Цього року Верховна Рада прийняла новий освітній курс для шкіл. Міністр освіти Лілія Гриневич назвала його «Новою українською школою», що має змінити докорінно викладання в закладах.
Дітей навчатимуть на інтегрованих уроках, де вони отримуватимуть знання з кількох дисциплін. Такі школярі зможуть критично мислити, будуть емоційно та творче розвинутими. Та вмітимуть вирішувати проблеми і ухвалювати складні рішення.
І хоча офіційно курс на «Нову українську школу» почнеться у 2018 році, у вінницькій школі №25 він діє з вересня цього року. Тут діє пілотний 1-й клас, де дітей почали навчати по-новому.
— У всій Україні є 100 шкіл, де впроваджується пілотні 1-і класи. Нас обрали завдяки співпраці з німецьким Гете-Інститутом: наші школярі поглиблено вивчають іноземні мови, — розказала заступниця директора школи №25 Олена Воложаніна. — А влітку, щоб освоїти нові знання та навички, ми брали участь у тренінгу з «Нової української школи» на базі вінницької академії неперервної освіти. До речі, фахівці академії постійно нам допомагають проводити інтегроване навчання.
Отже, як змінилася освіта в початковій школі, яку викладають інакше?
Взагалі, школа №25 не має старших класів. Тут діє тільки початкова школа, тому в коридорах безліч дітей та немає підлітків. Це результат оптимізації, яка відбулася тут ще в 2013 році.
Заходимо в клас, на дверях якого висить табличка «пілотний проект «Нова українська школа». Парти зібрані в «купки», а не розставлені в три ряди як зазвичай. А стіни обліплені плакатами українською та англійською мовами.
Першачки малюють яхти на папері. Вразило, що вони ніяк не зреагували на гостей. Навіть коли вчителька відійшла в кут класу та зник «нагляд дорослого», діти продовжили працювати над завданням.
Їхню вчительку звати Наталя Балан. Щоб навчати за новою програмою, вона разом ще з трьома вчителями з 25-ої школи освоювала навички у «Вінницькій академії неперервної освіти». Але деякі знання вже засвоювала на практиці.
Жінка ділиться враженнями від перших двох місяців у «Новій українській школі».
— Учитель вже не є головним на уроці, а стає помічником у роботі, яку створюють школярі. З’явилося інтегроване навчання: один урок поєднує різні галузі та сфери життя. — розказує пані Наталя та пояснює на прикладі, що таке інтегроване навчання. — Кожного тижня у нас є тема. Був тиждень Батьківщини, коли ми говорили про Україну, де ми рахували, скільки областей на карті, а потім розмалювали карту різними кольорами. А ще брали трохи з природознавства — розмовляли про калину та вербу. І це все ми об'єднували на одному уроці.
А ще у першокласників була тема, яка розповідає про підприємництво. За словами пані Наталії, на таких уроках розмовляють зі школярами про види професій, дізнаються про видатних бізнесменів Вінниччини та розбирають їхні історії успіху. Так, діти з першого класу навчаються бізнесу.
У першокласників щодня не більше 5 уроків та вони не мають важких рюкзаків. Адже все, що потрібно, є на їхніх власних поличках в класі. А ще тут немає оцінок.
— Оцінювання відбувається тільки словами. За кожну відповідь ми дякуємо дитині. Навіть якщо відповідь була неправильною, дитина ж її висловила. І вчитель не може посадити дитину за парту та сказати «тобі двійка, сідай, неправильно сказав», — каже вчителька.
Матеріали для навчання регулярно надсилає Міністерство освіти. Як розказала пані Наталя, вона підбирає з цих матеріалів саме те, що буде цікаве дітям. І не викладає все підряд, що радять в МОН.
Крім того, вчителька розказала й про унікальні речі, яких раніше не було в початковій школі:
— Позитивна зміна в тому, що діти з малку навчаються працювати в групах. Дітки чіткіше висловлюють свої думки, вони стали більш активними, але добре вислуховують одне одного. Але ця активність має й «мінус» для вчителя: дітки галасливіші у порівнянні з іншими класами, — додає вчителька початкових класів Наталя Балан.
Марія Данилюк, тренерка «Нової української школи»
Повна історія тренерки на сайті «20хвилин».
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер