Ретро-поїзд, дивовижна дрезина і краєвиди. Чому варто відвідати вузькоколійку на Вінниччині?

Ретро-поїзд, дивовижна дрезина і краєвиди. Чому варто відвідати вузькоколійку на Вінниччині?
Ретро-паровоз Гр-280 на перегоні між станціями Бершадь та Гайворон / Фото та відео в матеріалі: Валерій Старжинський
  • Найдовша вузькоколійна залізна дорога в Європі з’єднує Вінницьку та Кіровоградську області.
  • Крім свого цільового призначення — перевезення пасажирів — цією вузькоколійкою періодично проводять ретро-тури, під час яких можна дізнатися історію Гайворонського експресу, роздивитись рухомий склад. 
  • Ще екскурсантам дозволяють сісти у кабіну старовинних поїздів та унікальної дрезини. І, утриматися від того, щоб не зробити фото та відео, практично неможливо.

Враженнями від поїздки вузькоколійною залізницею поділився з нами вінничанин Валерій Старжинський.

«Приїжджають на екскурсії зі всього світу»

— Зараз там туристичні поїздки відбуваються майже кожного місяця. Наступна буде 18 лютого. І вже поїздки плануються на весну. А ми з колегами із Вінницької транспортної компанії їздили на початку листопада минулого року, — каже чоловік.

Щодо появи вузькоколійної дороги, то її історія бере свій початок у 19 сторіччі. Наразі Гайворонська вузькоколійка — це найдовша у Європі залізна дорога зі стандартом колії 750 міліметрів.

Відео дня

— Її протяжність 130 кілометрів, від станції Голованівськ до станції Рудниця із локомотивним депо у містечку Гайворон. Колись ця вузькоколійна дорога йшла з Гайворона й до Вінниці. Але, у другій половині минулого сторіччя, її перешили на звичайний стандарт колії 1520 міліметрів, — розповів Валерій Старжинський.

Її роботу відновили наприкінці 2021 року. Окрім ретро-турів, цією залізною дорогою перевозять і звичайних пасажирів.

— Нею охоче користуються мешканці й Вінницької, і Кіровоградської областей. Але першопричиною її відновлення, на мою думку, є якраз туристична складова: на найдовшу вузькоколійну дорогу їздять подивитись любителі залізничного транспорту майже з усього світу, — зауважив Валерій.

Що чекає на туриста?

Перш за все, це старовинні локомотиви, які досі діють на цій ділянці залізниці.

— Ми їздили за маршрутом Гайворон-Бершадь-Гайворон, під паровозом Гр-280. Цей паровоз взагалі є дуже цікавим: він дещо менший за традиційні аналоги та ще є складовою репарацій після Другої світової війни — звідки й назва Гр (Германська репарація). А 280 це його порядковий номер, — каже Валерій Старжинський.

По-друге, ще з рухомого складу, який експлуатується в Гайвороні, є цікавою дрезина, на якій всі охочі можуть поїздити на станції Гайворон. 

— Вона зроблена на основі радянського авто преміум-класу ЗІМ-12. Гіди розповіли історію, що цей автомобіль раніше був таксі у Вінниці, — каже вінничанин.

Автомотриса на базі автомобіля ЗІМ-12 / Фото Валерія Старжинського

— І ще у локомотивному депо Гайворона також є в наявності діючи тепловози, моделі Ту-2, 1950-60-х років виготовлення, — додав Валерій.

Для Гайворонської вузькоколійки використовуються пасажирські вагони польського виробництва кінця 1950-х.

В салоні вагону Pafawag / Фото Валерія Старжинського

Сюди ж передали вагони з дитячої залізниці Києва, щоб виконувати більше рейсів як пасажирський поїзд.

— Але, на той момент, коли ми були — ці вагони ще не використовувалися за призначенням, — сказав Старжинський.

Обов’язковим пунктом ретро-туру є фотостопи: поїзд висаджує пасажирів, аби ті змогли відзняти фото та відео, як він проїжджає перегони.

Швидкість — не більше 35 кілометрів на годину

Питаємо, чим вузькоколійка відрізняється від традиційної для українців залізної дороги?

— Це взагалі дві різні речі. Вузька колія не дає можливості розвивати великі швидкості. Тобто, максимальна швидкість, за якою рухається вузькоколійний потяг, це десь до 30-35 кілометрів на годину, — відповів Валерій Старжинський. — Але в цьому є якась своя атмосфера: можна добре роздивитись краєвиди навкруги. У листопаді, коли ми прямували ретро-туром до Бершаді, насолоджувались виглядом осіннього лісу та навколишньої природи. На зупинках пригощали гарячими напоями та їжею, слухали виступ місцевого ансамблю народної творчості.

Крім того, під час поїздки екскурсантів супроводжують професійні гіди, які розповідають про історію вузькоколійки, історії залізничних об'єктів на цьому напрямку — про минуле станції Гайворон, про залізничний вузькоколійний міст через річку Південний Буг, про діючий семафор та багато іншого.

— На станції Бершадь дозволяють залізти в кабіну тепловоза, паровоза. Роздивитись як там все влаштовано. Для себе я знайшов там ще одну цікаву особливість: на станції Бершадь на рейках є маркування з роком виробництва — їх виготовили у 1889 році, й досі їх експлуатують, — говорить Валерій Старжинський. — На станції Гайворон проводять екскурсію в локомотивному депо. Зокрема, там є пам'ятник найстаршому паровозу в Україні — це модель МТ-202, який випустили у 1895 році. Біля вокзалу є раритетні водонапірні вежі, які обслуговували паровози.

Як потрапити на екскурсію

Як ми зазначили на початку тексту, наступна туристична поїздка «Гайворонським експресом» планується на 18 лютого. Зареєструватись на неї можна буде у тематичній спільноті на facebook «Гайворонська вузькоколійка».

«Реєстрацію та продаж квитків буде відкрито за два тижні до поїздки», — повідомив керівник напрямку вузькоколійних залізниць та ретро-техніки Олег Заблудовський.

Раніше, нагадаємо, паровозний тур вперше організували для того, щоб керівництво «Укрзалізниці» не вирізало вузькоколійку.

 

Читайте також:

«Можливо, це його останній крик». Чи допоможе паровозний тур врятувати вузькоколійку?

Наше минуле: історія виникнення мікрорайонів Вінницькі хутори та Малі хутори

Хто і навіщо побудував Вінницький замок? Історики розповіли цікаві факти про укріплення

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (61)
  • Александр Стрельчук

    Історична дорога... Відновити маршрут Рудниця -Гайворон!!!
  • Александр Стрельчук

    Рудниця -Гайворон. .... Станція Дохно...
  • Світлана Шікер

    Були часи . Їздили у Вінницю із криштопівки є що пригадувати . Найкращі часи були
  • Дима Ткачук

    Це поїзд з Гайворона

keyboard_arrow_up