Про запровадження єдиного електронного квитка вінничанам розповідає міська влада та засоби масової інформації давно. Запуск е-квитка кілька разів переносили через різні причини, хоча валідатори для розрахунку вже встановили у громадському транспорті. Розібралися в історії зародження е-квитка та зібрали причини, які пояснюють чому він досі не «народився».
Е-квиток – це те, про що багато чули, але ніколи не бачили. Гумор гумором, але електронний квиток, який мав стати муніципальною карткою вінничанина та дав змогу не тільки безконтактно розраховуватися у громадському транспорті, а ще й відвідувати лікарні, магазини та користуватися у школі.
Про впровадження нової системи почали міркувати ще у 2013-му, а сам процес мав статися у 2017-му році. Тоді все зупинилося через довготривалі погодження з англійськими консультантами Mott MacDonald і кредиторами Європейського банку реконструкцій та розвитку. Потім витратили час на пошук підрядника і знайшли його аж весною 2018-го року. Пізніше, коли перша партія обладнання мала прибути у Вінницю, оголосили воєнний стан. Відповідно, приладдя отримали лише в лютому цього року https://vn.20minut.ua/Podii/e-kvitok-pokazali-validatori-yaki-roblyat-chehi-dlya-vinnitsi-10766609.html
Паралельно із довгими переговорами стосовно впровадження нової системи, вінницькі кондуктори поступово почали шукати нову роботу. Тим часом у транспортній компанії оголосили набір на посаду, але особливого фурору серед вінничан це не спричинило. В результаті, сьогодні більша частина трамваїв і тролейбусів працюють без кондукторів. Попиту немає, та й пропозицій теж.
За проїзд вінничани розраховуються із водіями. https://vn.20minut.ua/Podii/yak-podolayut-nestachu-konduktoriv-u-transporti-10726071.html
Хоча очільниця КП «Вінницякартсервіс» Катерина Бабіна заспокоювала, що кондуктори будуть потрібні навіть із появою е-квитка. Вони мали б працювати на посадах консультантів, мінімум протягом двох років, а надалі цих людей перевчили б на інші посади. Проте реальність виявилася більш прозаїчною.
Процес впровадження е-квитка відбувається хоча й дуже повільно. У той час, коли валідатори у громадському транспорті вже є – квитка й досі немає. Були очікування, що все запрацює ще у березні. Тоді процес відтермінувався, знову ж таки, через погодження із консультантами та відсутність договорів із банком https://vn.20minut.ua/Podii/navesni-2019-roku-budemo-platiti-po-novomu-za-proyizd-u-transporti-10724294.html
Довгоочікувані валідатори почали встановлювати лише у травні, а вінничанам обіцяють, що користуватися е-квитком вони зможуть з 1-го вересня
Хоча оформлювати заявки на отримання квитка через інтернет люди почали ще весною, тоді було більше шестисот запитів. Проте, жодної картки ніхто не отримав. Катерина Бабіна пояснює це тим, що протестовано все, крім поповнення муніципальних карток через інтернет-сайт та мобільний додаток. Очільниця КП «Вінницякартсервіс» запевняє, що такі рекомендації отримали від консультантів.
Натомість QR-наліпки для безконтактної оплати є у трамваях, тролейбусах та автобусах. Таким чином ті, хто не бажає чекати на появу е-квитка можуть користуватися зручним способом оплати. У салонах громадського транспорту розміщено по 3 наліпки, тому знайти їх не складно.
А далі все просто: пасажир сканує код за допомогою мобільного додатку Privat24. Процес нескладний –відкриваємо додаток, обираємо карту, шукаємо у меню «Транспорт» та натискаємо «оплатити за проїзд, наводячи камеру телефону на зображення коду. Комісії за сплату немає. У Вінниці послугою скористалися майже 332 тисячі разів.
Проект впровадження е-квитка – процес не простий і вимагає часу. Обладнати весь громадський транспорт міста чеська компанія «Мікроелектроніка» має за 18 місяців – вони закінчуються у жовтні цього року. До цього часу вони мають поставити понад 2000 валідаторів, більше, ніж 600 бортових консолей для водіїв, розставити 50 «розумних» зупинок та багато іншого. https://vn.20minut.ua/Podii/bez-chergi-ta-onlayn-zayavki-na-e-kvitok-priymatimut-cherez-internet-10869989.html
Чи встигнуть чехи? Невідомо. До того ж є проблема із великою кількістю перевізників, які опікуються вінницькими маршрутками. У «Вінницікартсервіс» запевняють, що обладнання маршруток валідаторами розпочнеться після повного облаштування трамваїв, тролейбусів та автобусів (на це є часу до кінця серпня).
«У зв'язку з майбутніми роботами, проведено зустріч із приватними перевізниками, представниками Департаменту енергетики, транспорту та зв'язку Вінницької міської ради й представниками Вінницької транспортної компанії, під час якої обговорили досі наявні перешкоди та можливості їх вирішення для швидкого запуску системи», – зазначають на сторінці підприємства у Фейсбук.
Разом із тим існує проблема, з якою все частіше до ЗМІ звертаються громадяни літнього віку та пільговики, адже вони почнуть платити за проїзд. Про те, що гроші на користування громадським транспортом вони отримуватимуть від держави, багато хто не знає. Але й міська рада не може дати ствердної відповіді чи відразу пощастить усім пільговикам. Мер міста Сергій Моргунов зазначав, що все ж таки всім пільговикам безкоштовний проїзд зробити не вдасться, так як за попередніми оцінками, цей процес коштуватиме місцевому бюджету близько 200 мільйонів гривень на рік. https://vn.20minut.ua/Podii/usim-bezkoshtovniy-proyizd-zrobiti-ne-vdastsya--mer-vinnitsi-10682374.html
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 17 від 24 квітня 2024
Читати номер