Вчитель має харизму, учень — владу. Як влаштоване навчання у одній з кращих шкіл Вінниці?

Вчитель має харизму, учень — владу. Як влаштоване навчання у одній з кращих шкіл Вінниці?
Школа-гімназія №6 є на сьомому місці у ТОП-10 закладах Вінниці. Її ми обрали для огляду тому, що тут вчаться початківці, — а як відомо, любов до навчання з'являється змалку
  • У школі-гімназії №6 понад 1 700 школярів.
  • Початкові класи вчаться граючись, старші діти — із застосуванням електронного обладнання «Ейнштейн». І щоб оновити матеріальну базу тут не сподіваються тільки на державні чи батьківські кошти.
  • Які ще особливості організації навчання в одній з найкращих шкіл Вінниці?

Школа-гімназія №6 є в ТОП-10 закладів Вінниці за версією RIA/20minut.ua. Тут багато переможців олімпіад, чимало вчителів вищої категорії, сучасні ремонти у класах та учні, в цілому, непогано здають ЗНО. 

Саме сюди ми прийшли з екскурсією, щоб дізнатись про особливості навчання дітей. Робили акцент на початковій школі, бо любов до навчання з’являється змалку. 

Варто зауважити, що ми прийшли у вихідний день, коли немає дітей, — карантин забороняє заходити в заклад стороннім під час навчання. І про наш візит знали заздалегідь. Проте директорка школи-гімназії Наталія Тітова продемонструвала абсолютно всі кабінети. Мовляв, «їм нічого приховувати», а персонал закладу по-справжньому любить свою школу.

Відео дня

Тож те, що побачили, змушує заздрити нинішнім школярам. Адже всього цього не було в шкільні роки автора матеріалу.

«Вчитель повинен мати харизму»

Цього року школа-гімназія №6 прийняла шість перших класів. Для кожної дитини, за кошти освітньої субвенції, закупили парту та стілець.

Меблі-трансформери, які виробляють у Києві, можуть підлаштовуватися під зріст школяра, стільці мають ортопедичну спинку. У дітей є власні шухляди, де зберігають навчальний матеріал. У кутку класної кімнати — зона відпочинку з диваном та забавками.

Тут, як і по всій Україні, з 2018 року вчать за стандартами «Нової української школи» — ключової реформи Міністерства освіти, яка нині діє у 1-4 класах. Головна мета — створити школу, в якій приємно вчитись та яка даватиме учням не тільки знання, а й уміння використовувати їх.

Цікаве застосування іграшок: коли дітей навчають читати, то спочатку їм дають іграшку «черепашку», щоб у повільному темпі, разом з вчителем, проговорювати написані слова. Як тільки навчилися читати повільно, то переходять на «сороку», щоб читати швидше.

— Ми, наприклад, разом співаємо алфавіт. І в кінці третього тижня навчання ці шестирічки розкажуть по пам’яті всю абетку. Здається, що діти просто бавляться, але насправді вони виконують титанічну роботу, — розказує заступниця директора з виховної роботи в школі першого ступеню Ольга Важова.

Ольга Важова, заступниця директора з виховної роботи в школі першого ступеню

Вже традиційно, у початковій школі застосовують цифрові технології. Через проектор демонструють навчальні матеріали. На інтерактивній дошці дітей вчать розв’язувати прості задачі. Але, якими б не були сучасними меблі та інвентар, багато чого залежить від вчителя.

— Людина повинна мати харизму, бути мобільною, і не соромитись, наприклад, присісти, заспівати, видати звук якоїсь тварини, — каже директорка школи-гімназія Наталія Тітова. — Вчитель разом з дітьми щоденно граються в уроки. Але так, щоб діти змогли сказати батькам, що сьогодні вивчили, для прикладу, букву Я; вміють її писати та можуть назвати слова на цю букву.

Спілкуються з космонавтами НАСА

Обов’язковою умовою «Нової української школи» є ранкові зустрічі. Через співи та вірші діти вчать нові слова, виконують фізичні вправи та розказують іншим школярам про свої улюблені речі, тощо.

Такі зустрічі проводять не тільки у класах, а й в зонах рекреації — на кожному з трьох поверхів для цього створений тематичний простір: є спортивний куток з м’якими кріслами; екологічна зона, де зібрані моделі дерев лісу Вінницької області.

— Ми маємо статус еко-школи. І в нас є шкільне лісництво. Наші шкільні лісівничі проводять уроки для учнів початкової і середньої школи, де розповідають, чим багата наша природа, — говорить заступниця директора Лідія Шліхтенко. — А три роки поспіль, ми беремо участь в міжнародному проекті «Climate Action Projects» під час якого діти спілкуються з космонавтами НАСА, представниками фонду Дикої природи по онлайн-зв’язку. Діти знімають свої відеоролики і вносять пропозиції, як можна покращити екологічну ситуацію в нашій країні.

У класах привертає увагу таблиця зі словами, що розташована на стіні біля входу. На ній зображена «Тема тижня» — теж, одне з ноу-хау «Нової української школи». Наприклад, цього тижня дітей вчать, що таке булінг та як йому протистояти. Питаємо, а чи не спонукає дітей до дій розповідь про цькування?

— Наші класні керівники пройшли навчання з міжнародним експертом. Їх навчили, як говорити з дітьми так, щоб вони розуміли свою відповідальність за будь-який вчинок, — каже Лідія Шліхтенко. — Діти вчаться розбиратись, хто є буллером, хто є постраждалою людиною і яка відповідальність за це. І з того часу, коли був прийнятий закон про булінг, в нас таких випадків не ставалося.

Команда президента має вплив на школу

В школі-гімназії №6 діє учнівське самоврядування. Тут є президент школи та його команда з 12 учнів, які представляють кожну з паралелей класів.

Команда президента бере участь в педагогічних нарадах, дітей залучають під час батьківських зборів. Вони кажуть свої пропозиції директору школи. А з останнього, що зробила команда президента — це подарувала близько 300 книг для шкільної бібліотеки.

Крім того, заклад регулярно подається на гранти і конкурси, щоб покращити свою матеріальну базу. Так, наприклад, обладнали простір для учнів: в коридорі встановили стіни-трансформери, що закривають кімнату від холу; сучасні меблі, комп’ютерну техніку.

За допомогою техніки «Ейнштейн» школярі виконують лабораторні роботи з фізики, біології та хімії

За грантові кошти закупили обладнання «Ейнштейн». Так, на уроках біології та фізики, за допомогою цієї техніки можна швидко проводити тестування: кожному школяру дають пульт, за допомогою якого діти обирають відповіді. Результати зображені на інтерактивній дошці.

— Ще один комплект «Ейнштейна» закупили за кошти державної субвенції. Це вже обладнання, яке ми можемо використовувати під час лабораторних робіт: замір температури, пульсу, є датчики сили, руху тощо, — розказує заступниця директора Ірина Сабардак.

«Відбулася зміна системи навчання»

Наряду з «Новою українською школою» (НУШ) в початкових класах викладають й інші нетипові програми навчання — «Інтелект України», «Росток», «Світ чекає крилатих». А Smart Kids «Розумники» у Вінниці застосовує тільки одна школа-гімназія №6.

Усі ці програми розташовані на «трьох китах» НУШу — дитиноцентричність (головний в навчанні не вчитель, а учень), інтегроване навчання (в одному предметі можуть бути знання з одразу кількох дисциплін), розвиток компетентностей (вміння застосовувати теорію на практиці).

Ще один клас, де вчаться діти з початкової школи

Це доступне і діткам з особливими освітніми потребами — таких у школі 16. Діти з інвалідністю навчаються разом з іншими. Для них на кожному поверсі є інклюзивні туалети. Підніматись чи спускатись допомагає ліфт. А у навчанні та дозвіллі у школі для кожної дитини є свій вчитель-асистент. І щоб відпочити, навіть під час уроку, діє ресурсна кімната.

— Школярі з особливими освітніми потребами втомлюються під час уроку. Вони приходять у цю кімнату, де можуть погратись, побігати, відпочити. Разом з тим асистент може працювати тут з дітками — пропустив якийсь матеріал, додатково може працювати з дитиною у цій кімнаті, — говорить заступниця директора Ірина Сабардак.

Коли ж наша екскурсія школою підійшла до кінця директорка закладу Наталія Тітова пояснює, що їм в цілому дала реформа «Нова українська школа».

— Це не тільки оновлення класів. Це, перш за все, зміна всієї системи навчання у початкових класах, — каже Тітова. — Ми робимо все для того, щоб в процесі розвивальної гри формувати у дітей ті навички, які будуть сприяти їхній мотивації та бажанню вчитись. Вчитель звертає увагу на потреби дитини, допомагає їй сформуватись як особистість та розвинути природні задатки. А це дає дитині впевненості у своїх силах та вчинках. Таким чином, завдяки освітнім програмам формується врівноважена дитина, життєлюб, якій все цікаво.

Хто в десятці найкращих шкіл

Школа-гімназія №6 є на сьомому місці у ТОП-10 найкращих закладах Вінниці. Цей рейтинг ми склали самі, на основі даних по 39-ти закладах освіти, що отримали від департаменту освіти Вінницької міськради.

Опрацювавши дані, ми маємо такі результати: на першому місці — «Вінницький технічний ліцей», на другому — Фізико-математичний ліцей №17, а «бронзу» отримує Гуманітарна гімназія №1 імені Миколи Пирогова.

Пояснюємо, як ми рахували. Загальна таблиця складається з 39 закладів освіти. Отже, максимальний бал складав «39», а мінімум «1». Якщо ми не отримали даних про заклад, то тоді ставили «0».

Результати зовнішнього незалежного оцінювання ми взяли з порталу osvita.ua. Але, наприклад, школа №5, в якій вчаться до 5-го класу, не має результатів ЗНО. Тому, на жаль, по цій категорії отримали нуль балів.

Для того, щоб оцінити ремонти в школах, ми запросили дані про витрати міського бюджету на кожен заклад з 2018 до 2021 року (включно). Там, де коштів було витрачено найбільше, заклад отримував високий бал в нашому рейтингу. 

Як ми давали бали за вчителів? Для розрахунку брали загальну кількість педпрацівників у кожному закладі та вираховували, скільки з них мають вищу категорію. Наприклад, в школі №18 — 71 вчитель. З них 57 людей мають вищу категорію. Тобто, це 80,2% від загальної кількості педагогів. Отож, цей заклад отримав максимальний бал — 39.

З «олімпіадниками» розрахунки були значно простішими. Від департаменту освіти ми отримали кількість переможців олімпіад у 2019-2020 роках (через коронавірус торік не проводили олімпіади). Враховували кількість учнів, які посідали 1-3 місця на олімпіадах. І тій школі, де їх було найбільше — ставили найвищі бали.

Повністю з нашими розрахунками можна ознайомитись в Інтернеті за цим посиланням: https://bit.ly/3hvmYxo

Натиснувши на клавіатурі комп’ютера клавіші «Ctrl» та «F», ви відкриєте вікно пошуку, в якому можете вписати назву закладу і знайти дані у табличках.

Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Зміст проєкту публікації є виключно відповідальністю автора і не обов'язково відображає погляди Європейського Союзу, Міністерства закордонних справ Фінляндії

 

Читайте також:

Якість питної води у школах та садочках Вінниці. Що показали дослідження

Березові мітли, дротянки та упаковка файлів. Що ще потрібно, щоб відправити дитину в садочок?

«Заберіть своїх дітей і навчайте їх у себе…» Чим завинили учні у Сутисках перед чиновником?

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (2)
  • Ірина Сороколіта

    Обуренню вашому рейтингу немає меж!!! Враховувати ремонти до рейтингу закладу, який своїм продуктом дає високий рівень знань здобувачам освіти - це просто нонсенс!!! А чи відомі вам поняття "благодійні внески", чи відомо вам, що бюджетних коштів не виділяють, а якщо виділяють, то не всім закладам? А чи може 5 школа дати результат на ЗНО, якщо у них немає 11 класів? Який рейтинг? Як ви можете додавати високий професіоналізм педагогів до ремонтів покрівлі та туалетів? Соромно!
    Посилання на джерело: https://vn.20minut.ua/Podii/vchitel-mae-harizmu-uchen--vladu-yak-vchat-u-odniy-z-kraschih-shkil-vi-11433924.html

  • Ірина Сороколіта

    Обуренню вашому рейтингу немає меж!!! Враховувати ремонти до рейтингу закладу, який своїм продуктом дає високий рівень знань здобувачам освіти - це просто нонсенс!!! А чи відомі вам поняття "благодійні внески", чи відомо вам, що бюджетних коштів не виділяють, а якщо виділяють, то не всім закладам? А чи може 5 школа дати результат на ЗНО, якщо у них немає 11 класів? Який рейтинг? Як ви можете додавати високий професіоналізм педагогів до ремонтів покрівлі та туалетів? Соромно!

keyboard_arrow_up