Ще в грудні 2018-го біля мерії, на Соборній, 59, стали будувати критий велопаркінг. З того часу будівельники звели конструкцію зі скла та пластику. Навесні парковку доробили, поставили велосипеди. І закрили прохід до неї: користуватися «залізними конями» можуть тільки працівники муніципалітету.
Вінничани висловлювали своє обурення в соцмережах. Люди нарікали, що для «чиновників безкоштовно, а всі інші платять за прокат» і на те, що «велопарковка — наче з золота», адже вартість велопаркінгу — 1 мільйон 55 тисяч гривень.
До того ж, для муніципалітету зробили душову, на що витратили ще 796 тисяч гривень. Чому так дорого, чи користуються велосипедами та навіщо їх було робити для муніципалітету?
Керівник відділу розвитку велоінфраструктури департаменту транспорту Андрій Сорокін пояснив, що парковка зроблена не за кошти бюджету міста.
— Місто має меморандум та великий проект зі Швейцарією на переобладнання котелень і тепломереж, який стартував ще в 2011 році. У рамках нього запропонували проект «Розвиток велоінфраструктури у Вінниці». Її компоненти - велопарковка, 36 велостоянок по місту, велошкола та велопрокат (Nextbike Вінниця - авт.), — сказав Андрій Сорокін.
Питаємо у чоловіка, чому потрібно було побудувати критий паркінг для чиновників та чи користуються ним?
— Якщо чогось ми б не зробили, то не отримали б фінансування на всі інші компоненти проекту. Не було б тоді «Некстбайку» у Вінниці, не було б стоянок, — відповів керівник розвитку велоінфраструктури. — А те, що велосипедами ніхто не користується — це не зовсім так. Ми маємо вже 65 заявок від департаментів міськради. Для прикладу, працівники соцслужби часто виїжджають виконувати адмінпослуги на дому. Попит вже переважає пропозицію.
На стійках прозорої, але закритої для містян велопарковки стоять 48 велосипедів. Вісім з них віддадуть під муніципальну велошколу, а інші чотири десятки — чиновникам.
Переважна більшість з них — 32 штуки — це словацькі сіті-байки Kellys Avenue 90. Велосипед з планетарною втулкою, як на велосипедах прокату Nextbike.
З «фішок» — сумки на багажнику, дзвінок на кермі, передня фара і світловідбивач позаду. У роздріб цього «залізного коня» можна знайти від 14 тисяч гривень.
Інші вісім велосипедів — це електробайки Rover Cross українського виробництва, які свого часу закупили за 29 тисяч гривень за штуку. Зараз таку модель вже не випускають. З особливостей — швидкість до 25 кілометрів на годину, і 4-5 годин їзди на одному заряді акумулятора.
За словами Сорокіна, привілеїв щодо велосипедів не існуватиме: і звичайні, і електробайки розподілять по департаментах, залежно від потреб. Кожен велосипед пронумерований, має індивідуальний ключ до замка, які роздадуть керівникам департаментів міськради. А чи будуть на них їздити топ-посадовці мерії: заступники міського голови та сам мер Вінниці?
— Пропонували всім працівникам муніципалітету. І меру, і його заступникам також. Утім, через свій шалений графік роботи навряд чи вони будуть користуватися велосипедами. На мою думку, не є найголовнішим те, щоб Моргунов їздив по Вінниці на велосипеді, — сказав керівник розвитку велоінфраструктури Андрій Сорокін.
Розмір гранту від Швейцарії склав 290 тисяч швейцарських франків (орієнтовно - 7,5 мільйона гривень). Утім, чому велопарковка, яка займає 92 квадратних метри, вартує понад 1 мільйон гривень?
— Під місцем велопарковки пролягали електромережі, каналізаційні труби, які треба було переносити. Тобто, розкопувати, виймати з землі, переносити на інше місце, ремонтувати покриття, — відповів керівник розвитку велоінфраструктури міста. — Сама конструкція — монолітний полікарбонат та композит. Тут є електрика, камери відеонагляду, пропускна система за картками працівників міськради. Усе по трошки, і набралася сума, яка була викладена на тендері у ProZorro.
Схожа історія і з душовою, яку зробили для посадовців в будівлі міськради: її вартість — майже 800 тисяч гривень. Таку високу ціну Сорокін пояснив тим, що приміщення під душову робили з «нуля».
— Каналізаційні труби були поперек кімнати, замість підлоги — земля. Роботи було багато. Наразі там готова сантехніка, є окрема душова для жінок та чоловіків. І це не є примхою міськради, а умовою швейцарської сторони. Їх дуже здивувало, що в будівлі, де працює понад 700 людей, немає душової, — сказав Андрій Сорокін
Торік, 19 травня, презентували муніципальну велошколу. Дітей будуть навчати на майданчику, що ліворуч від Планетарію. Там на асфальті вже нанесли розмітку, за потреби виставляють імпровізовані дорожні знаки.
І велошкола мала б запрацювати з 1 вересня 2018-го. Але досі не працює.
— Велосипеди є, земельна ділянка є, немає тренерів. Ніхто не погодився працювати суто на волонтерських засадах. Ми можемо користуватися тільки законом «Про працю», де вказано, що працівник отримує 22 гривні за годину роботи. Звичайно, це не влаштовує тренерів-викладачів. Зараз опрацьовуємо таку форму, яка б влаштувала і тренерів, і міськраду. Тому коли саме запрацює велошкола — важко спрогнозувати, — розказав керівник відділу розвитку велоінфраструктури Андрій Сорокін.
Читайте також:
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
Велосипед мо й не потрібен, а перша пропозиція - дуже приваблива!