— Цей зошит один з найцінніших наших експонатів, — розповідає директор музею Голокосту у Вінниці Леонід Трахтенберг. — Якщо точніше, йому нема ціни, він безцінний. Ми могли б не знати цих імен.
Співрозмовник тримає у руках тоненький учнівський зошит з синьою обкладинкою, перегортає його сторінки.
— Невже тут є двісті прізвищ? — запитую у пана Леоніда.
Він звертає увагу на один із записів. У ньому два прізвища чоловіка і дружини — Звеняцький Шувер, балагула, це означає їздовий. І Звеняцька Рита.
— Розстріляли їх і їхніх четверо дітей, — зазначено у запису.
За словами директора музею, так само записано багато інших: чоловіка і дружини і кількість їхніх дітей.
Леонід Трахтенберг розповів хвилюючу історію того, яким чином зошит опинився у музеї. Пригдаймо її у Міжнародний день пам’яті жертв Голокосту, який відзначається 27-го січня і був прийнятий на офіційному рівні Генеральною Асамблеєю ООН 1-го листопада 2005-го року.
У першій половині далеких 60-х років минулого століття у селі Китайгород Іллінецького району збирали експонати для сільського музею. З району надійшла команда встановити прізвища односельчан, які не повернулися з фронтів війни з гітлерівцями.
Директором школи тоді працював Сергій Рафаловський. Його не стало у 1996 році.
Він запропонував доповнити список розстріляними євреями, жителями їхнього села. У довоєнний час вони становили майже половину населення Китайгорода. Пропозиція директора школи не знайшла особливого схвалення. Хтось із сільських активістів сказав, що маємо зібрати інформацію про героїв війни. А чим таким відзначилися розстріляні євреї?
Незважаючи на це, ті, хто розпитував в односельчан про фронтовиків, одночасно запитували прізвища євреїв, яких розстріляли гітлерівці. Рафаловський таки наполіг на своєму.
Коли отримали списки, цифри вразили кожного.
На війні загинуло 89 жителів Китайгорода із 140, які воювали з гітлерівцями, Розстріляних євреїв — 200. І це тільки тих, кого згадали односельці через 20 років після війни. Ще 50 китайгородців, українців за національністю, загарбники розстріляли у селі.
Записи у зошиті робила вчителька англійської мови Ганна Рафаловська, двоюрідна сестра директора.
Понад 50 років аркуші у синій обкладинці пролежали спершу у шухляді письмового столу директора, а потім на книжковій полиці.
У музей Голокосту у Вінниці зошит передала Тамара Рафаловська, донька директора школи. У свій час жінка закінчила кораблебудівний інститут у Миколаєві, працювала за спеціальністю у портовому місті Клайпеді, що в Естонії. Коли батька не стало, повернулася в Україну.
Чому зошит у 60-і роки не передали до музею?
— Добре, що не передали, — говорить Тамара Рафаловська. — Сільського музею так і не створили. Діє тільки шкільний. Причина в іншому. Казали, що це не на часі маю на увазі згадки про євреїв. Влада тоді розставляла інші пріоритети. Славили фронтовиків і забували про розстріляних мирних жителів.
Жінка каже, хто зараз згадає хоч кого-небудь з розстріляних мирних жителів їхнього села? Вшановували тих, хто був на війні, інших загиблих поіменно не згадували.
Одного разу пані Тамара приїхала в село до мами і взяла до рук синій зошит. Гортала сторінки, згадувала батька. Подумала: якщо вона не розповість про цих людей, їхні імена кануть в Лету.
— Я вирішила продовжити робити те, що розпочав тато, — розповідає пані Тамара. — Пішла до найстарших жителів села і попросила їх згадати євреїв, яких німці розстріляли. Мороз по спині йшов від тих розповідей.
Яків Герасимчук згадував епізод, як німецькі солдати знущалися над євреями, влаштовуючи для себе «розваги». Одного разу зігнали їх у центр села і змусили бігати навколо будівлі. Хто опинявся у «хвості», тих били гумовими палицями або нагайками. Знесилених погнали до ставу. Але дивним способом: повзком навколішки. Самі реготали з цього. Загнали у воду. Наказали пірнути. Чия голова з’являлася над водою, той чув крик: «Команди випірнати не було!». За цим слідував постріл. У кого вцілили, того убили, інші захлиналися під водою.
