршрутки — «РАФи».
Повна історія вінницького автобуса за цим посиланням.
Через три десятиліття після появи перших автобусних маршрутів, у місті в 1963 році почали будувати першу тролейбусну лінію. Маршрут був таким від площі Жовтневої (нині Героїв Чорнобиля - авт.) по вул. Островського, Немирівському шосе до робочого селища олієжиркомбінату (зупинка «Рибзбут»).
Але все робилося таємно - адже уряд Української радянської республіки не давав дозволу на тролейбусу. За думкою чиновників, Вінниці достатньо було автобуса та трамвая.
Не маючи фінансів на проектну документацію транспортники та міські посадовці взялися будувати першу тролейбусну лінію. Робили це під виглядом проведення освітлення на вулиці Островського. Аби зрозуміти, як зробити тролейбусну лінію їздили в Житомир, а ще отримали допомогу в організації руху від Кишинівського тролейбусного управління.
Від транспортників Кишинева, Одеси, Львова, Чернівців, Миколаєва, Херсона та інших міст Вінниця отримує перші тролейбуси. Зазвичай, це були списані машини, які потребували капітального ремонту. І 30 грудня 1963 року рушив перший тролейбус.
А вже в 1965 році проклали ще одну гілку на Київській - від Жовтневої (Героїв Чорнобиля) до «Водоканалу». Тролейбуси ЗіУ-9, які й нині возять вінничан, купували в 70-80 роках. Станом на 1 січня 1985 року - були 140 машин ЗіУ-9.
Повна історія вінницького тролейбуса за цим посиланням.
Нагадаємо, з 20 серпня здорожчає проїзд у трамваях, тролейбусах та автобусах.
Читайте також:
Фото в матеріалі (крім останнього): depo.vn.ua
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер