Ще років три-п'ять тому у Вінниці був справжні “газовий бум”: всі водії почали встановлювати на свої автомобілі газові установки. Адже їздити на газі було дійсно набагато дешевше, ніж на бензині.
- У 2008 році мій друг встановив на свій автомобіль газову установку. Це серйозно почало заощаджувати йому гроші, - говорить вінничанин Олексій Горлов. - Я теж почав подумувати над тим, щоб їздити на газу. У 2010 році я зважився на цей крок і встановив газобалонне обладнання за 650 доларів. Можу сказати, що зовсім про це не пошкодував. Всі розповіді, що машина втрачає потужність - просто придумані історії. Моє авто як їздило, так і їздить. Буває звичайно, що газ чути в салоні, але ж бензин теж смердить. Але мінус все-таки є - машина погано заводиться в сильні морози. Буває, що до півгодини доводиться гратися, щоб її завести. Ну а так все нормально. Економія грошей очевидна - на відсотків 20 дешевше їздити на газу, ніж на бензині.
Який газ буває?
Газове паливо, яке використовують для заправки автомобілів, ділиться на два види. Перший вид палива - скраплений газ, суміш бутану з пропаном. Пропан-бутан - синтетичне паливо, яке отримують з нафти і сконденсованих нафтових попутних газів. Застосовується як паливо в автотранспорті, а також у промисловості. Щоб ця суміш залишалася рідкою, її зберігають і перевозять під тиском 16 атмосфер. Процес заправки машин на газонаповнювальних станціях нескладний і дуже схожий на заправлення звичайним рідким паливом.
Другий вид палива - це метан, або простий природний газ. Цей газ поступає по трубах на заправку, так само як у наші будинки. На станції газ стискають до 200 атмосфер і закачують в балони автомобілів. Багато хто бачив, як на дахах автобусів встановлені червоні балони - це і є баки для метану. Газ обов'язково стискають, тому що він має меншу густину, ніж бензин. Метан надзвичайно стабільний за своїми властивостями в часі і при різних температурних умовах. Це один з кращих видів палива.
Але у зрідженого пропан-бутану є перевага перед метаном - це запас ходу. Щоб проїхати однакову відстань, метану потрібно вдвічі більше, ніж пропану. Але незважаючи на це, на природному газі їздять більше машин, ніж на пропані.
Чому не ставлять?
Багатьох вінничани відмовляються в основному через одне - ніхто не хоче возити в багажнику небезпечний балон. Але декого від переходу з бензину на газ зупиняє лише необхідність встановлювати газобалонне обладнання. Коштує таке обладнання недешево. За переробку автомобіля потрібно заплатити мінімум три тисячі гривень - і це вже вагомий мінус. Якщо у вас машина "їсть" 6-8 літрів на сто кілометрів, то при вінницьких цінах на паливо, ви окупите встановлення не раніше ніж через 35-40 тисяч кілометрів при інтенсивному русі. Це більше двох років їзди для середнього автомобіліста.
Але як би там не було, автомобілі на газі більш витривалі - у півтора-два рази довше працюють без ремонту. При згорянні газу утворюється менше твердих часток і золи, які викликають підвищений знос циліндрів і поршнів двигуна. Крім того, масляна плівка довше тримається на металевих поверхнях - її не змиває рідке паливо.
Коментар експерта
Володимир Тимофєєв (55)
заступник директора станції техобслуговування
- Їздити на газі дійсно дешевше, але тут є свої нюанси. З настанням морозів можуть виникнути проблеми із запуском автомобіля, так як для займання газу потрібна більш висока температура. Але якщо правильно відрегулювати газову систему живлення, то ця проблема навряд чи виникне. Але й сильні морози, в принципі, не виключають можливість запуску, але при цьому редуктор обмерзає раніше, ніж прогріється двигун.
Може таке бути, що в сильні морози автомобіль заведеться, але після цього буде відразу глухнути, тому що паливна система буде перезбагачувати газом. У цьому випадку можна переключитися на бензин - але й тут уже є ризик не завести своє авто. Тому для забезпечення надійного ранішнього пуску карбюраторного двигуна потрібно з вечора перевести двигун на бензин. Також, при заправці балона з газом, потрібно запитати оператора про суміш газу - літня вона чи зимова, тому що зимова суміш містить пропану більше, ніж бутану, через що в мінусову температуру вона буде працювати надійніше.
Те, що стосується потужності автомобіля, то у кожного буде своя думка з цього приводу. Але, як показала практика, все-таки автомобіль втрачає потужності на відсотків 15. Це особливо видно при великій швидкості і при старті автомобіля, але не завжди. Ще раз повторюся, що потрібно правильно відрегулювати систему подачі газу. Плюсом газу можна назвати дешевизну, економію на заміні запчастин і мастила, тому що газ зменшує навантаження на поршневі механізми двигуна. Через кожні десять тисяч кілометрів треба проводити планову зміну фільтра, щоб витрати палива не збільшувалися.
Останнім часом вінничани знову почали встановлювати газові установки, але це не зрівняється з тим бумом, який був років п'ять тому. Тоді вінницькі водії встановлювали газобалонне обладнання, тому що газ був у два рази дешевший бензину.
№ 27 від 2 липня 2025
Читати номер