Микола Ковальчук згадував розповіді своєї матері про те, як євреїв гнали на розстріл. Місце для цього було у Дашеві. Це село понад десять кілометрів від Китайгорода. Малі діти йшли повільно, чим стримували рух колони. Нелюди вигадали , як їх позбутися. Хапали за ніжки, розмахували і голівкою ударяли об камінь.
Жінка розповідає, що записала також декілька епізодів про те, як дехто з її односельців рятував єврейських дітей. Григорій Бабіленко заховав у себе на обійсті єврейського хлопчика Якова. Катерина Білоконь врятувала єврейку Рузю і трьох її діток. Для цього обрала схованку — яму під піччю. Марія Войт вихопила з розстрільної колони хлопчика і сховала його у мішок.
Марія Гайдук зуміла уберегти двох єврейських дівчаток- сестричок.
Про всі ці епізоди Тамара Рафаловська розповіла у книзі про історію свого села «Наш Китайгород». Там же надрукувала прізвища євреїв-земляків, розстріляних німцями.
У зошиті є епізод про розстріл місцевої дівчини українки за національністю.
Ось цей запис: «Куценко Марія Лукашівна, народилася 1928 року в Китайгороді, за національністю українка.
Була дуже скромною і тихою дівчиною.
22 січня 1942 року її розстріляв німець з пістолета.
Було це на складі Камяногірського цукрового заводу. Три кулі пронизали її голову. Їй було вбито по-звірськи у 16 років».
Жінка не знала, кому ж передати синій зошит. Допоміг випадок. Одного разу вона зайшла у бібліотеку при музеї Голокосту до знайомої бібліотекарки Наталії Радер. На той час пані Рафаловська працювала у бібліотеці педагогічного університету. До розмови долучився директор музею Леонід Трахтенберг.
— Коли пані Тамара розповіла про зошит, спершу не надав розповіді особливого значення, — згадує Леонід Трахтенберг. — У музеї є «Книга памяті», а також «Книга скорботи», де вписані, зокрема, імена жертв Голокосту. Цінність зошита зрозумів тоді, коли взяв його до рук і спів ставив записи з тими, що є у «Книзі пам’яті». Там тільки одне прізвище розстріляних євреїв з Китайгорода. Одне прізвище, але четверо людей. Сім’ю розстріляли. А в зошиті 200 розстріляних.
Під час Міжнародної конференції з ушанування пам’яті жертв Голокосту до Вінниці навідалися поважні гості з різних країн. Вони також оглянули музей.
Режисер з Ізраїлю, який знімає фільми про Голокост, побачивши експонат, одразу сказав: «Цей зошит має бути у «Яд Вашемі», таким записам нема ціни!»
«Цей зошит буде зберігатися у музеї у Вінниці, — відповів Леонід Трахтенберг. — Тут проживає дочка тієї людини, яка зібрала і зберегла ці записи, ці прізвища».
За архівними документами, на Вінниччині у роки гітлерівської окупації було знищено майже 200 тисяч людей єврейської національності. Серед них — приблизно 55 тисяч депортованих бесарабських і руминських євреїв.
У Вінниці найбільше імен загиблих встановив військовий пенсіонер Борис Фельдман. Він записав 30 тисяч полеглих від рук гітлерівців і передав їхні прізвища у національний Меморіал пам’яті Голокосту і Героїзму «Яд Вашем».
Під час перебування у Єрусалимі йому вручили пам’ятний знак за вшанування пам’яті загиблих євреїв. Бориса Фельдмана не стало у 2005 році.
— Кожну четверту неділю місяця він збирав у гот елі «Поділля» рідних загиблих і вони разом заповнювали Листи свідчень, такий документ вимагають у «Яд Вашемі» для підтвердження імен, — розповідає Леонід Трахтенберг. — Як працював Фельдман? Брав телефонний довідник, знаходив єврейські прізвища і телефонував. Дізнавався інформацію. Після того оформляв Листки свідчень. За власні кошти відправляв їх в Ізраїль, за свої кревні роздруковував списик на ксероксі. Ця людина, як і Сергій Рафаловський заслуговують на людську пам'ять.
Читайте також:
Охочих керувати Вінницею у 2000 році було 39. Переміг той, за кого агітував Гонгадзе
Соломонове рішення міськради. 30 років тому у Вінниці уперше підняли синьо-жовтий прапор
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
Толик Забаштанский